Nieuwe reclamevormen floreren
Afgelopen jaar stegen de bestedingen aan bijzondere reclamevormen. Nu de adverteerder de besteding van zijn advertentiegeld steeds kritischer volgt, is weinig meer te gek.
Volgens schattingen stegen in Duitsland het afgelopen jaar alleen de bestedingen aan bijzondere reclamevormen. Inmiddels geven grote reclamemakelaars als IP Media en SevenOne Media ongeveer vijf procent van de hun toevertrouwde budgetten uit aan niet-traditionele advertentievormen.
Verwacht wordt dat volgend jaar ongeveer een tiende van het budget naar deze reclamevormen zal gaan. Relatief nieuw is de opkomst van ?the making of ?? films, een typisch geval van verbijzondering van televisiereclame. Tot de adverteerders die kant-en-klaarfilms leveren aan omroepen behoort Procter & Gamble. Dit bedrijf maakte een film over de totstandkoming van een reclamespot voor het parfummerk Balderssarini. Diverse televisiestations zonden de film uit, P&G daarmee free exposure gunnend voor vele duizenden euro?s.
Dat deze vorm van sluikreclame niet door iedereen gewaardeerd wordt moge blijken uit het fors gestegen aantal klachten dat bij de Duitse Raad voor de Journalistiek (Presserat) binnenkwam. In 2001 kwamen er 12 klachten over sluikreclame op tv, in 2002 waren dat er 34.
Bron: Marketing-online 1 mei 2003