Nieuwe toplevel domeinregistratie discutabel

4 oktober 2005, 17:53

Nieuwe toplevel domeinregistratie discutabelSinds gisteren is het mogelijk om een ?.travel? domein te registreren. Tenminste, voor de uitverkorenen die dit volgens de registratie regels van de Tralliance Corporation mogen doen. De Traliance is een Amerikaanse organisatie die door het eveneens Amerikaanse Icann is aangewezen om het .travel domein te beheren. De EU is sinds kort in conflict met de US over het feit dat de Icann een Amerikaanse partij is en dus niet onafhankelijk.

De voorselectie, goedkeuring en registratie van de .travel domeinen gaat volgens strenge regels en een zeer gestructureerde procedure. Voor sommige domeinkapers iets te veel regels. Niet iedereen heeft namelijk recht op een .travel domein. Heeft iemand een idee hoe dit gaat met andere nieuwe toplevel domeinen? Voor de liefhebber een korte uitleg voor het registreren van een .travel domein;

Ten eerste moet je tot een van de door Tralliance bepaalde 18 bedrijfstakken behoren binnen de reisbranche. Daarnaast moet je aangesloten zijn bij een reisorganisatie die je kan beoordelen op authenticiteit. Ieder domein dat je wil registreren moet eerst beoordeelt worden door deze instantie. Niet elk domein kan door iedereen geclaimd worden. Land en plaatsnamen kunnen alleen geclaimd worden door nationale offici?le instanties. Echter heb je dan natuurlijk nog het geval dat enkele steden in meerdere landen bestaan. De regel is dan dat de plaats met de meeste inwoners het meeste recht heeft op het domein met de plaatsnaam. Amsterdam, New York heeft met zo?n 20.000 inwoners dus minder rechten dan het Nederlandse Amsterdam met “iets” meer inwoners. Als Brooklyn niet zo vrij vertaald was hadden zij nu het domein Breukelen.travel op kunnen eisen. Het is ook mogelijk om een bestaande naam zoals een merknaam of afkorting te claimen. Generieke namen zoals ?hotel? en ?global? zijn echter alleen beschikbaar in combinatie met een naam op het derde niveau bijvoorbeeld; bas.global.travel.

Indien aan alle voorwaarden voldaan wordt is het sinds 3 Oktober 3 uur Nederlandse tijd mogelijk om de domeinnaam echt te registreren. Voor diegenen die aan alle voorwaarden voldoen en gelijk staan in hun rechten geldt nog steeds de “first come first serve” regel die ook voor de reguliere toplevel domeinnamen geldt. Partijen binnen de reisbranche die niet tot de door Tralliance bevoorrechte 18 bedrijfstakken behoren kunnen vanaf 1 Januari 2006 een domein claimen. De kosten voor een jaar registratie: 99 dollar per domein. De vraag is wat het in praktijk gaat opleveren. Voor meer informatie verwijs ik graag naar Tralliance.

image Uiteraard heeft Amsterdam binnenkort zijn eigen top level domein: .XXX 😉 Ik heb geen idee welke organisatie over de toewijzing van dat domein gaat. Het organiseren en structureren lijkt mij in ieder geval een stuk lastiger.

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

1 Reactie

    alternet

    .TRAVEL is geen enkele uitzondering binnen een specifieke set aan branche gerichte domeinextensies. Zo bestaat al geruime tijd .MIL (militair), .GOV (US overheid), .MUSEUM (alleen voor musea aangesloten bij een bepaalde branche organisatie), .PRO (alleen voor zelfstandigen uit specifieke hoek) enz.

    En natuurlijk niet te vergeten .JOBS dat ook zeer specifieke regels kent.

    Ik denk dat je blij mag zijn dat er stricte regels zijn. Elk zichzelf respecterend reisbureau in Nederland is wel aangesloten bij het ANVR. Dat is een van de organisaties die goedgekeurd is door Tralliance. Daarnaast kun je ook via Dun & Bradstreet de pre-authenticatie laten doen, mocht je niet aangesloten zijn bij een branche organisatie. .TRAVEL is straks een extensie die duidelijkheid schept over wie achter een naam zit. In feite dus meer zekerheid dan een bedrijf dat achter een .COM naam zit.


    5 oktober 2005 om 19:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!