Nieuwste ontwikkeling op Twitter: eventtargeting
Dat het niet al te goed gaat met Twitter, is bekend. Het platform voor het adverteren is (misschien wel noodgedwongen) volop in ontwikkeling. De eerste nieuwe feature na het opstappen van oud-CEO Dick Costolo is een feit: het is nu mogelijk jouw doelgroep te bereiken door middel van het targeten op events.
Wat houdt eventtargeting in?
Twitter draait vooral om het op de hoogte blijven van en je mengen in spelende events. Het platform wordt ook steeds vaker gebruikt als second screen. “If it’s happening in the world, it’s happening on Twitter“, aldus het platform zelf. Het is dus niet zo vreemd dat Twitter deze kernwaarde heeft doorgevoerd op het platform waar al het geld vandaan moet komen: het advertentiecentrum.
Het is vanaf nu mogelijk om op wereldwijde events te targeten. Events die zijn gerelateerd aan sport, vakantie, festivals, muziek en tv. Maar ook politieke events in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Brazilië en Japan kun je targeten. Niet dat we daar in Nederland veel aan hebben, maar toch. Zodra je het event als targetingoptie hebt geselecteerd, bereik je alle mensen die geïnteresseerd zijn in dit event. Deze groep kun je zo specifiek maken als je zelf wilt, door het te combineren met de andere targetingopties, zoals geslacht, leeftijd en locatie.
Waar kun je het vinden?
Eventtargeting is beschikbaar voor alle adverteerders wereldwijd, dus ook in ons land. Je vindt de ‘event calendar‘ onder het kopje ‘Tools’ in het advertentiecentrum. Daar kun je segmenteren op datum, type event en locatie. Zodra je het event waar jij op wil targeten hebt gevonden, kun je door middel van één klik zien hoeveel mensen je kunt bereiken, kom je de geslachtsverdeling te weten en zie je welk device zij gebruiken.
Afbeelding 1: voorbeeld event Tour de France 2015
Zodra je verder klikt, kom je alles te weten over de editie van het event van het jaar ervoor. Hier wordt bijvoorbeeld het totale bereik van dat jaar weergegeven, maar ook de tweet highlights van het jaar 2014. Deze informatie helpt je een beter beeld te krijgen van het event en het publiek dat het event trekt.
Afbeelding 2: Event summary van de Tour de France 2014
Afbeelding 3: Tweet highlights van de Tour de France 2014
Voor wie is het interessant?
Deze ontwikkeling is o.a. interessant voor sportkledingmerken als Nike en Adidas. Zij kunnen targeten op alle grote sportevents, zoals de US Open en het WK voetbal. Zo bereiken zij alle mensen die hierin geïnteresseerd zijn.
Maar je kunt ook denken aan events als Tomorrowland. Aanbieders van gehoorbescherming hebben in één klap een groot aantal festivalliefhebbers bij elkaar en kunnen hun product aanbieden aan precies de goede doelgroep. Ook kun je nu al targeten op seizoensgebonden events, zoals moederdag. De bloemisten zijn daar vast erg blij mee!
Voor de Nederlandse adverteerders hoop ik dat ook Nederlandse events (snel) worden toegevoegd. Daar zou je hele leuke dingen mee kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan adverteren voor een snack voor jongeren tijdens de finale van The Voice of Holland of adverteren voor jouw biermerk aan alle Pinkpop-gangers. Ik betwijfel echter of we al op korte termijn onze afwasborstels kunnen aanbieden aan mensen die het over de Huishoudbeurs hebben.
Leuke toevoeging, maar voor Nederlandse adverteerders zitten er weinig relevante evenementen in tot op heden. Hopelijk in de (nabije) toekomst.
Precies Thomas, zo denk ik er ook over! 😉