Niks mis met tv-reclame?
De nettobestedingen aan tv-reclame dalen, aan de effectiviteit van tv-reclame wordt sterk getwijfeld en een groot deel van de tv-kijkers vindt tv-reclame irritant.
Desondanks meldt Paul van Niekerk (directeur SPOT, de promotieorganisatie van de verkoopmaatschappijen van de Nederlandse tv-zenders) in MarketingTribune dat er niets mis is met tv-reclame. Hij gaat in het interview nog een stap verder door te beweren dat er helemaal geen alternatieven zijn voor tv-reclame (zie ook Televisie Jaarrapport 2005).
Pardon? Nu snap ik wel dat van Niekerk de belangen van zijn eigen vereniging moet verdedigen maar kom op, hoe naief kun je zijn?
Okay, aan het eind van het interview stipt van Niekerk nog even aan dat er nieuwe technieken aankomen die allerlei nieuwe mogelijkheden gaan opleveren. Ik neem aan dat hij daarmee doelt op iDTV. En naast gesponsorde tv zal interactieve digitale tv inderdaad een nieuwe impuls geven aan tv-reclame. Maar in zijn betoog geen woord over de signalen die Heineken, Unilever of Philips het afgelopen jaar hebben afgegeven. Allemaal gemist wellicht?
Paul, ik kan je verzekeren, het alternatief komt er aan!
Oeps, Marco. Dat had je al aangegeven 🙂