Lang leve de liefde in marketing

11 oktober 2020, 08:00

De dynamiek van volkomen complementaire samenwerking met diep respect voor elkaars kwaliteiten, leidt tot een bijna magische, zakelijke symbiose

Van een chief energy officer mag je zoiets misschien wel verwachten, maar we keken toch een beetje op van een enorm vermakelijk boek over huwelijken in marketing, van de hand van Yvonne de Jager, in het dagelijks leven managementconsultant in marketing, communicatie en media bij JJA.

We wagen ons nadrukkelijk niet aan de noeste arbeid van de dames en heren Register Marketeers die hier op de site de recensies van marketingliteratuur voor haar of zijn rekening nemen, maar dit zou je met enig gevoel voor understatement dan ook wel een marketingroman mogen noemen. Binnen de marketingcommunicatiebranche lopen meerdere markante duo’s rond. Met hun tweeën staan ze aan het hoofd van succesvolle ondernemingen.

Volkomen complementaire samenwerking

De Jager vroeg zich af wat hen samen zo uniek maakt. Wat is hun geheim? Waarom vertonen hun samenwerkingen zoveel overeenkomsten met een huwelijk? Louter toeval of is er toch sprake van enkele wetmatigheden? Ze ging op onderzoek uit en ontdekte acht succesfactoren van een zakelijk huwelijk en bundelde deze samen in ‘Zakelijke Huwelijken’. Het idee voor het boek – lezen we bij linkmagazine – vindt zijn oorsprong in de verwondering en bewondering die De Jager als kind voelde voor haar vader en diens zakelijke partner. De dynamiek van hun unieke, volkomen complementaire samenwerking met diep respect voor elkaars kwaliteiten, leidde tot een bijna magische, zakelijke symbiose. Ook tijdens haar eigen carrière kwam de Jager regelmatig succesvolle duo’s tegen. Haar nieuwsgierigheid werd aangewakkerd en haar fascinatie voor duo’s, zowel zakelijk als privé, was geboren.

Zeker risico loop je met zo’n boek natuurlijk wel

Doet me denken aan een interview met Barbera Barend, die zich ooit beklaagde weleens te worden aangesproken als ‘de dochter van Barend en van Dorp’. Opvallend genoeg staan vader en dochter Barend inmiddels als vers zakelijk huwelijk in het boek, dus vader is kennelijk hertrouwd met dochterlief. En nu kun je wel een bloemlezing van marcomhuwelijken verzorgen aan de hand van spraakmakende duo’s die Yvonne de Jager bespreekt en waarvan je er wellicht ook wel een aantal kent, maar het grappige is eigenlijk dat ze een rondje maakte langs duo’s die soms ‘gewoon’ zakelijk aan elkaar vastgeketend zitten en er soms ook échte huwelijken in het vak voorbij komen. Een zeker risico loop je met zo’n boek natuurlijk wel. Net als bij huwelijken voor de burgerlijke stand zal ook het percentage zakelijke huwelijken dat strandt uiteindelijk wel hoger liggen dan het bruidspaar graag wil geloven, maar hoop mag soms bést een strategie zijn. Zeker op zondag mag dat.

Kost een geeltje. Leuk als eindejaarsgeschenkje!

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!