Leren over marketing: terug naar het klasje of liever een podcast?

15 januari 2021, 14:00

Onderzoek moet licht werpen op de vraag hoe marketing-professionals zich het liefst ontwikkelen

Marketingstudent Nyasa van den Berg vraagt zich af op welke wijze vakgenoten zich het liefst ontwikkelen en voert een onderzoek uit naar de praktijk van marketingonderwijs. Wat willen we eigenlijk?

Het marketingvak laat zich soms gemakkelijk vergelijken met een rat race: een reeks eindeloze of nutteloze handelingen die nauwelijks uitzicht bieden op resultaat. tenminste: als het resultaat moet zijn dat je klaar bent zodra je marketing begrijpt. Begin volgende week presenteren we de opstelling van het nieuwe Marketingfacts Jaarboek. Vierhonderd verse pagina’s geactualiseerde marketingkennis, bij elkaar geschreven door twintig auteurs. Op zich is het krankjorum dat zoiets kan bestaan, maar eerder gezegd en geschreven: Marketing is het resultaat van keuzevrijheid en een klant die iets te kiezen heeft moet afwegingen maken. Dat afwegingsproces kun je beïnvloeden en als je dat beter kunt dan je concurrent, dan win je.

Méér weten dan de rest, slimmer zijn, sneller; het heeft voordelen. Meer ervaring hebben, een goed netwerk, zicht op verandering, trends kunnen onderscheiden van hypes, het helpt allemáál als je marketingprofessional bent. Marketingstudent Nyasa van den Berg is op zoek naar antwoord op de vraag ‘Hoe marketeers in Nederland zich willen ontwikkelen als ze kijken naar hun loopbaan’. Nyasa – achttien jaar oud – is bij NIMA m’n tijdelijke collega en studeert aan het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Ze zit in haar laatste jaar van de opleiding en wil dat onderzoeken omdat de marketeers van nu invloed hebben op wat toekomstige marketingstudenten leren over hun vak. Daarom is het belangrijk dat de marketeers van nu kunnen leren op een manier waar ze behoefte aan hebben, of die het best bij hen past, zodat ze het vak beter begrijpen. Hieronder nog wat toelichting van Nyasa zelf op dat onderzoek, maar als je haar wil helpen doe je dat door nu (nu) even door de vragenlijst heen te lopen. Ik was er in vijf minuten doorheen en hoop van harte dat je haar wilt helpen als je dit leest, want tenslotte zijn we ook een vak waar we de jonkies graag een zetje geven om dáár te komen waar ze van dromen. En dat begint met een kick ass stage-onderzoek afleveren.

Waaróm dit onderzoek, vroegen we aan Nyasa:

“Marketing ontwikkelt zich continue. Kijk maar naar de p’s als ‘promotie’ en ‘plaats’. Die zijn over de afgelopen jaren heel erg veranderd. Promotie is voor een belangrijk deel van offline media naar online media gegaan en in online media hebben nog meer ontwikkelingen zich voorgedaan. Waar een paar jaar terug Hyves en Twitter razend populair waren onder jongeren, zijn sinds de afgelopen jaren TikTok en Instagram dé meest gebruikte social media bij deze groep.

En als we het hebben over ‘plaats’ in marketing, dan heeft covid-19 daarin heel wat verandering gebracht. Het is bijna niet te geloven dat we vorig jaar in januari nog met onze vrienden, familie of collega’s in de stad of bij elkaar konden afspreken, terwijl de eerste maand van dit jaar vrijwel alleen is gevuld met contact vanuit thuis via online mediakanalen, waardoor we van meerdere plaatsen – zowel online als offline – naar vrijwel alleen online plaatsen zijn gegaan.

Als je bijblijft met de veranderingen die in de marketing spelen, heb je een groot voordeel. Stel, je hebt een bedrijf dat vooral kleding verkoopt aan jongeren en je buurvrouw heeft ook een kledingbedrijf dat gericht is op jongeren. En jij houdt veranderingen in de marketing wél bij, maar zij niet… Je bedenkt allebei om een promotiecampagne op te zetten. Je buurvrouw gebruikt media waar de doelgroep niet te vinden is en jij wel, omdat je weet wat populair is om je doelgroep in beweging te krijgen. Jij merkt dat je juist heel veel respons hebt, waardoor je meer omzet maakt dan je buurvrouw. Daar ligt het voordeel om bij te blijven in marketing.

Nou kun je op verschillende manieren bijblijven in het marketingvak. Er zijn bekende en bewezen manieren, zoals het volgen van een cursus of opleiding. Je kunt er ook aan werken met nieuwere methoden zoals het beluisteren van podcasts, bekijken van video’s of het downloaden van white papers. Ik doe een onderzoek naar de meer traditionele manieren om bij te blijven en hoop uit het onderzoek te halen hoe markteers in Nederland zich willen ontwikkelen en er zo dus voor te zorgen dat de professionals beter worden geholpen in het leren over marketing. Als je meedoet aan het onderzoek help je dus niet alleen mij, maar het hele vak en daardoor ook jezelf als marketeer.

Het invullen van de enquête is anoniem en duurt zo’n vijf minuten. De resultaten worden alleen gebruikt voor dit onderzoek. Hier vind je de enquête. Ik hoop een hoge responsratio te krijgen en dat mensen het waarheidsgetrouw invullen. Ook hoop ik dat mensen op open vragen zo concreet mogelijk antwoorden en relevante suggesties geven. Dank je!”

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!