Lidl, Bosch en eBay – Dé YouTube-winnaars van 2020

12 februari 2021, 14:00

“YouTube is een geweldige speeltuin voor creativiteit en bereikt in Duitsland elke maand meer dan 47 miljoen mensen”

In Duitsland zijn de ‘winnaars’ van het YouTube Ads Leaderboard 2020 bekendgemaakt. Hebben wij wat aan die informatie? Ja, want je kunt de oosterburen van echt álles betichten, maar niet dat ze niet op ons lijken. In alles, dus ook in reclame en marketing. Reden waarom we altijd even meeloeren in de nieuwsbrief van Werben und Verkaufen en daar kwamen we deze Top-3 tegen.

Ergens wel bijzonder dat marketing- en reclameminnend Nederland redelijk op tilt gaat van Britse kerstcommercials of in februari – deze week nog – van de duurste reclameblokjes rond de Super Bowl. De Duitsers hebben een economie en consumentenmarkt die meer op de onze lijkt. De Youtube Ads Leaderboard Top 60 shortlist scoort op meetbare succesfactoren: organisch bereik en kijkersbinding. Dat leverde dus drie winnaars op die ook voor Nederlandse ogen vermakelijk of leerzaam zijn. Hier trouwens dat artikel in WundV.

Creative Lead van Google in Duitsland doet even een WC-eend, maar hij heeft best een punt natuurlijk waar hij uitlegt waarom die ads zo belangrijk zouden zijn: “YouTube is een geweldige speeltuin voor creativiteit en bereikt elke maand alleen al in Duitsland meer dan 47 miljoen mensen. We feliciteren dus de winnaars die het YouTube-publiek op verschillende creatieve manieren hebben weten te inspireren. Alle drie de merken bewijzen hoe je kunt overtuigen met het lef om origineel en onderhoudend te zijn op YouTube”, aldus Henry Bose.

3. Bosch overtuigt met originaliteit

De wereldwijde IoT-campagne #LikeABosch, die in 2019 van start ging, bevat verschillende korte films waarin de hoofdrolspeler lastige situaties technisch oplost dankzij… nou ja, oplossingen van Bosch. “De campagne van Bosch illustreert hoe een eenvoudig idee met veel originaliteit en een geweldige entertainmentfactor een langdurig effect kan hebben. En dat zowel in Duitsland als daar buiten en met inhoudgerelateerde onderwerpen’, zegt Henry Bose. “Een van de belangrijkste drivers van de #LikeABosch-campagne zijn de korte films die we op YouTube hebben geplaatst. Sinds de lancering twee jaar geleden hebben we alleen al op YouTube 100 miljoen views. Onze rappende held is inmiddels een symbool geworden van het iOt”, aldus Boris Dolkhani, Vice President Corporate Marketing, Brand Management & Strategy bij Bosch.

2. eBay perfectioneert native advertising

EBay is in totaal negen keer vertegenwoordigd in het maandelijkse Duitse YouTube Ads Leaderboard 2020 en met twee verschillende formaten: een echte YouTuber-serie en de ‘Let’s act’-campagne. Henry Bose: “De op inhoud gerichte benadering van de eBay-advertenties is een goed voorbeeld van hoe native ads kunnen leiden tot succes op het platform.” “Op YouTube vertrouwen we op video’s die speciaal voor het platform zijn gemaakt. De reacties op de wekelijkse sitcom “The eBay Classifieds WG” en de muziekvideo-serie #lasstunshandeln illustreren wel dat we het goed doen met onze strategie.”, zegt Frida Elisson, CMO bij eBay Kleinauszeigen.

Lidl laat zien hoe branding werkt op YouTube

De ook onder Nederlandse reclamemakers populaire – want eigenzinnige – Lidl was vorig jaar in totaal vijf keer vertegenwoordigd in de maandelijkse YouTube Ads Leaderboards in Duitsland, met drie van de plaatsen op de eerste plaats. Bose: “Lidl weet te scoren bij het grote publiek en doet dat met een breed scala aan communicatiemomenten met snelle besparingsmogelijkheden, vermakelijke en verrassende verhaallijnen.”

Het hele overzicht met in Europa populaire YouTube-adds vind je trouwens hier.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!