No Guts No Glory over de impact van een Jankfest

Metal for the millions: stichting die zorgt voor toffe muziekbelevenissen voor mensen met kanker wil opschalen

No Guts No Glory over de impact van een Jankfest

“Met hartjes en likes red je het als stichting niet”, zegt contentmarketeer en copywriter David Brinks. Dus zet hij samen met andere vrijwilligers zijn expertise in om de stichting No Guts No Glory te laten groeien. Zodat méér mensen met kanker, hun vrienden en familie de pijn van het ziek-zijn even kunnen vergeten. Met behulp van muziek. Onderdeel van de wervingscampagne? Een vette metalcover.

En toen was daar Jankfest. Een eendaagse festival op 30 augustus, georganiseerd door No Guts No Glory (NGNG) voor Sharon Theuws, een ongeneeslijk zieke metalfan die dit jaar zó graag nog een festival had willen meemaken. Covid-19 gooide aanvankelijk roet in het eten, maar het vervloekte virus had niet gerekend op de stichting die geld inzamelt om bijzondere (muziek-)belevenissen en wensen mogelijk te maken voor mensen met kanker en hun mantelzorgers. Dus kwam er een festival.

Geen morfine

Door muziekbeleving creëren mensen samen herinneringen en dat is de focus van de stichting. NGNG-directeur Ellen Gerritsen vatte het afgelopen juni krachtig samen in haar gesprek met RTL Nieuws: “De afgelopen jaren heb ik steeds gezien dat muziek voor heel veel mensen een verschil kan maken, dat ze er energie uithalen. Het voelde zo logisch, daar wilde ik iets mee doen voor de stichting." Muziek is geen morfine, zegt ze, maar het helpt wel een beetje om de pijn te verlichten.

En dat bleek op Jankfest. 150 vrienden en genodigden maakten het mee; die speciale dag voor Theuws, haar man Richard, hun kinderen en hun vrienden. Met muziek, liefde en vriendschap. Een van die vrienden is David Brinks, net als Theuws metalfan, maar ook Marketingfacts-blogger, contentmarketeer en copywriter.

 

Jankfest - Sharon en Richard Theuws

Het Jankfest bleek zo’n succes en genereerde zoveel publiciteit op social en in de ‘gewone’ media, dat het aantal aanvragen voor muziekwensen voor mensen met kanker bleef binnenstromen. Professionalisering van de stichting is feitelijk noodzakelijk om te kunnen blijven bestaan. Boegbeeld Gerritsen heeft naast haar vele werk voor de stichting namelijk ook ‘gewoon’ een fulltime baan en drie kinderen.

Meer muziekwensen in vervulling laten gaan

Brinks en Theuws' man Richard meldden zich na Jankfest als vrijwilliger. David Brinks: “De bekendheid van de organisatie is mede door Jankfest gegroeid, nu moeten we gaan opschalen en zorgen voor meer vrijwilligers en vooral meer geld. Zodat we meer muziekwensen in vervulling kunnen laten gaan en de stichting kunnen laten voortbestaan.”

“De gunfactor van No Guts no Glory was altijd al groot”

“De gunfactor van No Guts no Glory, was altijd al groot”, zegt de metalmarketeer. “Als je mensen over de stichting vertelt, zijn ze meteen enthousiast, maar met hartjes en likes red je het als stichting niet.” Met publiciteit in de media en sympathie zit het inderdaad wel goed. Zo trad de Amerikaanse band The National in 2019 tijdens Lowlands (en andere plekken) op in een T-shirt van de stichting. NGNG zou dit jaar goededoelenpartner zijn van Pinkpop, maar dat is door corona verschoven naar volgend festivalseizoen.

The National met NGNG-directeur Ellen Gerritsen op Lowlands 2019

In het kort: er is geld nodig om de stichting te laten groeien. NGNG is daarom 1 oktober met een campagne gestart, #nomusicnoglory. En wát voor een campagne. Middelpunt van de werving is een cover van ‘No guts no glory’, nummer van deathmetalband Bolt Thrower. En inderdaad: de stichting is hiernaar vernoemd. Het was één van de favoriete bands van Sander, de inmiddels aan kanker overleden oprichter van de stichting en broer van Ellen Gerritsen. De titel van dit nummer was zijn levensmotto.

In de uitvoering en de campagnevideo maakt een hele rij bekende en minder bekende Nederlanders zijn of haar opwachting: Peter van Elderen, voormalig frontman van Peter Pan Speedrock, Karl Willetts (ex-zanger van Bolt Thrower), Marco Roelofs (Heideroosjes), Anneke van Giersbergen (ex-The Gathering, Vuur), Spike (Di-rect), RudeBoy (Urban Dance Squad/Junkie XL) maar ook Michiel Veenstra (KINK), acteur Horace Cohen, Tweede Kamerlid Peter Kwint (SP) en zelfs de longarts van Sharon Theuws (die metal verafschuwt, aldus Brinks).

De zingende longarts

“Vier weken geleden hadden we een brainstorm: wat voor toffe wervingscampagne kunnen we bedenken? En bam! Op 1 oktober, Dag van de Muziek, trapten we de campagne af. Met een opgenomen nummer, met video en al.”

De cover was eigenlijk alleen bedoeld als het startschot van de campagne. “Daar hebben we een trending hashtag #NoMusicNoGlory mee behaald en natuurlijk media-aandacht via KINK en GeenStijl. Dit is stap één, die al ruim 8.000 euro aan donaties heeft opgeleverd.” De tweede stap is gisteren gezet, toen presentatrice en Dool-zangeres Ryanne van Dorst aankondigde dat ze ambassadeur wordt van de stichting. Daarnaast startte op 5 oktober de veiling van vintage rockshirts die vrijwilliger Sander van Baalen organiseert.

Gevestigde naam worden

Brinks: “We hebben nog veel meer plannen om steeds nieuwe contactmomenten naar buiten toe te creëren, zodat we een gevestigde naam worden. De likeability is er. Nu hopen we dat zoveel mogelijk mensen een kleine maandelijkse donatie willen doen om het werk van de stichting te blijven steunen.”

Naast hun medewerking aan de muzikale campagne zetten Brinks en Theuws ook hun werkuren in voor No Guts No Glory. Theuws was tot het moment waarop de ziekte van zijn vrouw zich openbaarde voorzitter van de stichting, en is nu dus als vrijwilliger: “Achter de schermen actief met verbinden en organiseren”, zoals hij op de vrijwilligerspagina schrijft.

Sharon Theuws op Jankfest

Momenteel werken hij en Brinks aan een nieuwe site voor de stichting, samen met webdevelopmentbureau Radish Concepts (waar Brinks en Theuws aan verbonden zijn). David Brinks: “De website bijhouden en de verhalen delen, daar kwam de stichting vaak niet aan toe. Mede doordat Ellen achter de schermen veel tijd kwijt is aan het begeleiden en steunen van mensen met kanker. Verhalen delen en websites bijhouden is mijn dagelijkse werk. Nou, dat doe ik dus voor ze.”

Brinks is ook bezig met het bedenken van donatie-opties. “Het kan zijn dat je elke maand vijf euro overmaakt als vaste donateur. Of ervoor kiest om een dag in het jaar ‘voor NGNG’ te werken en je salaris van die dag overmaakt. Waar ik momenteel ook mee bezig ben, is het ontwikkelen van partneractiviteiten voor bedrijven. Het is niet in één keer perfect, maar ik kan het naar Ellen sturen en zeggen: ‘Kijk!’. Dan heb je iets staan waardoor je verder kunt bouwen. Zo ontdek je in het proces vanzelf welke kant je wel en niet op wil.”

“De doelgroep is iedereen die iemand met kanker iets gunt”

De doelgroep is breed, zegt Brinks: “Eigenlijk mikken we op iedereen die iemand met kanker iets gunt. Natuurlijk zijn er verschillende lagen in de doelgroep, maar de belangrijkste is de sociale omgeving van mensen waarvoor die muziekwensen worden uitgevoerd. Als je die mensen duidelijk maakt waar je voor staat, dit goed communiceert, dan worden zij ambassadeurs. Na Jankfest zijn tien mensen vrijwilliger geworden. Als mensen die stap gaan zetten en ook financieel willen bijdragen, dan ben je goed bezig.”

Meerwaarde van marketing

Dat is ook de meerwaarde die marketing aan dit soort goede doelen kan geven, meent Brinks. “Als je je likeability kunt omzetten in doelgroepbereik ben je op een goede manier bezig. Dat doet de stichting nu al tien jaar. Met benefietconcerten, donatie-acties en eerder al een muzieknummer waaraan de hashtag #NoMusicNoGlory werd verbonden. ”

“Als je je likeability kunt omzetten in doelgroepbereik, ben je goed bezig”

Brinks werkte eerder voor een aantal grotere goede doelen. Daar zitten mensen op een marketingafdeling, die betaald krijgen voor hun werk. Bij No Guts No Glory is er geen budget voor marketing, iedereen doet dit vrijwillig. Die intrinsieke motivatie is dan ook een kracht, vindt hij: “Niet alleen bij ons, de vrijwilligers, maar ook bij de mensen die ons volgen op social media. Het maakt verschil dat zij onze berichten delen, zodat anderen de stichting leren kennen. Daardoor wordt ons bereik steeds groter en hopen we meer donaties op te halen. De stichting bestaat tien jaar, heeft meerdere campagnes opgezet en heeft steeds bewust gekozen voor de aanpak zonder marketingbudget. Toch heeft de vorige actie alle nieuwssites gehaald, puur door de kracht van social media.”

Niet bij supermarkten 

“Grotere goede doelen kunnen mensen bij supermarkten neerzetten en daar donateurs werven, maar dat past niet zo bij ons. Wij zetten muziek in om mensen te bereiken en gaan onze gunfactor inzetten om te professionaliseren.” Brinks haalt het voorbeeld van Jankfest aan. Dat was zó’n sympathiek event, dat het zorgde voor een piek in het aantal donaties. “Het festival heeft zichzelf terugbetaald.” En dat - zo geeft Brinks aan - zou ook voor toekomstige NGNG-events moeten lukken.

Wil je doneren? Dat kan hier.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.