Nofollow-links voor SEO: de feiten en fabels

Nofollow-links voor SEO: de feiten en fabels

Sinds jaar en dag is iedere SEO-er bekend met het begrip nofollow. Dit had een meerwaarde voor Google, omdat het zo wist of het een link moest volgen of niet. Alhoewel niet 100 procent bewezen, weet de zoekmachine tegenwoordig wel beter en kan het zelf dondersgoed hoofdzaak van bijzaak onderscheiden. Wat is eigenlijk de huidige stand van zaken op het gebied van follow- en nofollow-links? Wat moet je nou wel doen? En wat juist niet?

Follow-links en nofollow-links klinken als een wat kleine speld in de hooiberg die SEO heet. Toch krijg je er, mits ervan bewust, vaker mee te maken dan je in eerste instantie zou denken, zowel on-page als off-page. Om het overzicht te kunnen behouden, heb ik er dan ook voor gekozen om de feiten en fabels van nofollow-links voor SEO op te delen in on-page en off-page.

Off-page

Om een juiste volgorde aan te houden – en omdat het beter past binnen de lijn van het verhaal – zal ik eerst uitweiden over het gebruik van nofollow-links bij off-page. Alhoewel Google misschien zelf verder kijkt dan een jaar of tien geleden, en stiekem echt wel doorcrawled met een nofollow-link, is het nog steeds niet uit het algoritme van de zoekmachine verdwenen. Je wilt nog steeds een juiste verhouding aanhouden tussen follow- en nofollow-links, om zodoende 'natuurlijk' op de zoekmachine over te komen. Dit begint bij een 'juiste verdeling'.

De juiste verdeling

Linkbuilding laat je rankings groeien als kool, mits op de 'juiste' manier ingezet. Nog steeds is dit het onderdeel binnen SEO waar de zoekmachine het meeste moeite mee heeft. Als je dit op een goede manier in wilt zetten, en optimaal wilt profiteren van het algoritme, dien je de regels van de zoekmachine te volgen en ten alle tijden het begrip ‘natuurlijke groei’ in het achterhoofd te houden, hoe krom dan ook.

"Linkbuilding laat je rankings groeien, mits op de juiste manier ingezet"

Dit begint bij een 'natuurlijke groei' van het aantal inkomende links en verwijzende domeinen. Het komt raar over op Google als jouw domein ineens in een week honderd verwijzende domeinen en/of links erbij krijgt, en vervolgens dan weer een maand of drie stilstaat. Wat je dus wilt doen, is ervoor zorgen dat de links op een gelijkmatige manier binnenkomen. Hierbij dien je de verhouding tussen follow en nofollow gelijk te houden. Het maakt niet uit of dit bijvoorbeeld 90-10 is of 30-70. Als het maar niet teveel schommelt. Probeer dan ook altijd de groei van je website te monitoren en, indien mogelijk, hier en daar wat te compenseren. Je kunt dit in de gaten houden via Ahrefs. Maak je alleen gebruik van Majestic? Ook hier is het mogelijk. In de onderstaande twee afbeeldingen wordt voor beiden een voorbeeld gegeven.

'Natuurlijke groei' is niet alleen van toepassing op de homepagina. Dit geldt ook voor de subpagina’s. Wanneer je wilt dat een bepaalde pagina goed wordt beoordeeld door Google, kun je niet alleen teren op de doorgegeven autoriteit van de interne links (hierover later meer) van de homepagina.

Vooral op zoekwoorden met een hoge concurrentie heb je aparte links nodig. Maak niet de fout om hier blind links heen te sturen en geen rekening te houden met de verhouding tussen follow en nofollow, maar ga ook hiervoor op zoek naar goede links die een nofollow-attribuut meekrijgen.

Anchorteksten

Hier bereikt de tegenstrijdigheid een hoogtepunt, maar zelfs bij nofollow-links dien je rekening te houden met anchorteksten. Je zou zeggen dat wanneer Google de links – op papier – niet volgt, je ook geen rekening hoeft te houden met de anchorteksten van de nofollow-links. Maar niets is minder waar.

"Zelfs bij nofollow-links dien je rekening te houden met anchorteksten"

Wanneer je een aantal nofollow-linkprospects op het oog hebt, bekijk dan alvast via Majestic welke anchorteksten er naar de pagina verwijzen. Wanneer je invloed uit kunt oefenen op de anchortekst van deze link, doe dat dan ook. Monitor de verwijzende links en domeinen naar jouw website goed en compenseer waar mogelijk.

On-page

Laten we er even vanuit gaan dat je de bovengenoemde stappen op de volgens Google perfecte manier hebt uitgevoerd. Jouw domein heeft dus een torenhoge autoriteit. Ook is jouw website razendsnel, makkelijk in het gebruik en beschikt het over relevante en diverse content. Je zou zeggen dat je er eigenlijk al bent, maar het echte 'spelletje' begint nu pas. Je wilt namelijk ook de autoriteit op de website op een juiste manier verdelen. Met een minder populair woord wordt dit ook wel 'link sculpting' genoemd.

Linksculpting

Linksculpting is eigenlijk een vrij oude linkbuildingterm. Je zou het zelfs kunnen zien als grey hat SEO. Linksculpting werkt eigenlijk twee kanten op. De grey hat-versie is de versie waarin je jouw menu, footer en tekst vol zet met SEO-pagina’s. Op deze manier ‘versterk’ je alle pagina’s die je hierin verwerkt, omdat ze meer interne links ontvangen. Dit is een tactiek die officieel niet volgens de richtlijnen van Google is. In principe is dit totaal niet de bedoeling, maar je hebt gevallen waar je er mee weg komt. Toch zou ik dit ten zeerste afraden.

"Met interne links geef je aan hoe belangrijk een pagina is voor jou, en hiermee dus ook voor Google"

De versie waar ik het over heb, blijft echter dichter bij de basis van SEO: een meerwaarde bieden voor zowel Google als de bezoeker. Je maakt in zekere zin optimaal gebruik van het algoritme van Google, maar je biedt er ook daadwerkelijk meerwaarde mee.

Interne links

Je hebt interne links die belangrijk zijn voor Google, maar je hebt ook interne links die alleen een meerwaarde hebben voor bezoekers. Met jouw interne links geef je eigenlijk aan hoe belangrijk een pagina is voor jou, en hiermee dus ook voor Google, als het goed is. Als een pagina meer interne links ontvangt, wordt deze automatisch ook als belangrijker aangezien. Dit fenomeen werkt ook andersom: wanneer je op geen enkele manier naar een bepaalde pagina op je website doorlinkt, is de kans ook klein dat Google deze oppikt.

Toch bestaan er ook uitzonderingen. Er zijn namelijk ook pagina’s die voor een bezoeker meerwaarde kunnen hebben, maar voor Google totaal niet. Een mooi voorbeeld van een pagina die echt wat toevoegt voor een bezoeker, maar geen SEO-waarde vertegenwoordigt, is een ‘over ons’-pagina. Natuurlijk mag Google deze pagina wel indexeren, maar deze pagina wordt pas belangrijk wanneer de bezoeker eenmaal op je website is aanbeland. Dit is een perfect voorbeeld van een pagina waar je met een nofollow-kenmerk heen kunt linken. Andere voorbeelden van dit soort pagina’s zijn onder andere: contact, werkwijze, portfolio, missie, visie, et cetera.

Menu en footer

Je hebt mensen die er misbruik van maken, maar je hebt ook mensen die er slachtoffer van zijn: het hoofdmenu en de footer. Sommige SEO-cowboys stouwen zowel het menu als de footer vol met links naar SEO-pagina’s. Hier las je al even kort over bij het onderwerp linksculpting. Vroeger werkte dit zeer goed, maar tegenwoordig zal je eerder het vermoeden opwekken dat je misbruik van de situatie en van het algoritme probeert te maken.

"Uit diverse onderzoeken blijkt dat Google bij interne links geen linkwaarde meegeeft"

Feit blijft echter wel dat het menu en de footer op iedere pagina terugkomen. Dit zijn dus allemaal links, die op elke pagina hetzelfde zijn. De ene persoon zal zeggen dat Google beter weet dan dit, maar uit diverse onderzoeken blijkt dat Google bij interne links geen linkwaarde meegeeft. Laat Google hoofdzaak van bijzaak onderscheiden en geef de voor de zoekmachine ‘onbelangrijke’ pagina’s een nofollow-link mee, in zowel footer als menu.

Waarom is dit zo belangrijk? Laten we er in deze kwestie vanuit gaan dat jouw menu tien links bevat en dat in de footer dezelfde tien links terugkomen. Vijf pagina’s hiervan zijn pagina’s die eigenlijk geen SEO-waarde vertegenwoordigen. Wanneer je deze pagina’s een nofollow-kenmerk meegeeft, zul je hiermee dus ook geen linkwaarde doorgeven. Ik maak hierbij altijd de metafoor tussen autoriteit en water. Als jouw website een autoriteit van vijf liter heeft, en je moet dit door middel van tien interne links doorgeven, betekent dit dat de pagina’s elk een halve liter ontvangen. Wanneer je de vijf ‘onbelangrijke pagina’s een nofollow-kenmerk in de link in het menu geeft, halveer je het aantal interne follow-links. Dit betekent dat alle belangrijke pagina’s ineens een liter autoriteit ontvangen in plaats van een halve liter. Een verdubbeling dus! Je ziet dus wat voor invloed je op de autoriteit van een pagina uit kunt oefenen door alleen maar een nofollow-kenmerk mee te geven aan de onbelangrijke pagina’s.

Vooral via WordPress is dit zeer makkelijk om sitewide te doen. Via weergave in het linkermenu ga je naar 'menu’s'. Vervolgens ga je rechtsbovenin naar scherminstellingen en stel je de linkrelatie in (zie foto hieronder). Selecteer het menu dat je wilt verwerken en zet bij de linkrelatie 'nofollow' neer (tweede afbeelding hieronder). Een kind kan de was doen.

Conclusie

Al met al kijkt Google misschien niet meer op dezelfde manier als voorheen naar follow-links en nofollow-links, maar dit betekent zeker niet dat je er geen rekening meer mee hoeft te houden. Zowel on-page als off-page heeft het nog steeds een significante rol. Toch geldt ook hiervoor hetzelfde als voor andere onderdelen van SEO: maak gebruik van de situatie, geen misbruik. Misbruik werkt op de lange termijn alleen maar averechts.

Credits afbeelding: Ben Pattinson / Unsplash, licentie: CC BY-NC-SA (Niet-commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • "Dit betekent dat alle belangrijke pagina’s ineens een liter autoriteit ontvangen in plaats van een halve liter".

    Interessant dat je dit schrijft. Er zijn namelijk theorieën waarin wordt aangegeven dat dit niet (meer) het geval is, zie https://brama.co/blog/link-juice-what-how en ook Nell Pattel benoemt het, zie https://neilpatel.com/blog/the-complete-guide-to-internal-linking/

    Dat linkjuice niet meer evenredig verdeeld over de 'over gebleven' dofollows vind ik ook niet meer dan plausibel.

    Zou je wel die evenredigheid van linkjuice willen benutten, dan dien je i.p.v. een nofollow tag de complete link weg te halen. In dat geval wordt bij wijze van spreken een aanpassing van 3x33 verdeling naar 2x50 wel effectief.

    geplaatst op
  • Wat Jeroen zegt inderdaad...

    geplaatst op
  • Erg interessant inderdaad.

    Matt Cutts denkt er ook totaal anders over. Die zegt dat het totaal geen zin heeft om nofollow tags te hangen aan interne links.

    Daarnaast klopt het wat Jeroen zegt. Als je 3 links hebt waarvan 1 met een nofollow tag. Verdwijnt als het ware de juice die naar de link gaat met de nofollow tag. Die juice wordt dus niet verdeeld over de andere 2 links.

    https://www.sistrix.com/ask-sistrix/onpage-optimisation/nofollow-attribute-value/when-does-it-make-sense-to-use-nofollow-on-internal-or-external-links/

    geplaatst op
  • Qua nofollow op interne links slaat dit artikel volledig de plank mis, zoals in de andere comments ook al wordt aangegeven. PageRank-sculpting was vroeger een gebruikte techniek. Inmiddels is het al lang niet meer zo dat je door het toevoegen van nofollow aan interne links de linkjuice/PR verhoogt die de overige links op de pagina doorgeven. Dit artikel loopt 10 jaar achter de feiten aan... PageRank-sculpting was in 2009 al einde verhaal en daar is veel over gepubliceerd.

    geplaatst op
  • Het verhaal van de Pagerank sculpting moest ik even 3 keer lezen want ik dacht echt dat ik het niet snapte. Dat is toch echt passé.

    Verder vind ik het vreemd om de aanwas van links geleidelijk te laten gaan. Als ik alleen al naar de plaatjes in je artikel kijk dan zie ik daar geen geleidelijkheid. Moet ook niet. Ik denk dat geleidelijkheid van linkaanwas voor Google een makkelijke manier is om linkspam te detecteren.

    In het licht van anchorteksten: ik heb laatst een test gedaan of anchortekst nog werkt. Je vindt hem hier https://www.qonvert.com/seo-tests/is-anchortekst-nog-steeds-een-ranking-signaal-in-2019/



    geplaatst op
  • Het verhaal van de Pagerank sculpting moest ik even 3 keer lezen want ik dacht echt dat ik het niet snapte. Dat is toch echt passé.

    Verder vind ik het vreemd om de aanwas van links geleidelijk te laten gaan. Als ik alleen al naar de plaatjes in je artikel kijk dan zie ik daar geen geleidelijkheid. Moet ook niet. Ik denk dat geleidelijkheid van linkaanwas voor Google een makkelijke manier is om linkspam te detecteren.

    In het licht van anchorteksten: ik heb laatst een test gedaan of anchortekst nog werkt. Je vindt hem hier https://www.qonvert.com/seo-tests/is-anchortekst-nog-steeds-een-ranking-signaal-in-2019/



    geplaatst op
  • In dit artikel zeggen ze juist dat een anchor text van een no-follow links gewoon tekst is en dus ook gen anchor text meer is en dus geen enkele invloed zou hebben: https://www.searchenginejournal.com/nofollow-anchor-text/322847 maar Google en friends vertellen wel vaker wat ;)

    geplaatst op
  • Hallo heren,

    Allereerst bedankt voor de reacties op mijn artikel. Leuk dat jullie er allen zo fanatiek op ingaan. Een beetje debatteren kan nooit kwaad. Ik ga proberen zo volledig mogelijk op al jullie reacties in te gaan:

    @ Jeroen en Sander:
    Ik ben het met je eens dat de verdeling van de 'linkjuice' over interne links niet meer één op één is, zoals vroeger. Toch ben ik van mening - wat ook blijkt uit mijn eigen experimenten/testjes - dat het wel zeker nog invloed heeft. De rekensom qua uitleg - die vooral bedoelt is voor degene zonder ervaring met deze materie - is dan ook voornamelijk bestemd om een beeld te creëren voor de lezer.

    @ Hans:
    Leuke test! Ik heb hem zojuist even doorgelezen. Ik houd altijd van experimentjes, maar heb er niet altijd tijd voor. Ik moet je tevens eerlijk bekennen dat de printscreens over de linkvoortgang een willekeurige website was. Tevens wil ik enige nuance aanbrengen aan het statement dat je links geleidelijk op moet bouwen: ik bedoel niet dat je heel pietje-precies iedere week 3 links naar jouw website moet verwijzen. Ik bedoel te zeggen dat je erop moet letten dat het er niet de ene week 100 zijn en dan weer een halfjaar niets. Wanneer er constante activiteit plaatsvindt, is dit een teken dat er over jouw website wordt gesproken en dat je nog steeds relevant blijft.

    Ik ben ook benieuwd naar jullie mening (maar vooral jullie eigen ervaringen) ten aanzien van de anchorteksten ten aanzien van externe links. Dit is zeer tegenstrijdig, zoals ik ook al aangaf in het artikel, maar het heeft mij onwijs geholpen sinds ik dit enkele jaren geleden constateerde.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.