Nokia speelt in op ontevreden iPhone gebruiker

7 september 2007, 02:46

Sinds Apple de prijzen van de iPhone binnen een paar maanden na de lancering drastisch heeft laat kelderen zijn er natuurlijk een heleboel iPhone bezitters die zich genept voelen. Immers, zij hebben 200 dollar meer betaald dan de iPhone nu gaat kosten (mooi artikel in Der Spiegel). Steve Jobs: “That’s what happens in technology.” (Leuke Q&A van USA Today).

Aha, dachten ze bij Nokia. Als we iedereen die zoekt op “iPhone price drop” nu eens via Google Adwords proberen te laten kennismaken met Mosh (het nieuwe sociale mobiele netwerk van de telefoongigant). Op TechCrunch schrijf Michael Arrington hierover:

‘There isn’t much to suggest that any angry iPhone users will be turning to Nokia Mosh to ease their pain. But it is some good thinking by a Nokia marketer nonetheless.’

Inderdaad slimme marketing. Aardig is, dat Apple zich niet uit het veld laat slaan. In een zeer lezenswaardig artikel op Pronet Advertising (The Battle of the Google Search Ads – Why Web Ads are the Future) heeft Muhammed Saleen nog onderstaand plaatje geplaatst:

Dit is natuurlijk geen nieuw fenomeen. Twee jaar geleden buitelden voor- en tegenstanders van het onbewoonde Hans Island, in Google Adwords, uit Canada en Denemarken over elkaar heen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    mgvandenbroek

    @Marco: het is ook: “iPhone price drop” . Of het daar anders van wordt? Het zou helemaal mooi zijn als Nokia dit zelf gelekt heeft idd.


    7 september 2007 om 04:21
    media

    Ah, tikfoutje, maar je weet wat ik bedoel 😉


    7 september 2007 om 04:28
    Raimo

    Vergeet die opmerking over 100$ credit 😉


    7 september 2007 om 05:03
    Arne Hulstein

    Ach, als de iPhone dan straks naar Nederland komt is het een koopje. Elke 2 maanden 200 eraf, dan kom je op een nette 0 in februari. 😉

    Maar de prijsverlaging is voor Europa natuurlijk wel heel goed. Dat betekent gewoon een gratis iPhone bij een wat zwaarder abonnement. En dat zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat er flink wat over de toonbank gaan.


    7 september 2007 om 06:56
    M.Ietje

    De prijsverlaging is een logisch gevolg van de andere inkomens-stromen die apple met de iphone aan het genereren is. (200 euro op een totaal kostenplaatje van zo’n 2000 euro voor 2 jaar is trouwens niet zoveel. Het zou mij niets verbazen als voor de prijsverlaging een verhoging van de bonus van att&t zou staan.) Afgezien daarvan komen er nu ook inkomsten uit de starbucks deal en de youtube deal. Ten minste ik neem aan dat er een inkomstendeling plaatsvindt tussen apple en google/youtube voor de advertentieinkomsten gegenereerd met de iphone op youtube. 😉

    Met andere woorden: “Apple verlaagt met 200 euro, maar haar inkomsten blijven stabiel of worden zelfs verhoogd.”


    7 september 2007 om 09:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!