Nominaties Usability Award 2006 bekend

Nominaties Usability Award 2006 bekend

In 2006 wordt voor de zesde keer de Usability Award georganiseerd. Deze Award wordt uitgereikt aan de meest gebruiksvriendelijke website van Nederland. Eerdere winnaars waren Philips, Funda, Wehkamp, Postbus51 en Nu.nl.

In de eerste juryronde heeft het publiek de verschillende aangemelde websites beoordeeld. Hieruit zijn 10 nominaties voor de finaleronde van de Usability Award naar voren gekomen.

De genomineerde websites worden nogmaals beoordeeld, ditmaal door een vakjury. De genomineerde websites in 2006 zijn (in alfabetische volgorde):

www.apple.nl
http://www.bol.com
http://www.geldshop.nl
http://www.microsoft.nl
http://www.minbuza.nl
http://www.postbank.nl
http://www.rabobank.nl
http://www.tomtom.nl
http://www.wassenaar.nl
http://www.wikipedia.nl

Op 26 april wordt de uiteindelijke winnaar bekend gemaakt, tijdens de TCD 2006 (voormalig Telecommerce Dagen) in de Jaarbeurs te Utrecht. Meer informatie over de Award, de vakjury en het verloop van de wedstrijd is te vinden op http://www.usabilityaward.nl.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Oeh... kan het toch niet laten...
    Nieuwe website van de Rabobank mag dan prima voor mekaar zijn..
    Maar er viel me laatst toch wat op....

    Laatst ben ik bezig geweest met een iDeal integratie, maar het systeem van iDeal is qua usabilty voor de ontwikkelaar niet erg duidelijk. Om een paar voorbeelden te noemen:
    - Zoekfunctie die termen niet vind, die je vervolgens duidelijk in de teksten terugvindt.
    - Stapsgewijze navigatie met onduidelijke richtingen. Op geen gegeven punt werd aangegeven dat er nog iets voor elkaar gemaakt moest worden, maar of de ontwikkelaar dat moest doen of de Rabobank was volstrekt onduidelijk, evenals hoe lang dit ging duren. Vervolgens had je de keuze om terug te gaan of terug te gaan (??). Je hebt dus het idee dat er iets radicaal verkeerd gaat. Na bellen met de Rabobank en 5 x doorgeschakeld te worden kom je tot 2x toe uit bij een regiokantoor dat geen kennis van zaken heeft. (Enige vraag die gesteld was of er iemand aanwezig was met kennis van iDeal, zelfs naar een speciaal nummer....)

    Verder geen slecht woord over de Rabobank, hun nieuwe website ziet er prima uit en als klant heb ik ook nooit problemen gehad. Alleen dit punt achter de schermen viel me op, en nu het over usabilty gaat moest ik dit toch even kwijt...

    geplaatst op
  • aanvulling / nieuwe ontwikkelingen naar aanleiding van mijn reactie hierboven.

    Zojuist werd ik gebeld door een van de verantwoordelijken voor het iDeal systeem van de Rabobank. Via via had hij dit stukje op Marketingfacts met mijn reactie doorgekregen.
    Hij was benieuwd naar mijn verhaal en waar het bij mij was misgelopen. Deze man heeft aandachtig geluisterd naar mijn verhaal en zou dit verhaal meenemen. Het blijkt dat de Rabobank voor een gedeelte van het iDeal systeem samenwerkt met een andere partij. Ze hebben dus niet geheel alles in eigen hand. Ondanks dat is natuurlijk de Rabobank wel verantwoordelijk voor dit systeem. Maar goed, hij deelde mijn mening dat dit systeem natuurlijk ook goed zou moeten werken.

    Uit het feit dat de Rabobank mijn verhaal heeft aangehoord en vooralsnog zegt dit mee te nemen, blijkt wel dat ze serieus bezig zijn met Usability. De eerste positieve stap in dit verhaal is in elk geval gezet door de Rabobank. Ik hoop dat de Rabobank de tweede stap ook zet...

    geplaatst op
  • Zo zie je maar weer waarom een weblog een nuttig communicatiekanaal is. :-)

    geplaatst op
  • Koel, impressive dat ze zo reageren, Erwin. Ik kan je uit ervaring zeggen dat die doortastendheid niet op alle niveaus in de organisatie aanwezig is...

    geplaatst op
  • Grappig. Terwijl ik bovenstaande reacties lees zit ik fysiek IN het usabilitylab van Rabo.
    Nou ja... ik vond het wel toevallig.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.