Non-spot raakt steeds meer in zwang

16 maart 2004, 17:31

Adverteerders richten zich steeds meer op non-spot. Toch zijn de ervaringen met non-spot niet bijster goed, zo blijkt uit een onderzoek van twee studenten commerciele economie van Hogeschool In Holland in opdracht van bureau Brand New Day.

Rick McCullough en Hans Beumer van Brand New Day concluderen hieruit dat de adverteerder nog niet professioneel bezig is met non-spot. Wel verwacht de helft van de top-50 adverteerders dat de budgetten voor non-spot de komende twee jaar met zo`n 2% stijgen. Het aantal adverteerders dat zich richt op non-spot stijgt met zeker 16%. De adverteerders geven aan meer controle te willen over de formats en hebben meer interesse in eigen concepten. Al blijkt hier in de praktijk nog niet veel van. Over het algemeen hebben adverteerders nog te weinig kennis over non-spot.

De reden om momenteel aan non-spot te doen zijn: merklading 43%, naamsbekendheid 25%; werving nieuwe klanten 8%; aanvulling op spot 8%; associatie concept 8%; geen reden 8%. De reden voor non-spot in de toekomst zijn: merklading 32%; naamsbekendheid 33%; werving nieuwe klanten, aanvulling op spot, informatie overdracht, gebruik stimuleren, geen reden allemaal 7%.

Bron:

Adformatie

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Sylvie dewaele

    Beste,

    Ik las onlangs in Adformatie het artikel ‘De erfenis van Koffietijd’. Graag had ik geweten of het onderzoek rond non-spot beschikbaar is en zo ja via welke weg ik dit kan verkrijgen.

    Graag had ik ook contact opgenomen met het bureau Brand New Day : is het mogelijk om mij de gegevens hiervan te bezorgen.

    Bij voorbaat dan en vriendelijke groeten,

    Sylvie Dewaele

    Media Director


    14 april 2004 om 13:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!