Nooit meer betaal-heisa

9 juli 2018, 13:00

Chiel Liezenberg (OK): “We zijn een slimme portemonnee”

Iedereen kent de boodschappen-heisa: je hebt een kortingskaart, een kaart voor spaarpunten, er zijn zegeltjesacties en je moet betalen met je bankpas. Al met al veel handelingen en dat kost tijd. Hoe mooi zou het zijn als dit allemaal in één keer geregeld kon worden. OK belooft dat. Door een app te scannen bij de kassa en een code in te vullen, worden alle transacties in één keer afgehandeld.

OK werd in april dit jaar gelanceerd en diverse grote winkelketens als Karwei, Praxis en Deen doen mee. Bij Deen in de Rijnstraat in Amsterdam is het systeem al werkend te zien. De afgelopen jaren zijn er vaker nieuwe betaalsystemen gelanceerd. Die kunnen alleen rekenen op acceptatie wanneer de winkeliers het voordeel zien. Dat voordeel is er niet wanneer je het systeem beperkt tot betalen.

Alles in één

“Wanneer je dat hele proces bekijkt van afrekenen: kopen, korting, punten, zegels, bonnetje, dan zie je dat afrekenen veel meer is dan betalen. Daar zitten mogelijkheden tot verbetering, want dat hele proces duurt lang. Met OK kun je dat allemaal in één handeling doen, welke combinatie dan ook, automatisch. Het is niet sneller dan pinnen, maar duurt ook niet langer en al die andere dingen zijn ook meteen geregeld. Dat levert enorme tijdswinst op. Dat heeft nog nooit iemand voor elkaar gekregen”, aldus Chiel Liezenberg, founder van OK.

“Ons verdienmodel zit aan de kant van de winkelier”

Het idee voor OK ontstond in 2011. “Na drie maanden hadden we het betalen geregeld, de rest van de tijd zijn we bezig geweest om de rest voor elkaar te krijgen.” OK ondersteunt alle kassasystemen, banken en loyalty-systemen. “We stelden vast dat er zeventien verschillende soorten interacties zijn in de koopprocessen. Die moeten we dus allemaal kunnen ondersteunen. Punt.”

Dat OK bestaat is mooi, maar het voortbestaan valt of staat met gebruik, zowel door consumenten als door winkeliers. Een klassiek voorbeeld van een kip-eiprobleem. Doordat OK een totaal oplossing biedt, verwacht Liezenberg dat dat dilemma doorbroken zal worden.

Data

Een belangrijke vraag is wat er gebeurt met de data die het systeem genereert. Volgens Liezenberg is dat goed geregeld. “Er gaat heel veel data om in het platform, maar waar we goed voor moeten zorgen is dat de data van de winkelier beschikbaar is voor de winkelier en dat de data ook beschikbaar komt voor de consument. In ons systeem zijn dat twee kopieën.”

OK verdient zelf geen geld met de data. “Wij vragen geen geld voor de app. Ons verdienmodel zit aan de kant van de winkelier: die neemt de interactiediensten af. Als er een kortingsbon wordt verzilverd, dan worden wij beloond voor het feit dat we dat mogelijk hebben gemaakt. Er staat een fee op de verzilvering van een kortingsbon. Er is een fee voor het afleveren van een ticket op de app van de consument. Dat zijn allerlei verschillende fees voor verschillende toegevoegde waarden. Is die er niet, dan vragen we ook geen fee.”

“Een belangrijk integriteitsaspect van een portemonnee is: ik bepaal wat er in komt en uit gaat. Zo werkt de app ook”

Liezenberg denkt dat consumenten klaar zijn voor OK. “Het zal even wennen zijn, want het is net even nieuw en anders, maar als je eenmaal het principe door hebt, dan werkt alles hetzelfde. Alleen dat wat je OK-t is elke keer een beetje anders: jij bepaalt wat er in die portemonnee komt. Dat is een belangrijk integriteitsaspect van een portemonnee: ik bepaal wat er in komt en uit gaat. Zo werkt de app ook.” Daarmee is OK volledig in lijn met de GDPR principes. “Toen wij in 2011 de ontwerpprincipes maakten, was GDPR nog niet eens aan de horizon te zien. Maar als je goed over data, goedkeuring en privacy gaat nadenken, kom je zelf uit op de principes van de GDPR. Ons hele platform is in lijn met die principes, heel gunstig. Dat betekent dat de consument moet beginnen en als de consument niet begint, dan gebeurt er niks.”

Blockchain en Bitcoin

Blijft de vraag of vastleggen op de blockchain geen betere optie was geweest. Liezenberg denkt van niet. “Ik ben heel sceptisch over blockchaintoepassingen. Alles wat er op gezet moet worden, moet er door iemand opgezet worden: dat is een kwestie van vertrouwen. Diezelfde persoon kan het ook in een database zetten. Dingen worden niet geboren op de blockchain. Met Bitcoin is dat anders. Bitcoins worden binnen dezelfde technologie geboren op de blockchain. Die worden er door niemand op gezet. Het is onderdeel van de constructie. Al het andere moet er worden opgezet en als dat verkeerd gaat, staat het er voor altijd verkeerd op. Eén valsspeler en we hebben voor altijd last van die fout.” Geen blockchain dus voor OK.

“Ik ben heel sceptisch over blockchaintoepassingen”

Het gebruik van de app zal nu moeten gaan groeien. “Over een jaar hebben we meer acceptatiepunten en ook veel meer consumenten. Want via allerlei verschillende partijen zullen steeds meer consumenten, om verschillende redenen de OK-app downloaden en erachter komen dat je die ook voor andere dingen kunt gebruiken. Dat gaat het komend jaar organisch groeien.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!