Nooit meer een eigen auto?
De deelauto wordt de nieuwe norm
Het fenomeen ‘autodelen’ is groeiende. Vooral door toegenomen aandacht voor het milieu en de bestrijding van drukte op de wegen, neemt het aantal deelauto’s toe. Gemiddeld staat een auto ongeveer 90 procent van de tijd stil. Dus is het nuttig om auto’s te gaan delen zodat ze vaker kunnen worden ingezet?
Het afgelopen jaar is het aantal gebruikers van een deelauto in Nederland gestegen met bijna 42 procent. Van 515.000 gebruikers in 2019 naar 730.000 in 2020. Ook de hoeveelheid deelauto’s zelf is toegenomen. Van 51.000 in 2019 naar 64.000 in 2020. En het autodelen blijft groeien.
Business carsharing en community based carsharing
Op dit moment zijn er volgens De Verkeersonderneming 369 deelauto’s per 100.000 inwoners. Dat aanbod groeit gestaag. Met name business car sharing groeit snel. Maar ook community based car sharing is aan een opmars bezig. De eerstgenoemde vorm spreekt voor zich, de tweede houdt in dat je als groep bewoners van een flat, wijk of buurt een auto deelt. Met name in grote gemeenten wordt de kans groter dat je een deelauto ziet rijden. Steden als Utrecht en Amsterdam beschikken over een grote vloot. In verhouding tot de rest van het Nederlandse wagenpark, zijn deelauto’s vaker geëlektrificeerd.
Uit de onlangs gepresenteerde Smart Car Monitor van Multicope onder 6.057 Nederlanders van 18 jaar en ouder, representatief voor de Nederlandse bevolking, zijn gebruikers van deelauto’s over het algemeen tevreden. Het onderzoek wijst uit dat de grote aanbieders worden beoordeeld met een cijfer tussen de 7,3 en 8,1. Vooral MyWheels, aanbieder van 1.000 deelauto’s, waarvan 439 elektrisch, krijgt een goed rapportcijfer. Service en prijsstelling wekken de waardering van de gebruikers op.
Waarom kiest men voor een deelauto?
Het is dus duidelijk dat de ‘wisselwagen’ een groei doormaakt. Multiscope deed ook onderzoek naar de motivatie van de gebruikers om niet zelf een (tweedehands) auto te kopen en via sharing toch een eigen reismobiel tot hun beschikking te hebben.
Niks meer regelen
Allereerst komt uit het onderzoek naar voren dat het als ‘gedoe’ wordt gezien dat je voor je eigen auto rekening moet houden met onderhoud, keuringen en dat je ‘m schoon moet houden. Voor een kwart van de Nederlanders is het een voordeel dat dit bij carsharing niet van toepassing is.
Impact op het milieu
24 procent van de respondenten noemt de impact op het milieu als grootste voordeel. Cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving wezen al uit dat autodelers gemiddeld zo’n 1.600 kilometer per jaar minder gingen rijden. Het gebruik van een deelauto zou zo een besparing opleveren van 175 tot 265 kilo CO2, wat overeenkomt met een uitstootvermindering van 8 tot 13 procent.
Deelauto’s zijn maximaal vier jaar oud, eigen auto’s elf jaar
Daarnaast meldt Nudge, een bedrijf dat maatschappelijke gedragsveranderingen wil realiseren bij consumenten en organisaties op het gebied van klimaat, milieu, energie en sociale duurzaamheid, dat huur- en deelauto’s ook nog milieuwinst opleveren door hun jonge leeftijd. De auto’s in de vloot zijn in de regel maximaal vier jaar oud en scoren daardoor beter op milieuvriendelijkheid dan de gemiddelde auto die in eigen bezit is van een particulier. Die zijn gemiddeld elf jaar oud, blijkt uit cijfers van VWE Automotive.
Kostenbesparing
Niet alleen minder gedoe en milieu zijn redenen om voor een deelauto te kiezen. 23 procent wil kosten besparen. Vooral jongeren en hoogopgeleiden kiezen vaker voor delen dan 35-plussers en laagopgeleiden. Het is goedkoper om te delen dan om een eigen auto te bezitten omdat je niet zelf wegenbelasting en verzekering betaalt, geen afschrijving hebt en geen onderhoud hoeft te (laten) plegen. Dit kan je zomaar honderden euro’s per maand schelen, schreef de Volkskrant al in 2019.
De toekomst van de deelauto
Vraag is of het fenomeen van autodelen tijdelijk van aard is. De resultaten van Multiscope wijzen uit dat de deelauto zeker potentie heeft. De marktonderzoeker verwacht dat er in de komende vijf jaar maximaal één miljoen potentiële gebruikers toe zullen treden tot de deelautomarkt en baseert zich daarbij op de onderzoeksresultaten die uitwijzen dat 11 procent van de ondervraagden van plan is om deelauto’s te gaan gebruiken. 69 procent van hen geeft aan dit binnen vijf jaar te willen gaan doen.
Over het algemeen kiezen mensen met een linkse politieke voorkeur eerder voor het deelautoconcept
Wat natuurlijk voor de hand ligt is dat de intentie om een deelauto te gaan gebruiken hoger is bij iemand die nu geen auto bezit (22 procent) dan een Nederlander die wel een eigen bolide heeft (9 procent). Datzelfde is terug te leiden naar politieke voorkeur. De meer links progressieve kiezer (GroenLinks, SP) heeft eerder de intentie om een deelwagen te kiezen dan de Nederlanders die meer rechts conservatief stemmen. Overigens woont een belangrijk deel van het electoraat van ‘links progessief’ weer in grote steden waar het bezit van een auto sowieso tot meer kosten en uitdagingen leidt. Stap je binnenkort in een deelbakkie, of ga je toch liever voor je glanzende leasewagen?