Nu.nl grootste nieuwssite van Nederland

7 maart 2005, 10:50

Via Dutchcowboys een overzicht van de populairste Nederlandse nieuwssites (bron: multiscope visiscan):

1. Nu.nl (unieke bezoekers per maand: 3.050.000)

2. De Telegraaf (2.950.000)

3. NOS Teletekst (1.600.000)

4. FTV (1.600.000)

5. NRC Handelsblad (1.250.000)

6. De Volkskrant (1.150.000)

7. Algemeen Dagblad (1.000.000)

8. Fok (700.000)

9. Trouw (700.000)

10. GeenStijl (400.000)

Het is mij niet duidelijk over welke maand deze metingen zijn

en waar de resultaten zijn gepubliceerd

; resultaten zijn in ieder geval gepu-bliceerd in het NRC van afgelopen week. Opmerkelijk zijn wel de top-10 noteringen van Fok en Geenstijl. Fok is inmiddels Trouw voorbij gestreefd en gaat richting het aantal bezoekers van het AD. Bij deze dan ook de complimenten voor Fok!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

21 Reacties

    Anders

    FTV? Is dat via content syndication of zo? De site zelf heb ik nog nooit van gehoord.

    Opvallend dat GeenStijl als nieuwssite wordt geclassificeerd. Ze spelen slim in op de actualiteiten maar om nou te zeggen dat ze nieuws brengen…


    7 maart 2005 om 11:14
    nikao

    geenstijl probeert ook geen nieuws te brengen imho.. te geven een mening op nieuws en lukken discussie uit..

    vindt GS dan ook een beetje misplaatst in dit rijtje…


    7 maart 2005 om 11:46
    RoK

    Volgens mij hebben de landelijke media, waaronder Editie NL van RTL4, meerdere keren nieuws overgenomen waar GeenStijl als eerste mee naar buiten kwam.


    7 maart 2005 om 11:47
    Evert-Jan

    GeenStijl hoort wel degelijk in rijtje thuis, ze brengen zelfs regelmatig primeurs die door reguliere media worden opgenomen. Erg vermakelijk om te zien dat zowel Fok als GS inmiddels in de buurt komen van gevestigde media die jaarlijks miljoenen spenderen aan reclame.


    7 maart 2005 om 12:02
    Bernice

    Ik vind het ook wel aardig om de traditionele media tegen sites als GS en Fok afgezet te zien. Wat de cijfers zelf betreft: ik weet niet of het surfgedrag op het werk hier helemaal inzit, gezien de meetmethode (loggingsoftware aan clientside), en het is bekend dat m.n. nieuwssites goed bekeken worden vanaf de werkplek. In die zin kan het bereik enigszins vertekend zijn.

    Het omgekeerde geldt grappig genoeg voor het onderzoek waar Webwereld gewag van maakt: aangezien nieuwssites door veel gebruikers zowel thuis als op het werk bezocht worden krijg je een enorme overschatting van het aantal unique visitors obv loggingsoftware. En wat de cijfers van Webwereld betreft: zou NRC echt 2 miljoen gebruikers hebben die elke maand netjes inloggen, of zouden ze jokken? Idem voor de Volkskrant. Naar mijn mening zijn de cijfers van Multiscope – hoewel vertekend – een stuk meer in de richting.

    Als STIR nou eens met cijfers zou komen……


    7 maart 2005 om 12:14
    Peter

    Goed dat nieuwe soorten sites meegenomen worden in dat rijtje. Feit is dat uitingen zoals Fok of Geenstijl voor een jongere generatie veel belangrijker is dan een krant. GeenStijl heeft een vaste stroom van nieuwsprimeurs, alleen op een andere manier, en afgezien van dat adolecente gerel er om heen doen ze dat prima. En Fok laat nieuws door niet-journalisten, ie. de eigen lezersgroep bewerken en dat slaat blijkbaar aan. Leuk of niet doet er niet toe… Multiscope gaat niet over de journalistieke waarde van een publicatie: daar waar het volk zit, volgen de adverteerders vanzelf, daar gaat dit over lijkt me. Mooi om vermoedens van velen, over mediabeleving en de marginaliserende rol van traditionele pers zo in cijfers gevangen is. Ik geniet van dit soort snelle veranderingen, hoewel ikzelf mijn NRC nog niet zal opzeggen.


    7 maart 2005 om 12:34
    Strebertje

    Zeker intressant wat Evert-Jan zegt. Al die reclame van de grote jongens heeft weinig effect, en er mogen zeker wat koppen rollen.

    Ook mensen die Fok en GS misplaats vinden slaan de plank aardig mis. De meeste kranten doen ook niet aan journalistiek, maar copy/pasten gewoon het nieuws van ANP. Geenstijl komt waarschijnelijk met meer primeurs dan het AD of de Volkskrant.

    Mensen moet gewoon nog aardig wennen aan het feit dat er nieuwe kampioenen opstaan.


    7 maart 2005 om 12:46
    media

    @Bernice: STIR-onderzoek zal geen oplossing zijn als het gaat om vergelijking van/met weblogs en communities, deze worden in dat onderzoek niet meegenomen (helaas).

    @Djezus: hmmm, inderdaad vreemd dat nu.nl daar niet in de top-20 staat; betekent dat ze of in enkele maanden enorm in populariteit zijn toegenomen of dat telegraaf in populariteit is afgenomen. John, kun je daar iets over zeggen?


    7 maart 2005 om 12:51
    RoK

    Meette Multiscope trouwens tot voor kort (2 a 3 jaar geleden) geen pageviews ipv unique visitors? Zo kwamen de sites van RTL toen ook in het overzicht van bestbezochte sites terecht. Elke foto in een slideshow en elke stem in een poll zorgden ervoor dat de pagina opnieuw opgebouwd werd. En er stonden er nogal wat.


    7 maart 2005 om 12:59
    Anders

    GeenStijl heeft regelmatig primeurs. Maar is het daarmee een nieuwssite? Straks wordt ook Neukia (o.a. laptop van Tonino) nog een nieuwssite genoemd. Of alle onderzoeksbureaus die regelmatig met persbrichten naar buiten komen en nog vaker primeurs hebben dan GS. Het begrip “nieuws” wordt wel erg ruim genomen zo. (Unieke) content en/of nieuws maken is iets anders dan een nieuwssite zijn, naar mijn mening.

    Juist daarom is de afwezigheid van planet.nl, rtl.nl en nos.nl zo opvallend. Alledrie trekken ze meer dan 2 miljoen bezoekers per maand. Maar dat zijn dan, in tegenstelling tot bv GS, geen nieuwssites?

    Da’s wel een hele kromme definitie die Multiscope hanteert.


    7 maart 2005 om 13:03
    Bernice

    @Marco: ons is een Marktmonitor (per Juli 2005) beloofd: top 500 sites van Nederland, gemeten onder panel van 6000 personen. Helaas alleen maar thuisgebruik lees ik net, dus dat schiet niet op.

    Van de site:

    Hoe werkt de Marktmonitor?

    De Marktmonitor meet het surfgedrag naar elke website waar ook ter wereld. Doordat dit een softwaretool is die op een PC geïnstalleerd moet worden, is het – door de beveiliging van bedrijfsnetwerken – zeer lastig om bezoeken vanaf de werkplek te meten. De Marktmonitor wordt dan ook alleen op thuis-PC’s ingezet.

    Deelnemers wordt gevraagd de software op hun PC te installeren. Na installatie wordt elke opgevraagde URL elektronisch doorgegeven aan Intomart GfK. Twee keer per jaar rapporteert Intomart GfK de resultaten van de Marktmonitor, bestaande uit een top 500 van gemeten websites.


    7 maart 2005 om 13:05
    Stefan

    Ik heb ooit besloten om nooit meer bezoekersaantallen te geloven en geen enkel oordeel te hechten aan zulke lijstjes. Toch heb ik het idee dat dit lijstje alweer dichterbij de ‘waarheid’ zit dan oudere lijstjes.

    @hoxha: Als je spreekt over 600k uniek opgeschoond, dan is dat toch nog altijd inclusief de grote groep bezoekers die dagelijks de site bezoekt en bij elke reboot een nieuw IP adres krijgen, zodat ze als 1 persoon maandelijks tellen als 20-50 unieke bezoekers? Of tel je cookiebased (waar ik ook niet zo in geloof)?


    7 maart 2005 om 13:06
    media

    @Bernice: je hebt gelijk; ik was even vergeten dat er naast de reguliere metingen ook nog een periodieke top-500 lijst komt. Moet eerlijk zeggen dat ik daar sindsdien niets meer van heb vernomen. Peter?

    @Anders: voor zover ik weet valt planet in categorie ISP’s en rtl en nos in categorie RTV. Ben het overigens met je eens dat deze sites in meerdere categorieen (o.a. nieuws) meegenomen zouden moeten worden.


    7 maart 2005 om 13:23
    Jan Oostijen

    Multiscope gebruikt voor de schatting van de aantallen een

    “representatief panel van 1.500 Nederlandse internetgebruikers”. Lijkt me inderdaad een goede methode om een “top 10” te maken, maar of je hier nu unieke aantallen bezoekers per site mee kan voorspellen…??


    7 maart 2005 om 18:45
    loket

    @Bernice en Marco: zeven van de tien sites zitten in het STIR-onderzoek. Cijfers komen echt! Nog even geduld.


    8 maart 2005 om 21:29
    CasaMan

    “De Marktmonitor meet het surfgedrag naar elke website waar ook ter wereld. Doordat dit een softwaretool is die op een PC geïnstalleerd moet worden, is het – door de beveiliging van bedrijfsnetwerken – zeer lastig om bezoeken vanaf de werkplek te meten. De Marktmonitor wordt dan ook alleen op thuis-PC’s ingezet.”

    Dan kun je net zo goed naar alexa kijken die dit al jaren doet.

    Volgens alexa krijg je de volgende volgorde

    telegraaf.nl: 1,376

    nu.nl: 1,885

    nos.nl: 2,513

    fok.nl: 8,354

    volkskrant.nl: 9,410

    nrc.nl: 10,816

    ad.nl: 15,538

    ftv.nl: 16,122

    geenstijl.nl: 17,847

    trouw.nl: 24,894


    12 maart 2005 om 16:26
    loket

    was het leven maar zo simpel!

    mag ik van u het netto bereik van telegraaf + nu.nl + nos.nl, uitgesplitst naar leeftijd, geslacht en welstand? doe er meteen ook een gemiddelde contactfrequentie bij.


    12 maart 2005 om 16:43
    CasaMan

    Ok dat word niet meegenomen bij alexa. Maar dat neemt niet weg dat als je naar aantalen pageviews kijkt dat alexa redelijk in de buurt zal komen.


    13 maart 2005 om 22:35
    John Kivit

    @marco: de in het NRC gepubliceerde cijfers zijn een gemiddelde van de maanden november 2004 t/m januari 2005.


    14 maart 2005 om 14:36
    media

    Dank voor de update John!


    14 maart 2005 om 15:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!