Off-Facebook Activity: de voor- en nadelen voor bedrijven
Naast de functie ‘Why am I seeing this’ die begin dit jaar is geïntroduceerd, kondigde Facebook in mei ook aan dat de nieuwe feature “Off-Facebook Activity” wordt uitgerold. Dit betekent dat de Facebook-gebruiker een overzicht te zien krijgt van zijn interacties met bedrijven en organisaties die gegevens delen met Facebook. Welke consequenties heeft dit precies? En wat kunnen bedrijven ermee?
Off-Facebook Activity kan een bezoek aan een app of website zijn, gemeten via de Facebook-pixel. Vergelijk het een beetje met de browsergeschiedenis, waarin precies kan worden gezien welke websites zijn bezocht. Voor Facebook is het verschil dat dit enkel zichtbaar is wanneer de betreffende website een actieve Facebook-pixel op de website heeft staan.
Wat doet Facebook precies?
Facebook houdt al langere tijd gedrag bij op websites. Zodra een bedrijf de Facebook-pixel op de website plaatst, bijvoorbeeld om meting voor advertentiecampagnes te kunnen inzetten, start Facebook met het verzamelen van gedrag op deze website. Wanneer gebruik door Facebook kan worden herkend, bijvoorbeeld omdat deze ook is ingelogd in Facebook, wordt dit aan de specifieke persoon gekoppeld. Deze informatie kan worden gebruikt bij het samenstellen van doelgroepen voor advertentiecampagnes.
Wat kan er met Off-Facebook Activity?
Tot op heden is het (nog) niet mogelijk voor Facebook-gebruikers om te zien van welke website-bezoeken Facebook precies informatie heeft. Ook kan met nog niet bepalen welke data wel of niet bewaard mogen blijven. Daar gaat echter verandering in komen. Binnenkort krijgt de Facebook-gebruiker de regie over de gegevens die het sociale netwerk van hem heeft. Het is straks mogelijk om in te zien welke gegevens Facebook ontvangt op basis van gebruikersgedrag in andere apps en websites waar de Facebook-pixel wordt uitgevoerd.
“Gebruiker kan zijn gegevens loskoppelen”
De gebruiker is daarnaast in staat om deze gegevens los te koppelen van het account, waardoor deze niet meer met de persoon worden geassocieerd. Het wordt dus eigenlijk mogelijk om de gebruikersgeschiedenis te wissen, zoals te zien in het voorbeeld hieronder.
Waarom doet Facebook dit?
Facebook wil transparanter zijn en de controle van gegevens in handen geven aan de persoon van wie de gegevens zijn. De invoering van strengere privacy-wetten zullen hier naar verwachting ook mee te maken hebben.
De techreus heeft deze feature inmiddels al uitgerold in Spanje, Ierland en Zuid-Korea. In Nederland is hij dus nog niet beschikbaar. Facebook verwacht wel dat dit in de aankomende maanden van dit jaar nog gaat gebeuren.
Wat betekent dit voor adverteerders?
Voor adverteerders heeft deze nieuwe feature mogelijk drie belangrijke consequenties. Enerzijds is de gebruiker straks in staat om zijn geschiedenis te wissen. Dat betekent dat deze persoon niet langer kan worden opgenomen in een doelgroep, bijvoorbeeld bij remarketing van websitebezoekers. Doelgroepen kunnen dus kleiner worden. Het is nog de vraag in hoeverre gebruikers regelmatig de geschiedenis gaan wissen, maar het is wel goed om dit in de gaten te houden.
Ten tweede is het nóg belangrijker om ervoor te zorgen dat cookiemeldingen en het afvuren van cookies correct gebeurt. Wanneer iemand geen (marketing)cookies accepteert en vervolgens wel de betreffende website terugziet in de Facebook gebruikersgeschiedenis, kan hij of zij hier mogelijk actie op ondernemen.
“Facebook-gebruikers kunnen bezwaar maken of zelfs hun hele geschiedenis wissen”
Ten slotte biedt dit de mogelijkheid om als adverteerder meer transparantie te bieden aan de eigen doelgroep, omdat die zo nog meer inzicht en controle heeft over de data die jij als bedrijf verzamelt.
Deze feature heeft dus zowel mogelijke voor- als nadelen voor de adverteerder. Welke gevolgen heeft dit voor jouw organisatie? Deel je verwachtingen en ervaringen in de reacties.