Omzet Out of Home naar recordhoogte van ruim 100 miljoen in H1 2022
De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home reclame zijn in de eerste helft van 2022 uitgekomen op 108 miljoen euro, blijkt uit cijfers van Outreach.
De groei ten opzichte van dezelfde periode in 2021 bedroeg 73%. De totale omzet over het eerste halfjaar van 2022 ligt bijna 12% hoger dan over dezelfde periode in 2019, het laatste normale jaar voor de uitbraak van corona. Dat blijkt uit cijfers die door Outreach, samenwerkingsverband van de Nederlandse buitenreclame-exploitanten, gepresenteerd zijn.
De cijfers laten zien dat er sprake is van een substantiële groei van de markt voor (digitale) buitenreclame, met name bij digitaal. Daar groeiden de halfjaaromzetten met 82% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. De traditionele vormen van out of home plusten 66%. Het aandeel van digitaal is inmiddels opgelopen tot 44% over de eerste helft van 2022 en 46% in het tweede kwartaal.
Sinds het begin van 2021 worden binnen DOOH ook de omzetten van programmatic geregistreerd. De groei in dit deel is aanzienlijk. Met een stijging van maar liefst 168% in de eerste helft van 2022 realiseerde programmatic verkoop binnen digitaal een aandeel van 27%.
Grafiek 1: Bestedingen aan (D)OOH per kwartaal in 2021/Q1 2022 (x € miljoen). Bron: Outreach.
Grafiek 2: Groei bestedingen (D)OOH-halfjaar 2020-2022 ten opzichte van halfjaar-1. Bron: Outreach.t artikel verscheen eerder op de website van MarketingTribune.