Omzet online reismarkt Europa stijgt explosief
De bestedingen aan persoonlijke en zakelijke reizen via internet zijn in Europa vorig jaar gestegen met 49%. In totaal werd 29,5 miljard euro (34,5 miljard dollar) besteed aan het boeken van reizen via internet. Zoekmachines blijken een grote rol te spelen bij het vinden van een geschikte reisaanbieder.
73% van de mensen die online een reis boekten, zocht eerst op het trefwoord “reizen” via zoekmachines, blijkt uit een onderzoek van comScore. De belangrijkste redenen waar ze zoekmachines voor gebruiken zijn het vinden van informatie over de bestemming, het vinden van speciale aanbiedingen en het opzoeken van prijzen. Men zoekt via de gevestigde zoekmachines; gespecialiseerde reiszoekmachines als Kayak.com of Mobissimo worden praktisch niet gebruikt, blijkt uit cijfers van Forrester Research.
Opmerkelijk is het verschil in conversie ratio tussen online reisbureaus en de daadwerkelijke reisaanbieders zelf. Uit informatie van Nielsen//NetRatings blijkt dat steeds meer consumenten sites als Expedia gebruiken ter ori?ntatie, maar de reis zelf bij de uiteindelijke reisorganisatie boeken. Zo kent Expedia een conversie van 5%, tegen ruimschoots het dubbele voor sites van vliegtuigmaatschappijen.
Bron: eBase