Ondergewaardeerde e-commerce-elementen die je moet aanpakken!
Het Nederlandse e-commerce-landschap blijft maar groeien. Volgens de Thuiswinkel Marktmonitor werd er afgelopen jaar negen miljard uitgegeven (tegenover 8,2 miljard in 2010) in de webwinkels die ons land rijk is, ondanks de crisis die zoveel markten negatief beïnvloedt. En toch is er ook een keerzijde aan al dat succes. Er is een reeks aan webwinkels die de overall kwaliteit omlaag haalt door simpelweg niet te denken vanuit de bezoeker, terwijl dat toch het uitgangspunt moet zijn. In die shops zie je elementen die niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Het resulteert in een ontevreden bezoeker en een hapering in de omzet. En juist bij die webwinkels zijn er punten aan te wijzen die dit probleem zullen oplossen, vandaar dat ik de vijf meest ondergewaardeerde elementen op een rijtje heb gezet. We willen kwaliteit!
Geef de bezoeker wat hij wil
Wanneer we kijken naar de kwaliteit van webwinkels in Nederland zien we dat er bijvoorbeeld vaak bespaard wordt op de technische mogelijkheden. Niet goed voor de ervaring van de bezoeker en al helemaal niet voor je conversie. De bezoeker wil een filter. Een mogelijkheid om producten te ordenen (prijs, nieuwste etc.). Producten vergelijken. Alle categoriën netjes gevuld. Transparantie. Denk aan reviews bij ieder product (inclusief die review van een klant die een defect product ontving, dat kan nu eenmaal gebeuren en zorgt alleen maar voor meer vertrouwen wanneer deze ook worden gepubliceerd). Noem maar op. Geef de bezoeker wat hij wil en de resultaten zullen er komen.
http://nelly.com: een lege categorie, de bezoeker blijft achter in verwarring.
Een logische volgende stap
Een eerste stap die je moet nemen, is de belangrijkste pagina’s voor je conversie op de schop nemen. Vanaf een productpagina tot de orderbevestiging moet er een ritme te zien zijn die de bezoeker meeneemt – een ervaring die voor hen voelt als ‘natuurlijk’. Daarbij zie ik bij veel webwinkels dat er te weinig aandacht wordt besteed aan iedere volgende stap in dit proces. Ik wil zien hoe het proces verder gaat en een knop of link om door te gaan naar de volgende stap in dat proces moet zich op een natuurlijke plek bevinden, zonder dat de aandacht daarvan wordt afgeleid. Het klinkt logisch maar er zijn talloze shops waar dit niet goed genoeg wordt gedaan: knoppen staan op vreemde plaatsen, er zijn meerdere buttons met dezelfde kleur, tekst op de buttons vertelt niets, er wordt een vreemde tussenstap gemaakt, noem het maar op.
http://hm.com: zowel boven als onder wordt het logische verloop van het proces duidelijk gemaakt. Vreemd detail: aantal lijkt aan te passen maar bij een mouse-over blijkt van niet.
Investeer in goede content
Productpagina’s zijn de spil van je webwinkel, en juist die pagina’s zijn dikwijls onder de maat. Dat men steeds gemakkelijker online geld uitgeeft betekent niet dat je lui moet worden – ik wil zien wat ik koop en ik wil in de tekst een bevestiging zien van mijn enthousiasme voor het product. Dat betekent simpelweg dat je moet investeren in goede content: zorg voor meerdere afbeeldingen in een hoge resolutie die volledig te bekijken zijn én waarop is in te zoomen. Zorg voor goede beschrijvingen en duidelijke specificaties – niemand voor in huis? Besteed het dan vooral uit. Zorg ervoor dat er een goede balans is tussen het schrijven voor zoekmachines en de ervaring van de bezoeker, laat je enthousiasme voor je producten zien in de teksten!
Keuzes maken? Laat dat dan ook zien
Webwinkels met producten waarvoor een keuze noodzakelijk is – denk aan schoenen, kleding etc. – moeten duidelijk laten zien dat deze keuze er is. Is een t-shirt te verkrijgen in verschillende kleuren? Zorg ervoor dat je niet bespaart op de content van dit product, maar zorg voor goede content bij iedere keuze. Dat betekent dat wanneer ik het t-shirt in het blauw selecteer, ik meerdere afbeeldingen van het blauwe shirt te zien krijg en niet het witte t-shirt met de mededeling dat ‘het shirt ook in blauw’ verkrijgbaar is. Zo zou je dat ook niet in een stenen winkel aanpakken. Denk vanuit de bezoeker, makkelijker dan dat kun je het jezelf niet maken.
http://coolcat.nl: na het kiezen van een kleur wordt het juiste shirt getoond.
Snelheid, snelheid, snelheid
Er zijn maar weinig internetgebruikers te vinden die zich niet irriteren aan de trage laadtijd van een website. En toch komen we nog dagelijks webwinkels tegen die met dit probleem te kampen hebben. Zorg voor een constante optimalisatie van de snelheid door te inventariseren waar het probleem ligt en het aan te pakken. Besparen op een degelijke hosting is uiteraard ook af te raden. In de jaarlijkse onderzoeken die onder webwinkels worden gedaan zijn nog altijd grote shops te zien die dit niet op orde hebben, dat is onbegrijpelijk als je er vanuit het oogpunt van de bezoeker naar kijkt.
Zomaar een aantal punten die op het eerste oog volstrekt logisch lijken, maar bij een groot deel van de Nederlandse shops ondergewaardeerd zijn. Laten we er met z’n allen aan werken en bij de volgende Marktmonitor naar de tien miljard groeien!
Credits afbeelding: shizoform (CC)
Goed stuk! Heb het gelijk gedeeld!
Bedankt voor deze waardevolle informatie!