Ondernemen met de Samwer Brothers (Zalando, etc.)

28 maart 2012, 06:30

Rages, dagaanbiedingen, beautyboxes en Rocket Internet

Veel online ondernemers in Nederland zijn het dagaanbiedingen-concept gevolgd met ‘net’ iets andere modellen en krijgen nu langzaam (of snel) door dat dit het echt niet gaat worden. Mijn advies: stop ermee, ga veranderen. Er is nu namelijk wel een interessante ontwikkeling gaande waarop Nederlandse bedrijven zouden kunnen bouwen. En ja, natuurlijk weer vanuit het buitenland en ja, natuurlijk ook weer van de Samwer Brothers.

De Samwer brothers / Rocket Internet

De Samwer brothers zijn bekend van de zeer agressieve start-ups als, Zalando, Fashion 4 Home, MyCityDeal. Onderhand moet je ze wel kennen, als ze namelijk in jouw sector beginnen, dan heb je een groot probleem. Natuurlijk zijn zij ook dit keer niet degene die zelf met het idee zijn gekomen. Ze kopiëren op een zeer effectieve manier Amerikaanse en Engelse innovatieve start-ups. (Dit keer hebben ze een starter uit de UK overgenomen.) En hier zijn ze ook nog eens heel erg goed in.

Ook jij zal Zalando wel eens langs hebben zien komen en ondanks dat je wellicht een hekel aan ze hebt, is de kans groot dat ook jij er wel eens een paar schoenen gekocht heeft. In Amerika zijn ze door deze ‘copycat’-aanpak niet onomstreden, ze zouden zelfs Berlijn een slechte naam geven:

Uiteraard mag iederen zijn/haar eigen mening hebben of dit goed of fout is. Ik ben zelf wellicht de grootste fan uit Nederland van deze ondernemers, echter baal ik er wel behoorlijk van dat het Nederlandse partijen nauwelijks lukt om hiermee te concurreren of soortgelijke projecten op de markt te brengen. Daarom ook dit bericht. Tijd voor actie.

Abonnementen op Beautyproducten!?

De Samwer brothers zijn op dit moment bezig met twee opvallende en nieuwe zaken: (ze zijn natuurlijk met veel meer bezig)

  • Het online verkopen van meubels via op dit moment het product Fashion for Home. Overigens interessant is om te lezen dat de Samwer-broers hier een miljardenbusiness van willen maken!
  • Het online verkopen van beauty abonnementen via Glossybox. Dat is ook de reden waarom ik dit artikel wilde gaan schrijven, want dit is voor de Nederlandse ondernemers die eerder geïnspireerd werden door de Samwer brothers een betere tweede kans hebben. Hier zit wél markt in.

Glossybox

Glossybox is een abonnement op een box vol met samples van beauty en fashion merken, voor €12,50 per maand krijg je elke maand een nieuwe glossybox met de post. Het abonnement is maandelijks opzegbaar. De oudste variant die wij hebben kunnen vinden is: birchbox uit februari 2010.Toen wij hierover gingen berichten hebben ‘alle’ dames uit onze redactie zelf zo’n abonnement afgenomen. Dit is waar ze al tijden naar op zoek waren. Dat het een serieus concept is, kan je zien aan de google trends van de glossybox:

Glossybox Trend

Waarom is het zo’n trend, vraag je je wellicht af? Nou, terwijl je dit aan het lezen bent, is een fashion blogger ergens op een beautyblog weer haar nieuwe maandelijkse Glossybox ‘blogpost’ aan het schrijven waardoor ze haar gratis Glossybox verdient. Sterker nog, terwijl jij dit leest, zijn vandaag duizenden ‘Glossybox-ambassadeurs’ aan het schrijven over een Glossybox. Glossybox verstrekt deze Glossybox namelijk gratis aan partijen die erover schrijven en dat wordt nogal serieus opgepakt. Het resultaat is ‘bizar’. SEO en linkbuilding is leuk, maar deze manier van exposure genereren is ‘off the charts’. Kijk bijvoorbeeld maar naar de resultaten van de afgelopen 24 uur in Google:

24u

In Duitsland ging de promotie zelfs zo hard dat hij vorige maand uitverkocht was! Je hoort het goed, ze moesten ‘nee’ verkopen aan klanten die abonnementen wilde afsluiten. Als ik dat soort verhalen hoor, dan maakt het mij direct enthousiast. Dit gaat niet om enkele abonnementen, want alleen wij als partner hebben al honderden nieuwe klanten aangebracht bij Glossybox in de laatste 7 dagen via één nieuwsbrief , één Facebook posting en één kortingscode. (GLOSSYBOX68 = 20% korting op eerste aankoop). De huidige volumes van Glossybox lopen alleen al in Nederland in de duizendtallen.

Waarom dagaanbiedingen hierbij betrekken?

Het ondernemen rondom dagaanbiedingen is in Nederland echt helemaal verkeerd gegaan, dat is de reden waarom ik het erbij wilde vermelden. Simpelweg omdat dit businessmodel in zo’n klein land als Nederland niet zoveel ‘copycats’ aan kan. De ondernemers en bakkers op de hoek worden letterlijk ‘gek’ van de veel te goede sales personen die ze elke dag opbellen voor rare couponacties, minimaal 50% korting, etc. Zelfs de marktleider is het nog niet gelukt om winst te maken, laat staan die duizenden kopieën.

Juist die ondernemers, met die ervaring zouden hieruit lering moeten trekken en de boel ombouwen naar kwaliteits-abonnementservices, zo’n grote stap zou dit niet moeten zijn. Hier is nu nog alles te halen, over een jaar is de top 10 verdeeld, nu zijn de plekken nog te verdelen.

Het succes van de services? Simpelweg het ‘gemak’. Geen loyaliteit via ‘conversieoptimalisatie’ en ‘nieuwe meetmechanismes’, nee: loyaliteit via maandelijkse abonnementen en terugkerende bezoekers en de waanzinnige buzz in de wereld over dit snel groeiende concept. Wellicht is dit het eerste bericht dat je over dit niche leest, de laatste zal het zeker niet zijn.

Tevens is het werven van nieuwe klanten voor abonnementen zeer geschikt voor affiliate marketing. Je kan namelijk als je de gehele klantwaarde berekent goede commissies weggeven, waardoor de abonnementen ‘top of mind’ worden bij publishers en affiliates.

Afijn, tijd om zelf te beginnen, er is ruimte genoeg! Zelfs op wereldwijd niveau:

  • Een Premium ‘beautybox’ product van €75 per maand met hoge kwaliteitsproducten.
  • Een ‘gadget of travelbox’ product met kortingsbonnen in dat niche.
  • Een ‘boekenbox’ van hoge kwaliteit gebaseerd op niches / opinie makers / boeken van experts (niet het oude ECI principe).
  • Wijn! Al toevallig wat gelezen over Club W op Techcrunch?
  • Een ticketbox met festivaltickets, een verassingsbox met niet verkochte artikelen, etc, etc!

Wellicht vraag je je nu af waarom wij dit niet zelf doen en of opbouwen? Omdat wij vele malen beter zijn in het promoten van dit soort innovatieve diensten dan om ze zelf op te starten. Ik heb overigens geen contact met Rocket Internet gehad voor het schrijven van dit artikel, en ja, abonnementensdiensten als deze bestonden zeker al, maar niet op de schaal die nog komen gaat.

Jochem Vroom
Eigenaar bij Reachmo.re

Bedreven in Online Marketing / Affiliate Marketing.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Bram

    Helemaal eens met het artikel, kom eens met een abonnementsservice, dan ben je tenminste vernieuwend én ik denk dat hier echt geld in te verdienen valt.


    28 maart 2012 om 07:35
    Jan-Willem B

    Leuk en inspirerend artikel. Blijkt maar weer dat Nederlandse ondernemers vaak te conservatief zijn in hun denken en doen. Daarentegen waardeer ik Rocket Internet enorm, vanwege lef en het fatsoenlijk neer zetten van concepten. Of het nu gekopieerd is of niet, succesvol zijn ze wel.


    28 maart 2012 om 08:55
    JPKB

    Leuk artikel Jochem.

    Begint direct te kriebelen 🙂


    28 maart 2012 om 09:59
    RomanoJennekens

    Na meer dan 10 jaar is de cirkel voor de Samwer broeders rond: 2000 Jamba ringtones, ook een abonnement modelletje 😉 2012: Glossybox.


    28 maart 2012 om 10:20
    Jochem Vroom

    @RJ 100% waar =) Alles begon bij de zeer ‘plezierige’ crazy frog ringtones op TMF & MTV.


    28 maart 2012 om 11:45
    David Sluis

    Ook mee eens, je moet innoveren. Wij hebben sinds vorig jaar naast onze reguliere dagaanbieding ook een VIP membership. Trouwe klanten maken daar massaal gebruik van in ruile voor extra services. Ze betalen € 10 per jaar en dat is voor ons een recurring omzetstroom die geen enkele dagaanbieder heeft.


    3 april 2012 om 09:54
    JR

    @Jochem: het is jammer dat sommigen (misschien jaloers…) de Samwers in een slecht daglicht zetten. Zij zijn gewoon sneller en beter in de executie van business modellen (soms zelf als het origineel) ! en zij draaien er niet om heen: “wij zijn nooit de eerste, wij zijn geen architecten, wij bouwen sneller en beter!”

    En Wat is eigenlijk een copy cat ? Kijk toch naar de offline retail wereld…. wie was eerst en wie is een copy ! (naar welk segment je ook kijkt…) Dit is normale competitie en de betere wint !

    Trouwens hun eerste project (Alando => 6 maanden later gekocht door ebay) probeerden zij als joint venture op te starten met ebay. Gezien zij geen reactie kregen, hebben zij het zelf opgezet en op eens stond ebay voor de deur…..Zo hebben zij geleerd hoe attractief het become no. 1 van een US concept in een Europese markt kan zijn….

    Het is nu mede aan hun te danken, dat Duitsland een bloeiende startup markt heeft en bijna een Silicon Valley infrastructuur qua resources…


    20 mei 2012 om 04:28
    Tino Schoeters

    interessant artikel

    wat ik mij afvraag is hoe zulke firma omgaat met hun voorraadbeheer.

    als kleine winkel is het elke seizoen weer moeilijk om het budget bijeen te krijgen om je schoenenaanbod te financieren en eventueel uit te breiden.

    Zij komen direct op de proppen met 100den merken.

    Hoe kunnen zij dit financieren en regelen zij de logistiek (niet alle merken leveren direct, …)


    19 september 2012 om 14:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!