Ondernemers zijn marketeers, maar zijn marketeers ook ondernemers?

28 februari 2017, 10:00

Een product of dienst bedenken om vervolgens aan de man of vrouw te brengen. Ondernemers doen het. Klein beginnen en groot worden of gewoon bewust klein blijven. Ondernemers in het groot, maar ook de zzp’er.

Iedere zelfstandige ondernemer is marketeer. En niet alleen omdat ze ook het formuleren en het communiceren van de boodschap erbij pakken. Met enige regelmaat worden echte ondernemers dan ook marketeer van het jaar. Ondernemer Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely was in 2016 nog marketeer van het jaar. En voor 2017 is bijvoorbeeld Pieter Zwart, van Coolblue genomineerd. Niet te vergeten: Steve Jobs, volgens sommigen de belangrijkste marketeer van de eeuw.

“Steve Jobs The Greatest Marketer of the Age demanded that his company build great products and great advertising campaigns”.(Adweek)

Ondernemers voelen waar de markt zit, stellen de goede teams samen, kijken naar de markt en de mensen, luisteren naar klanten, stroomlijnen hun business en formuleren de boodschap. Ondernemers nemen risico. Succes betekent een toekomst, falen betekent de bijstand, want ondernemers hebben geen vangnet. Geen WW. Zelfstandige ondernemers, of je nu groot industrieel bent of zzp’er, moeten hun reet zelf maar redden als het misgaat.

Risico nemen om succesvol te zijn, zelf aan het roer staan, de medicijnen die je een ander zo graag voorschrijft nu voor jezelf gebruiken. Zoals de Amerikanen het mooi zeggen: put your money where your mouth is.

Ik vraag mij regelmatig hoe dat zit bij marketeers. Marketeers kunnen vaak, in schitterende bewoordingen uitleggen via blogs of op Twitter, hoe marketing werkt, hoe je een onderneming moet laten groeien, welke successtrategie gevolgd moet worden, of je social moet inzetten, of je moet gokken op e-commerce, dat je vooral geen reclame moet maken, maar alle kaarten moet zetten op inboundmarketing en dat alleen contentmarketing de weg is naar succes. En dat de winkelstraat dood is.

Hoeveel van die marketeers of organisatie- en adviesconsultants zouden een jaar zelfstandigheid zelf overleven? Hoeveel marketeers zijn er in staat om echt succesvol te zijn? Om van niets iets te maken. Om al die mooie theorielessen in de praktijk uit te voeren en te laten zien dat het in de praktijk allemaal precies zo werkt als wordt voorgespiegeld in de theorie.

Welke marketingtools en communicatiemiddelen zouden marketeers inzetten als ze morgen geconfronteerd zouden worden met de kosten van de hypotheek zonder inkomsten? De zorg voor de kinderen. Als er gewoon weer brandstof in de auto moet.

Als je geen marketingbudget hebt. Of ze dan ook nog zo recht in de leer zijn over het zomaar onaangekondigd een potentiële klant bellen. Het ongeadresseerd door de brievenbus gooien van flyers of mensen lastig vallen in de winkelstraat of gewoon op je brommer het industrieterrein op rijden om cold te canvassen. Of via de DM van Twitter of Facebook Messenger zomaar iets proberen te verkopen.

Eens kijken hoeveel tijd je dan neemt om een social audience op te bouwen. Eens kijken hoe je dan reageert op al die vakbroeders die jouw onconventionele aanpak veroordelen. Vakbroeders die vanuit hun veilige risicoloze corporate omgeving van de daken roepen wat well en not done is.

Hoeveel van die marketeers zouden hun ideeën over een succesvolle marketingaanpak drastisch moeten bijstellen wanneer ze zelf aan de knoppen zitten. Wanneer je losgerukt wordt uit die veilige corporate omgeving. Wanneer je risico moeten nemen met je eigen toekomst, met je eigen kapitaal.

Of je nu werkt bij Unilever of als zzp’er, er zijn echt veel meer overeenkomsten met dat zakelijke overleven dan verschillen. Het wordt misschien niet zo gevoeld, maar in de kern is elke onderneming elke dag bezig met overleven: of je nu leverworst aan de man brengt of een vliegtuig.

Het nemen van risico maakt het verschil. Risico is een sterke driver om outstanding te zijn. Om iets te bedenken wat nog niemand had bedacht. Om los te komen van de middelmaat. Om door te gaan waar anderen stoppen. Midden in de nacht zwetend wakker worden of het allemaal echt wel goed komt.

Risico nemen is misschien wel de belangrijkste voorwaarde om echt succesvol te kunnen worden. Of je nu marketeer bent of ondernemer.

Tadek Solarz
Directeur/DGA bij CMG Nederland

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Opdrachtgevers werken samen met CMG Nederland aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internet-technologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland. Marketing is mijn speelveld met een voorliefde voor business-development, positionering, retail, merkontwikkeling en design. Ik help marketeers met hun positioneringsvraagstukken, marcom-strategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instant oplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kun je me altijd bellen. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl omdat ik van simpel houd. CMG Nederland wordt gevormd door DWVTS marketingadviseurs, WEDA/BigID, Crossover Consultancy, Coolminds Virtual reality & internet, Network Operations en Kweekvijver Noord.

Categorie
Tags

1 Reactie

    wimaalbers

    Goede observatie Tadek.

    Ondernemers zijn ondernemers. Ik ken er helaas ook de nodige die niet of nauwelijks denken of werken als marketeer. Eigen rekening en risico ja, maar écht markt-dienst-productdenken ontbreekt nog wel eens. Maar, ondernemers!

    Andersom is zorgelijker, zeker wanneer – al dan niet gedwongen – de stap naar zelfstandigheid wordt gezet. Als er dan -zoals vaak – ook nog een decennium lang onvoldoende aan (zelf-) educatie is gedaan, dan gloort er weinig hoop.

    Het vak is spannender dan ooit.


    28 februari 2017 om 11:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!