Ondernemerslessen van Google, Coolblue en Talpa

6 december 2017, 10:00

Nieuwsgierigheid loont. Met deze woorden opende Vincent van den Boogert, ceo van ING Nederland, Business Boost Live in een vol Ahoy. Centrale vraag van de avond: hoe kunnen ondernemers leren van topondernemers uit Nederland en de VS?

1 billion happy

Mo Gawdat, ceo van Google X en naar eigen zeggen ‘serial entrepreneur’, trapt de avond af. Hij vertelt zijn indringende verhaal over zijn zoektocht naar geluk. In 2014 verloren hij en zijn vrouw hun tienerzoon. Na deze afgrijselijke periode begon hij een persoonlijke missie: #10millionhappy.

In zijn boek De logica van geluk, geeft hij handvatten om een groot en wereldwijd probleem aan te pakken: depressie. Een op de vier mensen lijdt aan depressie.

Mo vertelt dat hij ondanks zijn succes op jonge leeftijd, in zijn carrière en persoonlijk leven, ook werd geteisterd door depressies. Om zich beter te voelen, kocht hij veel dure spullen dingen en boekte hij dure vakanties. Maar dat hielp niet. In zijn zoektocht naar geluk las hij alles wat los en vast zat over geluk. Alle boeken, documentaires en wetenschappelijke artikelen over geluk onderzocht hij. In de periode dat hij het verlies van hun zoon probeerde te verwerken, stelde hij zichzelf tot doel om zoveel mogelijk mensen te vertellen hoe je gelukkig kunt worden.

Formule voor geluk

Deze formule voor geluk schreef hij op in het boek. De kern: jouw verwachtingen van een situatie bepalen je gedachten over die situatie, en dus je geluk.

Gelukkig was zijn presentatie niet slechts een verkooppraatje voor het boek. De 10 miljoen mensen zijn al bereikt. Mo: “Ik wil nu mijn nieuwe doel bereiken: 1 miljard mensen die de formule voor geluk kennen. Wil iedereen in de zaal opstaan en de woorden “I promise” uitspreken en de boodschap aan minimaal 2 andere mensen door te vertellen.”

Hierdoor, volgens zijn woorden, zou binnen 3,5 jaar heel Nederland worden bereikt. En als iedereen meedoet en het aan twee anderen vertelt, wordt #1billionhappy binnen vijf jaar bereikt. Hij sluit af met de woorden: streef niet alleen succes na, want succes is niet hetzelfde als geluk.

Mooie content maken

Succesvol mediamagnaat John de Mol startte als producent van tv-programma’s voordat de commerciële zenders begonnen. Op de vraag wat zijn drive is, was John’s antwoord: “Je moet dingen doen die je leuk vindt om te doen. En mijn geval is dat programma’s en mooie content maken. Als contentmaker biedt deze tijd met online platformen veel kansen. Doe datgene waar je hart ligt, want dat kost je minder energie.”

Een mooie ondernemersles van Nederlands grootste mediamagnaat, die toegeeft dat hij liever achter de schermen werkt en het niet leuk vindt om in de spotlight te staan. Heeft hij ergens spijt van? “Ik heb geleefd om te werken en als ik het over mocht doen zou ik meer genieten.” John de Mol sluit af met de woorden: “Ik denk niet dat ik ooit ga stoppen, want ik vind mijn werk nog steeds leuk.”

E-commerce: het domste businessmodel

Klanten blij maken en winst maken, dat zijn de twee doelen waarover Pieter Zwart, ceo en een van de oprichters van Coolblue, de zaal op innemende wijze over vertelt. Hij schudt de zaal, die in sneltreinvaart tussen acht uur en half elf al veel sprekers heeft gehoord, even wakker met zijn woorden: e-commerce is het domste businessmodel.

Je hebt een plaatje, een prijs en een knopje. En die drie moeten leiden tot een aankoop. Het geheim van het succes van Coolblue? De klantreis zo optimaal mogelijk inrichten. Bijvoorbeeld door te analyseren, op basis van data, welke laptops mensen voor welke prijs willen aanschaffen. Ze kunnen hierdoor de klantvraag zelfs voorspellen en vragen leveranciers om de beste prijs op basis van de voorspelde klantvraag.

Dit werkt zelfs bij een Apple MacBook met specificaties die nog niet bestond. Coolblue plaatste de bestelling en onder de noemer ‘Coolblue’s keuze’ verkocht dit model inderdaad binnen een paar weken uit. Apple krabt zich nog steeds achter hun oren hoe ze dit wisten, vertelt Pieter lachend.

Met een lach vertelt hij ook dat geld verdienen een doel is, maar dat het ook draait om de mondhoeken van de klant. Door de verkopers een handgeschreven kaartje met de bestelling mee te laten sturen bijvoorbeeld. Door gratis de wasmachine bij mensen thuis te bezorgen, of door zoals hij het zegt ‘klantenreisleider’ te zijn.

Met het doorbreken van de grens van 1 miljard euro omzet afgelopen jaar, heeft Coolblue het domste businessmodel een stukje leuker gemaakt. Een ceo die zo inspirerend het verhaal van de onderneming vertelt, draagt hier zeker aan bij.

Lessen van Google, Talpa en Coolblue

De lessen die mij het meeste zijn bijgebleven van deze avond? Eigenlijk zijn het er twee: succes en geluk zijn niet hetzelfde, kies iets waar jij blij van wordt. En zakendoen draait niet alleen om geld verdienen, maar om andere mensen (klanten, lezers, kijkers) blij maken.

Als uitsmijter een derde tip: vergeet niet ervan te genieten.

Lydia van den Brink
Online communitymanager bij Hartstichting

Lydia van den Brink is online strateeg en communitymanager. Naast haar baan als communitymanager bij de Hartstichting heeft zij haar eigen bedrijf SocialBee. Social media & online communicatie zijn haar passies. Haar kennis en ervaring over de toepassing van social media deelt ze graag. Zij heeft ruime ervaring met social media en interne communities. 8+ jaar ervaring bij bedrijven als Capgemini, Pink Ribbon, KPMG, Canon, PGGM en Dirk supermarkten. In haar vrije tijd kun je haar (naast online) tegenkomen op hardloopschoenen of in de keuken om een nieuw recept uit te testen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!