Onderschat het marketingbelang van de juiste domeinnaam niet

28 juli 2020, 06:00

Het moment is daar. Na jarenlang broeden op jouw unieke idee van energiebesparende tiny houses in Nederland, wil je het concept kenbaar maken via een prachtig ontworpen website. Je kiest voor de domeinnaam ‘www.onlyforthelittleones.com’, waarbij je met de term ‘the little ones’ denkt een ludieke en treffende verwijzing te maken naar tiny houses. Resultaat: de conversie van jouw website valt tegen en het concept komt niet van de grond. Hoe kan dit?

Toegegeven, in marketing is creativiteit belangrijk. Anders zijn dan anderen en hierdoor opvallen: dat werkt. Maar op sommige gebieden moet je naast creatief vooral slim zijn. Het kiezen van een goede domeinnaam vraagt om die tactiek: eerst slim zijn voordat je creatief aan de slag gaat.

Hoewel het kiezen van de juiste domeinnaam en extensie wellicht een futiel onderdeel van je marketingstrategie lijkt, kan het een keuze met grote gevolgen zijn. Het is immers zonde als al het harde werk teniet wordt gedaan door ‘iets kleins’ als een verkeerd gekozen domeinnaam. Aan de hand van enkele resultaten uit het onderzoek ‘Waarom houders kiezen voor .nl’ door GfK in opdracht van SIDN, geef ik daarom graag drie stappen om tot de juiste domeinnaam te komen.

Waarom is de juiste domeinnaam zo belangrijk?

Om te beginnen is het belangrijk je te realiseren wat de functie van je domeinnaam eigenlijk is. Wil je gevonden worden in zoekmachines, of ga je de naam vermelden op billboards langs de weg? In het eerste geval wil je dat de naam mensen aanspoort om naar jouw site te klikken en niet op een van de andere zoekresultaten. In het tweede geval wil je dat de naam snel en foutloos onthouden wordt. De zoekmachine is in de praktijk de meest voorkomende plek waar een domeinnaam een rol speelt: 95 procent van de internetgebruikers let op de naam om te bepalen waar ze op klikken. In zoekmachinetermen: een goede domeinnaam verhoogt je click through ratio en daarmee de effectiviteit van je site. Zowel organisch als in advertenties.

Stap 1 – Bepaal of je binnen of buiten de landsgrenzen blijft

Vertrouwdheid, veiligheid en nabijheid zijn termen die .nl uitstraalt, zo blijkt uit het onderzoek. Wil je als Nederlands bedrijf in Nederland gemaakte handtassen verkopen, dan kom je minder geloofwaardig over als je voor .fr (Frankrijk) gaat. Woont je doelgroep in Nederland en ben je een serieuze onderneming? Kies dan voor een .nl-domeinnaam.

Heb je internationale ambities? Dan past een .com-domeinnaam beter

Heb je internationale ambities? Dan past een .com-domeinnaam beter. Deze extensie straalt uit dat je een groot, internationaal bedrijf bent, zo blijkt uit het onderzoek door GfK. Ook als je (nog) niet een wereldwijde doelgroep voor ogen hebt, kan het slim zijn om een .com-variant op jouw .nl-domeinnaam aan te schaffen. Laat de .com-domeinnaam redirecten naar jouw .nl-domeinnaam en voorkom hiermee dat je bezoekers misloopt die per ongeluk .com intypen in plaats van .nl. Wil je dus in Nederland tiny houses verkopen, vraag je dan af of een .com met Engelstalige naam wel de juiste keuze is.

Stap 2 – Zorg dat de domeinnaam past bij je business

Wees je bewust van de uitstraling van een domeinnaam. Een slager met zijn familienaam ‘De Visser’ in de domeinnaam kan voor verwarring zorgen. Ben direct duidelijk in dat wat men op jouw website kan verwachten. Zo doe je er in het voorbeeld van de tiny houses goed aan om ‘tiny houses’ te verwerken in jouw domeinnaam – dit in tegenstelling tot het eerdergenoemde ‘the little ones’, wat eerder doet vermoeden dat je iets aanbiedt voor kleine kinderen. Ook moet de naam passen bij het belang van de uitgave.

Een grappig of kinderachtig klinkende naam kan de boodschap overbrengen dat het niet serieus is

Een tiny house aanschaffen is een belangrijke beslissing. Een grappig of kinderachtig klinkende naam kan de boodschap overbrengen dat het niet serieus is.

Stap 3 – Kies voor een eenvoudig te onthouden domeinnaam

Bij een gedegen marketingstrategie komt veelal een gedegen campagne om de hoek kijken. Advertenties, blogs, een tv- of radiospot: overal valt straks de naam van jouw website. Uiteraard wil je een domeinnaam die eenvoudig te onthouden en te vinden is. Zorg daarom dat je domeinnaam goed in verband wordt gebracht met je bedrijf en bovendien niet te lang en ingewikkeld is. Zo werkt https://www.onlylittleones.com/ beter dan https://www.onlyforthelittleones.com/. Gemak dient nu eenmaal de mens. Waarbij je uiteraard wel altijd afhankelijk bent van de beschikbaarheid van de domeinnaam die jouw voorkeur geniet. Maar ook daar zijn oplossingen voor. Zo kun je via de suggestietool van SIDN alternatieve .nl-domeinnamen vinden die nog wel beschikbaar zijn.

Kortom, de keuze voor een domeinnaam lijkt misschien maar een klein radartje binnen de hele marketingstrategie, het is daardoor niet iets om lichtzinnig over te doen. Je merkuitstraling begint al bij de url die je kiest.

Michiel Henneke
Marketingmanager bij SIDN

Categorie
Tags

1 Reactie

    Dennis Pettinga

    Michiel, dank voor het delen van deze informatie. Ondanks dat ik het wel met je eens ben, ben ik vooral benieuwd of je testen hebt gedaan waaruit blijkt dat het ook werkelijk zo is.


    28 juli 2020 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!