Onderwijskundige impact met Mr. Chadd

27 augustus 2018, 13:00

Huiswerkbegeleiding betekent op dit moment nog vaak wachten. Wachten op het moment dat je met de vragen van die week hulp krijgt. Mr. Chadd doet het anders. “Wij zijn begonnen omdat we vinden dat je altijd vragen moet kunnen stellen. In plaats van alle vragen van een week verzamelen en die in een uur oplossen, zeggen wij: wanneer jij er niet uitkomt, zitten we voor je klaar. Je kunt elke schooldag vanaf half 10 direct contact krijgen met iemand”, aldus oprichter Jan Gustavo Kuipers van Mr. Chadd, huiswerkbegeleiding voor middelbare scholieren via een app.

“Je kunt voor alle reguliere middelbare schoolvakken vragen stellen en onze USP is dat je altijd binnen tien seconden connectie hebt met een coach. In vijf tot zeven minuten kun je weer verder met je huiswerk. Dan heb je uitleg gekregen. We zijn geen antwoordenboek, maar geven echt een didactische onderbouwing naar een antwoord toe.”

De coaches werken vanuit huis, legt Kuipers uit. “Neem als voorbeeld een gemiddelde vraag voor wiskunde: je moet eerst je vraag typen, want het is heel belangrijk dat onze coaches direct de context gepresenteerd krijgen. De vraag wordt aangeboden aan alle wiskunde-coaches die op dat moment online zijn. Een coach accepteert de vraag en gaat ermee aan de slag. Om de vraag verder te verduidelijken, is het mogelijk dat een gebruiker een foto van een boek of een schrift doorstuurt. Context kan worden gegeven door tekst, foto’s en chatten.”

Kwaliteit en flexibileit

Het succes van Mr. Chadd valt of staat met de kwaliteit van de coaches. Die worden via een zelfontwikkelde procedure geselecteerd. “We draaien online campagnes via Facebook of Adwords en de gevonden coaches geven aan in welke vakken zij coaching willen geven. Dat moeten er altijd minimaal drie zijn, om ze zo effectief mogelijk in te zetten. Ze moeten minimaal VWO hebben gedaan en minstens een 8 hebben gehaald op hun eindcijferlijst, voor die vakken waarin ze bijles willen geven. Met een online assessment-tool scannen we op vakinhoudelijke kennis, didactiek, snelheid, zoeksnelheid en type snelheid. Mijn compagnon en co-founder is het onderwijskundige hart van onze dienst en heeft de assessment helemaal bedacht.”

Mr. Chadd kost nu nog 18,95 euro per maand. Dat wordt 23,95. Ook bestaat er een ‘freemium’ model, waar op dit moment 145.000 leerlingen gebruik van maken. De coaches krijgen per seconde betaald. Om te voorkomen dat daardoor onnodig lang over uitleg wordt gedaan, kan aan de achterkant worden meegekeken met hun werk.”

“Mr. Chadd kan veel sneller inzichten verkrijgen dan op de traditionele manier gebeurt”

Ondanks die controle is het een gewilde bijbaan: “De coaches zijn meestal echte strebers die volledig voor hun opleiding gaan en daarnaast op zoek zijn naar een flexibele bijbaan, waarbij ze zelf controle hebben over hun schema. Ze moeten negen uur per week in shifts van drie uur ingelogd zijn, maar ze bepalen zelf wanneer. Dat maakt dat het een baan is die studenten heel graag willen doen. Je kunt het ook doen vanuit het buitenland. Die flexibiliteit spreekt aan.”

Bijdragen aan de verbetering van het onderwijs

Naast het feit dat Mr. Chadd een uitkomst is voor scholieren, wil het bedrijf ook bijdragen aan de verbetering van het onderwijs. “We hebben vanaf dag één alle vragen die binnenkwamen, gelabeld via de leerlijn die de overheid meegeeft aan uitgevers waarop ze de content maken. Dus wanneer je in HAVO 3 zit en een vraag stelt, dan krijgt de coach na afloop de leerlijn gepresenteerd en selecteert de coach het onderwerp van de vraag. Dat zijn inzichten die we op klassikaal niveau terug willen geven aan de leraar.

Onze onderwijsvisie van de toekomst omvat onder andere dat het leraren op onderwerp-niveau weten waar de meerderheid van de groep tegenaan loopt. Stel dat voor wiskunde 40 procent van de leerlingen een vraag stelt over de stelling van Pythagoras, dan weet de leraar: dat moet ik activeren. Dat is het lerarenportaal: de feedback geven aan de leraar.”

Buiten de bubbel

Mr. Chadd kan veel sneller inzichten verkrijgen dan op de traditionele manier gebeurt: “Als je kijkt hoe onderwijsmethodes nu in de markt worden gezet, dan is het twee jaar lang testen, twee jaar lang analyseren, en vervolgens nog twee jaar lang optimaliseren. Dat is een cyclus van zes jaar. Dat is achterhaald. Daar proberen we iets aan te doen.”

“We willen de onderwijskundige impact aantonen en zo snel mogelijk een nummer één-marktpositie bereiken”

Ondertussen wordt ook nagedacht over mogelijke andere toepassingen van het systeem. Zo valt niet uit te sluiten dat een rechtsbijstandsverzekering ook modules in kan gaan zetten in de toekomst. Dat zal een whitelabel-constructie worden. Maar voorlopig blijft Mr. Chadd de hoofdfocus. “We willen de onderwijskundige impact aantonen en daarmee zo snel mogelijk een nummer één-marktpositie bereiken. Niet alleen binnen Nederland, maar ook binnen andere Europese landen.”

Noordhoff Uitgevers heeft al interesse getoond voor overname. “Maar we zitten nu in een fase waarin we zelf aan het roer willen staan. Wie weet dat dat in de toekomst anders is, maar we hebben nu nog niet die behoefte. Ik ben 28 en vind het nog veel te leuk. We hebben ook nog een vertaalslag te maken voor de mensen buiten onze bubbel. Dat is de uitdaging voor het aankomend jaar.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!