Onderzoek: AI verstoort de marketingagenda voor 2025

Het rapport Data-Driven AI Revolution meets Brand Management is het resultaat van onderzoek onder ongeveer 100.000 marketingprofessionals in heel Europa, waaronder CMO’s. Maar ook hoofden en VP’s van Marketing, Sales en Service, en leiders op het gebied van online marketing.

8 januari 2025, 08:00 535 x gelezen

De European Marketing Confederation (EMC) heeft traditiegetrouw onderzoek gedaan naar wat Europese CMO’s bezighoudt en wat bij hen op de marketingagenda staat voor 2025. Ook dit jaar houdt AI de marketinggemoederen bezig, zoals de snelheid waarmee de ontwikkelingen plaatsvinden en de gevolgen daarvan voor bijvoorbeeld strategisch management.

Het rapport Data-Driven AI Revolution meets Brand Management is het resultaat van onderzoek onder ongeveer 100.000 marketingprofessionals in heel Europa, waaronder CMO’s, maar ook hoofden en VP’s van Marketing, Sales en Service, en leiders op het gebied van online marketing. De 1.698 ingevulde reacties uit 21 landen overtreffen qua cijfers eerdere resultaten.

Top of mind

Uit het onderzoek van vorig jaar bleek AI al top of mind voor Europese marketingdirecteuren en het rapport uit 2025 gaat hier dieper op in en onthult nieuwe inzichten en opkomende trends. De meest revolutionaire uitkomst is het feit dat AI Merkmanagement en Digitalisering uit de hoogste regionen verstoot. Ook Datagestuurde Klantbetrokkenheid, resultaat van de adoptie van AI in marketing, baant zich met de ellebogen een weg naar boven. Dr. Ralf Strauss, voorzitter van EMC: ‘De hindernissen en uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, zijn niet exclusief voor ons vakgebied. Iedereen ziet het, maar, ironisch genoeg, is er een wijdverbreid gebrek aan begrip en kennis over hoe AI de manier waarop we zakendoen verandert.

Hoewel herhaalde klantervaringen voorop staan, zijn het verzamelen en consolideren van gegevens om hoogwaardige klantgegevens te verwerken de ontbrekende schakels om een 360-graden klantbeeld te bereiken. Bovendien blijft duurzaamheid een delicate evenwichtsoefening tussen milieudoelstellingen en de economische realiteit. De bevindingen van dit jaar gaan over deze dringende onderwerpen en meer.’

Strategische focus in 2025:

Leiderschap

Strauss vervolgt: ‘Het rapport onderstreept het belang van het versterken van leiderschap – anderen leiden om zichzelf te leiden – en benadrukt de fundamentele rol van organisatorische flexibiliteit, cross-functionele teams, projectmanagement en digitale/AI-gedreven marketing bij het opbouwen van succesvolle, toekomstbestendige organisaties. Schizofreen, maar waar: terwijl bijna alle Europese leidinggevenden de noodzaak benadrukken van een uitbreiding van vaardigheden en competenties in hun organisaties, heeft slechts een klein aantal een specifiek en gestructureerd raamwerk opgezet voor de betreffende vaardigheden en competenties. Daarom lijkt de roep om uitbreiding van vaardigheden vooral voor de schijn.’

Inhoud rapport:

Het volledige rapport kan worden gedownload op de EMC-website.

 

 

Over EMC

EMC is de grootste marketingorganisatie van Europa en vertegenwoordigt meer dan 100.000 marketeers verspreid over elf nationale verenigingen in Europa. Alle leden tezamen bereiken 1 miljoen volgers op sociale media en meer dan 5 miljoen unieke bezoekers op hun websites. Als non-profitorganisatie werkt EMC samen met de aangesloten verenigingen om onderwijs, sociale begeleiding en waardecreatie te promoten bij marketingverenigingen en het marketingvak in heel Europa.

De aangesloten landen en verenigingen:

deelnemende landen

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, beeld- en eindredacteur voor blad, site en events en met ingang van 2025 ook voor Marketingfacts.

Categorie
Tags
ai,

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!