[onderzoek] ‘Bureauwereld: verbeter werkplezier en carrièreontwikkeling’

Uit de resultaten van Mentorship.agency blijkt dat werkplezier de hoogste prioriteit heeft bij werknemers, met 70% van de respondenten die dit als het belangrijkste aspect aangeven. 

2 augustus 2024, 07:12 2088 x gelezen

Onderzoek door Mentorship.agency inventariseert een overzicht van de factoren die invloed hebben op werkplezier, werktevredenheid en carrièreontwikkeling binnen de Nederlandse bureauwereld. Dat zijn de volgende.

Aan het onderzoek deden professionals werkzaam aan bureauzijde mee (n=125). Hierbij werden personen ondervraagd werkzaam bij (digital) marketing, media en reclamebureaus.

Uit de resultaten van Mentorship.agency blijkt dat werkplezier de hoogste prioriteit heeft bij werknemers, met 70% van de respondenten die dit als het belangrijkste aspect aangeven. Salaris en contractvoorwaarden volgen met 63%, ambitie en uitdaging staan op de derde plaats met 48%.

Ontevredenheid over werkgever

Slechts 53% van de respondenten blijkt tevreden te zijn met hun huidige functie en werkgever. Een aanzienlijke 36% is slechts enigszins tevreden, terwijl 11% aangeeft ontevreden te zijn. Dit signaleert een belangrijk verbeterpunt voor de Nederlandse bureauwereld.

Carrièreontwikkeling

Persoonlijke groei en ontwikkeling worden als de meest invloedrijke factoren beschouwd voor carrièreontwikkeling, gevolgd door relatienetwerken en het bijhouden van trends en ontwikkelingen. 68% is tevreden over het huidige verloop van de carrière binnen de marketing en mediabranche. Mentorschap blijkt een waardevol instrument, waarbij meer dan 70% van de respondenten de voordelen van een mentor erkent, vooral op het gebied van vakinhoudelijke kennis, professioneel netwerk en carrièreplanning.

Verbetering door werkgevers

De onderzoek data onthullen dat er ruimte is voor verbetering aan de zijde van werkgevers: 58% van de respondenten geeft aan dat een beter salaris en betere arbeidsvoorwaarden gewenst zijn. 18% van de ondervraagden vindt de begeleiding vanuit de direct leidinggevende te kort schieten 22% voelt druk om buiten werktijd bereikbaar te zijn.

Belang van begeleiding

Chantal Luitjes van Mentorship.agency reageert: ‘De resultaten uit het onderzoek bevestigen dat de behoefte naar mentorschap er zeker is in de marketing- en mediawereld. Als je kijkt naar het buitenland (bv de V.S. en Engeland) in deze branche is het hebben van een mentor al bijna niet meer weg te denken. Ik geloof er heilig in dat Nederland dit ook steeds meer zal omarmen. Uiteindelijk is het een win-win situatie voor zowel werkgevers als werknemers!’

Steven Pieneman van Mentorship.agency vult aan: ‘Een branche waar medewerkers waar net iets meer dan de helft tevreden is met zijn of haar baan en werkgever. Dat geeft toch te denken. Persoonlijke ontwikkeling en groei staat bij de jongste generatie met stip bovenaan en is daarom het belangrijkste aandachtspunt voor de bureaudirecties. En hoe doe je dat? Door actieve begeleiding’.

Nico Hilhorst (ondernemer en Raad van Advies) reageert: ‘Als bureaudirecteur of CMO denk je dat je met een vertrouwenspersoon, heldere omgangsvormen, dagelijkse dagstarts, timemanagement trainingen en een wekelijkse stoelmassage op het werk er alles aan hebt gedaan om de vinkjes te halen qua goed werkgeverschap. Maar dat is slechts de vernislaag.’

 

Dit artikel is eerder geplaatst op MarketingTribune.

Peter van Woensel Kooy is een bevlogen en creatieve schrijver die ook wel het wandelend geheugen van adverterend Nederland en van MarketingTribune wordt genoemd, waar hij al in 1996 - in deeltijd - aan boord kwam. Peter werd door hoogleraar Giep Franzen geïnfecteerd op de UvA met het merkvirus en is sindsdien zowel journalistiek als in de praktijk met marketing en creatie in al zijn facetten bezig. Als schrijver en als ondernemer. Omdat het vak zoveel verandert, de middelen en de mensen zelf, blijft marketing hem fascineren. Is sinds september 2013 ook eindverantwoordelijk voor online platform Food & Retail van MarketingTribune. Peter schreef spraakmakende verhalen over Unilever dat in algen als grondstof stapt, over knappe ondernemers verantwoordelijk voor merken van Ajax tot Coca-Cola, van Pabo en WC-Eend tot Zeezout van Baleine. Waarbij juist ook de kleinere en nieuwe vechtmerken zijn belangstelling hebben. Reikt sinds 2003 met Lode Schaeffer voor MarketingTribune jong talentprijs De Gouden Zaag uit. Daarnaast was hij zelf creatief actief voor ondermeer de merken Coke en P&G, publiceerde o.a. in VN, HP, NRC, Lebensmittelzeitung en Werben&Verkaufen; en vertegenwoordigde Nederland meermaals in de Epica jury te Parijs. Is erelid van IAA en van de Vrienden van het Vondelpark, in welke hoedanigheid hij de beroemde ooievaar terughaalde naar het park. Pas op: is tevens actieve karateka. Zijn thematiek online: de magie van merken en marketing. En waartoe die leidt, of juist niet!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!