Onderzoek: gebruik AI steeds normaler voor marketeers

72% van de marketingprofessionals gebruikt AI. Het gebruik van AI heeft een positieve invloed op de marketinginspanningen. AI wordt het meest gebruikt om ideeën en content te genereren, volgens een onderzoek van Team Lewis.

17 juli 2024, 14:00 2073 x gelezen

AI is de nieuwe standaard aan het worden op de werkvloer, ook in de marketingwereld. Drie kwart (72%) van de communicatie- en marketingprofessionals in Nederland gebruikt momenteel AI voor hun marketingactiviteiten en bespaart daarmee tot 6 uur tijd per week.

Dit blijkt uit onderzoek van internationaal PR- en marketingbureau Team Lewis. De nieuwe technologie heeft volgens het onderzoek een positieve invloed op liefst 84 procent van de marketinginspanningen. AI wordt voor diverse taken ingezet binnen marketing. Zo gebruikt iets meer dan de helft van bedrijven AI voor het genereren van ideeën (56%) en het creëren van content. Waaronder het schrijven van teksten (52%) en het maken van beeldmateriaal (37%). De technologie speelt een grote rol binnen het creatieve proces, zoals het bedenken van concepten (51%) en het uitvoeren van campagnes (41%). Daarnaast wordt AI regelmatig ingezet als chatbot voor klantenservice (44%), socialmediabeheer (37%) en voor data-analyse en inzichten (36%). Het gebruik van AI zorgt ervoor dat communicatie- en marketingprofessionals flink wat uren in de week besparen. Ruim de helft (55%) bespaart gemiddeld tussen de 3 en 6 uur per week dankzij de inzet van AI.

Verschuiving
Naast tijdsbesparing zorgt het gebruik van AI ervoor dat het takenpakket en de vereiste vaardigheden van professionals verschuiven. Het overgrote deel (81%) van de respondenten verwacht dat de komst van AI zorgt voor nieuwe vaardigheden en kennisvereisten. Zoals het beheersen van AI en machine learning (ML) tools (52%), sterkere analytische vaardigheden (43%), en meer kennis over data ethiek en privacy (41%). Ook denkt ruim de helft van de marketing- en communicatieprofessionals (62%) dat AI hen dwingt om creatiever te denken. 60 procent van de teams geeft aan creatiever te werk te gaan dankzij AI. Hoewel het takenpakket verschuift heerst er bij 66 procent van de respondenten angst dat AI in de komende twee jaar creatieve banen in de marketing gaat vervangen.

‘Hoewel sommigen bang zijn dat AI hun werk gaat vervangen, zijn er gelukkig ook veel marketeers die vooral kansen zien’, zegt Patrick Weekers, Campaign Director bij Team Lewis. ‘Het maakt ons werk namelijk efficiënter en geeft ons makkelijker toegang tot informatie. Een slimme marketeer ziet AI dus niet alleen als hulpmiddel om tijd te besparen. Maar als een kans om de concurrentie een stapje voor te blijven. Dit is dus hét moment om te experimenteren en te investeren in kennis over AI. Daarbij moeten we ethische en securitykwesties natuurlijk niet over het hoofd zien.’

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!