Onderzoek ICTRecht: cookiewetgeving slecht nageleefd

7 augustus 2012, 08:20

Slechts 3 van 143 grote Nederlandse homepages voldoen aan cookiewetgeving

Uit het onderzoek dat juridisch adviesbureau ICTRecht uitvoerde in samenwerking met mijn bedrijf WUA! blijkt dat maar een heel beperkt aantal van 143 onderzochte homepages in Nederland voldoet aan de cookiewet. ICTRecht moest concluderen dat slechts 3 van de 143 onderzochte websites volledig of grotendeels voldoen. Daarmee is wel duidelijk dat het tot nu toe (het onderzoek is een momentopname en heeft plaatsgevonden op 2 augustus 2012) treurig gesteld is met de naleving van de OPTA-wet die sinds 05 juni van dit jaar van kracht is. De lijst van 143 websites is samengesteld op basis van 25 branches. Er is gekeken naar de grootste spelers per branche op basis van omzet en naamsbekendheid.

Uit bovenstaande tabel kun je opmaken dat twee politieke partijen (D'66 en PvdA) en advocatenkantoor Loyens&Loeff volledig voldoen aan de cookiewet. 140 grote Nederlandse bedrijven en websites voldoen nauwelijks tot niet. Daaronder ook Marketingfacts, DutchCowboys, Emerce en Frankwatching, trouwens 😉 Nogal wat gemeenten, heel wat bedrijven in de travelbranche: er is nog genoeg werk aan de winkel en het is de vraag wanneer bedrijven tot actie overgaan: als de OPTA met boetes begint te strooien, wellicht?

Over het onderzoek

ICTRecht en WUA! hebben de bovenstaande lijst van onderzochte bedrijven samengesteld en met uiterste zorg gepubliceerd. De resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek van de geplaatste cookies via de homepage van de betreffende website op 2 augustus 2012, met inachtneming van de cookiewet en kenbare uitleg zoals die geldt op 2 augustus 2012. Het betreft dus een momentopname.

Om te voldoen aan de cookiewetgeving moet informatie worden gegeven over (1) welke soort cookies worden geplaatst; (2) van welke (categorie van) partijen de cookies afkomstig zijn; en (3) voor welke doeleinden de cookies worden geplaatst. En er moet toestemming worden verkregen worden en dat laten veel partijen na. Daardoor zijn ze – ondanks de genomen moeite – in overtreding van de cookiewet.

Als je een update in de lijst wil, met resultaten van een site op een bepaalde datum – bijvoorbeeld omdat je meent nu wel compliant te zijn – dan kan je me een e-mail sturen!

Eerder Cookie-onderzoek

Vorige week vrijdag lanceerde de OPTA al een onderzoek naar de informatievoorziening rondom cookies door de 25 best bezochte sites van Nederland. Webwereld concludeerde vrijdag, dat “de 25 best bezochte websites van Nederland een potje maken van naleving van de cookiewet.” Ook Marco besteedde hier op Marketingfacts aandacht aan het onderzoek van de OPTA. Bekijk ook eens dit onderzoek van Traffic4u en deze van Cookiechecker.

Vervolgonderzoek: De cookiewet en de gevolgen voor conversieverlies

Het is duidelijk dat veel bedrijven in Nederland de cookiewetgeving niet zo heel serieus nemen. De gevolgen voor website conversie naar aanleiding van de nieuwe cookiewet zijn nog niet eerder onderzocht. WUA! en ICTrecht hebben daartoe de handen ineengeslagen: op basis van de lijst hierboven (+ aanvullingen) gaan we aan de slag om er achter te komen wat nu de beste methode is voor het verkrijgen van toestemming en informeren over cookies. Een groep van honderd respondenten krijgt een tiental websites voorgelegd met als doelstelling: welke methode vindt de gebruiker het handigst en voor welke methode zou hij het liefst toestemming geven?

Lees hier meer informatie over het onderzoek.

ICTRecht biedt trouwens op haar website een interessant naslagwerk aan over cookies dat is geschreven door Arnoud Engelfriet, Wouter Dammers en Louise Dancet. Het e-book is gratis te bestellen via de website van ICTRecht.

Credits afbeelding: Яick Harris (CC)

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

11 Reacties

    media

    Klaas, in hoeverre wijkt dit onderzoek af van het onderzoek dat door OPTA is uitgevoerd? Opmerkelijk is namelijk dat OPTA zelf komt met de conclusie dat slechts een van de 25 grootste website van Nederland voldoet aan de nieuwe wetgeving. Het zou daarbij gaan om Fok.nl. Uit jullie onderzoek blijkt dat 3 andere websites voldoen. Fok.nl voldoet niet of hebben jullie deze niet meegenomen in het onderzoek?


    7 augustus 2012 om 08:31
    Henk Piet

    Klaas wat is de definitie van grotendeels voldoen aan de wet?

    Bijv pvda site staat toe dat cookies van yahoo.com gezet worden als ik nog geen keuze heb gemaakt. dat is nog steeds niet volgens de wet.

    B dhkalfhsadf / .yahoo.com donderdag 7 augustus 2014 22:00:00


    7 augustus 2012 om 09:06
    Wouter Dammers

    De PvdA plaatst inderdaad ook een aantal Yahoo/Flickr cookies, zelfs voordat de toestemming wordt gegeven. Blijkbaar zitten ze daar te slapen, want ook voor die cookies zal toestemming moeten worden gevraagd, en informatie worden geboden vóórdat die cookies worden geplaatst. De PvdA voldoet dus (nog) niet. Echter, omdat de PvdA voor het overige wel voldoet hebben wij er voor gekozen om PvdA te kwalificeren als “grotendeels” voldoen aan de wet. Dat neemt niet weg dat ze deze paar cookies nog even moeten blokkeren voordat toestemming is gegeven (en ze informeren over die betreffende cookies in de melding.


    7 augustus 2012 om 09:27
    kroezen

    @Marco Derksen: Er zijn inderdaad meerdere onderzoeken geweest de laatste weken naar het gebruik van cookies, daar heb ik ook aan gerefereerd in deze post. De OPTA heeft bij de samenstelling van de lijst andere criteria gehanteerd dan wij (OPTA gebruikt 25 meest bezochte sites van NL).

    Wij hebben geprobeerd om zo volledig mogelijk te zijn door ons te richten op uiteenlopende branches en daar topspelers te kiezen (met grote naamsbekendheid bij algemeen publiek).

    Je kunt niet het hele internet onderzoeken 🙂

    In ons onderzoek hebben we dus inderdaad Fok.nl niet meegenomen, dat kun je zien in de lijst op SlideShare. ICTRecht heeft Fok.nl niet aan een check onderworpen.


    7 augustus 2012 om 09:46
    Vincent Ariens

    Ik hoor in de wandelgangen dat een groot aantal bedrijven wachten totdat het Europese hof een uitspraak doet waardoor de Europese regels gelden (informeren ipv toestemming vragen). Misschien dat dit eea verklaart.


    7 augustus 2012 om 13:29
    Jan Pruimboom

    Is dit een nieuwsbericht of een advertorial?

    Ook leuk dat er meteen op ingesprongen wordt door een website die deze advertorial spamt met zijn overbodige product. Eenzelfde script wordt overal aangeboden en vaak ook gratis. Vraag je webdesigner maar om even te googlen.


    8 augustus 2012 om 04:11
    Frederik Willem

    En die tool van cookiemonster voldoet niet eens aan de wet. Dan kan je beter cookiecontol gebruiken.


    8 augustus 2012 om 19:31
    Jan Pruimboom

    Al die tools heb je niets aan omdat je hele rare capriolen uit moet halen om je website compliant te maken. Vaak is het nu zo cookies accepteren of wegwezen.

    De juiste oplossing zou zijn de cookie acceptatievraag te stellen en all cookies binnen coditionele statements in de code te plaatsen. Voor een php programmeur een koud kunstje. Maar dat is niet iets wat de grotere websites willen want dat zou heel wat advertentie inkomsten schelen.


    9 augustus 2012 om 07:26
    bramkoster

    @Jan: ben geen technicus, maar met deze set-up moet je dan ook alle third-party scripts binnen die conditionele statements moeten opnemen, om er zeker van te zijn dat hun scripts geen cookies plaatsen, toch? Zo schijnen simpele like-button-scripts al cookies vanuit Fb te plaatsen, YT-embeds ook, etc.


    9 augustus 2012 om 07:33
    Jan Pruimboom

    @Bram: Inderdaad zullen de social media knoppen daarin ook opgenomen moeten worden. De gevolgen van onze cookiewet zijn groot. Terwijl het gros van de bezoekers geen bezwaar zullen hebben tegen dergelijke cookies. Wat betreft facebook is dit met gebruik van hun API wel op te lossen als je in de statement een detectie op zou kunnen nemen of het een facebook gebruiker is.

    Op advertising gebied zijn de gevolgen nog groter en is het een optie om op CPC basis zelf de banners te implementeren. Al is het nog onduidelijk hoe het met affiliatemarketing werkt omdat het niet alle netwerken direct cookies zetten en dat pas via een tussenweg gebeurt.

    Retargeting zal in ieder geval een stuk moeilijker worden.

    Bij mij draait de grijze massa inmiddels wel overuren om een nieuw concept te ontwikkelen.


    9 augustus 2012 om 10:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!