Onderzoek: wat precies doet Nederland online?

13 juli 2018, 06:30

We kopen steeds vaker met onze smartphone, hebben steeds vaker een Instagram-account en maken ons best wel zorgen over wat bedrijven doen met onze data. Dat blijkt uit ‘What’s Happening Online’, het onderzoek dat al voor het elfde jaar op rij wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. Het levert interessante inzichten op over het internet- en social mediagebruik van Nederland. Dit zijn de highlights.

Naast het totaal van het algemeen Nederlands publiek (18+) onderscheidt het onderzoek vier gebruikersgroepen: digitieners, millennials, generatie X en babyboomers. Digitieners zijn 14 tot 21 jaar, millennials zijn 22 tot 33 jaar, generatie X is 37 tot 56 jaar en babyboomers zijn 57 jaar of ouder.

Met nóg meer devices online

In 2018 zien we dat de stijgende lijn in het gebruik van internet op smartphone doorzet. Ook het gebruik van internet op televisie blijft stijgen en is sinds 2012 bijna vervijfvoudigd. Inmiddels zitten bijna twee op de vijf Nederlanders aan hun slimme ‘buis’ gekluisterd. Daarentegen zien we een dalende tendens in het gebruik van de vertrouwde laptop en desktop. Uiteraard blijven digitieners en millennials de digitale koplopers.

Social media blijft populair

Er is een stijgende lijn in het gebruik van WhatsApp, Instagram en Snapchat. De onbetwiste nummer één is WhatsApp. Hoewel het gebruik van Facebook over zijn hoogtepunt is en de gebruiksintensiteit daalt, zien we dat het andere grote netwerk van Facebook juist door meer Nederlanders gebruikt wordt. In 2017 was er al een stijging in het gebruik van Instagram en die lijn blijft ook dit jaar stijgen. Drie op de tien Nederlanders maken inmiddels actief gebruik van dit visuele sociale netwerk.

Download het rapport om meer te lezen over waar de verschillende generaties op Instagram het liefst naar kijken.

Niet alleen via Insta delen we actief foto’s, video’s en (live) stories. Nederlanders gaan anno 2018 ook iets vaker Snapchattend door het leven om hun favoriete momenten te delen. Vooralsnog blijft Snapchat vooral populair onder de jongste generaties en hebben ouderen hier niet echt kaas van gegeten.

M-commerce steeds meer ingeburgerd

Vrijwel alle Nederlanders kopen wel eens online (93 procent) en zij doen dit nog altijd het liefst via de desktop of laptop. M-commerce heeft dit jaar echter opnieuw een stevigere positie weten te claimen: 38 procent van de Nederlanders shopt wel eens via de smartphone. De cijfers laten zien dat dit voor het eerst ten koste gaat van het winkelen via desktop en laptop: het gebruik hiervan is iets afgenomen.

M-commerce neemt sinds dit jaar binnen elke generatie behoorlijke proporties aan. Onder millennials is het gebruik van mobiel winkelen in het afgelopen jaar zelfs gestegen van 53 procent naar 70 procent.

Groei in Paypal-, creditcard- en afterpay-betaling

Nog altijd is iDEAL verreweg de meest populaire online betaalmethode, maar ook alternatieven als Paypal, Afterpay en creditcard groeien in gebruik. Paypal groeit het hardst onder millennials: van 33 procent in 2017 naar 42 procent dit jaar. De sterkste groei voor Afterpay is te zien onder digitieners (van 7 procent naar 21 procent). Achteraf betalen is waarschijnlijk juist voor deze groep een aantrekkelijke keuze vanwege het doorgaans beperkte budget. Zij hoeven pas te betalen als ze zeker weten dat nieuwe T-shirt of die nieuwe game te willen houden.

Het vertrouwen van Nederland in betalingen via de smartphone neemt al een aantal jaren toe. Anno 2018 beschouwt de helft van de Nederlanders die wel eens online kopen, het betalen van online aankopen via smartphone als (zeer) veilig.

Verontrusting om onwetendheid over privé-data

Met de komst van Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn dit jaar de pijlen meer dan ooit gericht op het beschermen van de consument. Dat dit nodig is, blijkt wel uit het feit dat de helft van de Nederlanders zich zorgen maakt over hun persoonlijke gegevens op internet.

De meeste Nederlanders hebben tientallen accounts om op allerlei websites in te loggen en overal waar je komt wordt data van je opgeslagen. Wat die bedrijven vervolgens met deze persoonlijke data doen, weet niemand precies. Dit idee beangstigt de helft van de Nederlanders wel eens. Twee vijfde van de Nederlanders maakt zich zorgen dat gedrag wordt gevolgd of persoonlijke gegevens worden doorverkocht aan commerciële bedrijven. Een aantal Nederlanders heeft een oer-Hollandse nuchtere blik op het onderwerp en geeft aan dat zij zich heus wel beseffen dat het gebeurt, maar dat ze hier verder niet van wakker liggen.

De digitale ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Nederlanders raken steeds meer gewend aan hun smartphone als centraal device en hebben weinig weerstand tegen nieuwe initiatieven met een smartphone-aspect. Jongeren staan hier, zoals vaak geldt voor nieuwigheden, meer open voor dan ouderen. Maar ook babyboomers zijn digitaal zeer aanwezig, dus laat je ook met een oudere doelgroep niet weerhouden als het gaat om digitale campagnes en innovaties.

What’s happening online?

Al elf jaar achtereen wordt het onderzoek ‘What’s happening online’ uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en social mediagebruik, en -ervaringen. De doelgroep bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet. Van 8 februari tot 25 februari 2018 hebben 2.516 Nederlanders van 14 jaar en ouder de online vragenlijst ingevuld. De steekproef van 14-17 jaar is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=2.301) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Wil je het rapport lezen met nog véél meer inzichten? Vraag het gratis aan!

Illustraties: Marc Fabels, Emergency.nl

Lianne Worrell
Senior marktonderzoeker bij Ruigrok NetPanel

Lianne zorgt met kwantitatief marktonderzoek dat organisaties nóg beter naar hun klanten luisteren. Onderzoekstechnieken ontwikkelen die aansluiten bij het gedrag van een bepaalde doelgroep zorgt hierbij voor nog scherpere inzichten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Angela Schulz

    Mooi en interessant onderzoek. Dank daarvoor!


    31 juli 2018 om 14:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!