Onderzoek bewijst effectiviteit van in-game advertising

Onderzoek bewijst effectiviteit van in-game advertising
, Ubisoft
@CemYildiz

Uit een nieuw in-game advertising onderzoek van Double Fusion en Interpret is de effectiviteit van in-game advertising bewezen. Gamers merken in-game advertising niet alleen op, ook hun intentie om merkproducten te kopen die in games terugkomen neemt toe.

Double Fusion spreekt van een “landmark study” en stelt dat het onderzoek het eerste positieve bewijs levert van de effectiviteit van video game advertising. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van zowel kwalitatieve en kwantitatieve methoden als biometrische tests, om de impact van in-game advertising te meten in 36 dynamische en statische (geïntegreerde) in-game en around-game advertising.

In totaal zijn er 10 succesvolle videogames van uiteenlopende genres gebruikt voor het onderzoek en is gekeken naar hoe gamers in-game advertising opmerken. Benieuwd naar de resultaten?

  • 75% van alle gamers komen minstens 1 keer per minuut in aanraking met een advertentie in de meeste game types
  • 81% van alle gamers komt minstens eens in de twee minuten in aanraking met een advertentie
  • Minder op elkaar gepropte advertenties worden ruim driemaal vaker opgemerkt door gamers dan advertenties die dicht bij elkaar staan of in dichtbebouwde omgevingen staan
  • Plaatsing van advertenties in het zicht van de camera is belangrijker en effectiever dan het formaat van advertenties
  • Er zijn wezenlijke verschillen tussen dynamische billboards, around-game interstitials, sponsorships en interatieve product placements. Allen bieden ze gamers verschillende niveau’s van betrokkenheid en doordringendheid
  • De data afkomstig van dit onderzoek vormt de basis voor een nieuwe methode van het meten van game advertising effectiviteit. Dit moet ervoor zorgen dat gaming mediaplannen dusdanig kunnen worden opgebouwd dat ze beter zijn te vergelijken met en aanvullend zijn tot andere mediaplannen


Uiteraard zijn we benieuwd naar de volledige details van het onderzoek. Mogelijk krijgen we dan ook te weten hoeveel positieve impact in-game advertising daadwerkelijk heeft op brand awareness, brand recall en vooral de koopintentie van gamers. Ik heb inmiddels een exemplaar van het onderzoek opgevraagd bij Double Fusion, dus wordt mogelijk vervolgd!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Mooi. Ben benieuwd, en adverteerders met mij, wat het (unieke) bereik is van de (geteste) games. In NL bijvoorbeeld of in de US. Of is dit type in-game advertising alleen voor global brands? Cem, kan jij hier wat over zeggen?

    geplaatst op
  • Ik vermoed dat voor dit onderzoek zowel naar lokale (dynamisch) als globale campagnes (statisch) is gekeken, met global brands, maar ook met lokale bedrijven. Wellicht in het volledige onderzoeksrapport zelf meer informatie staat hierover, inclusief bereik van de games. Ik hoop hier z.s.m. op terug te komen.

    geplaatst op
  • Mijn afstudeeronderzoek wijst inderdaad hetzelfde uit. Ik heb experimenten gedaan met 3 videogames (Need for Speed Underground 2, Gran Turismo 3 en Disney's Skate Adventure) waar diverse merken in voorkwamen. Ik heb dit experiment onder 120 respondenten uitgevoerd die dan wel 4 of 8 minuten hebben gespeeld. Door de groepen onderling te vergelijken, kwam ik op een sterke merkvoorkeur en zelfs aankoopintentie.

    Zij waren dus niet de eerste met positief bewijs, alleen heb ik het (nog) niet openbaar gemaakt :D

    Ben wel erg benieuwd hoe ze het verder hebben aangepakt, ook met name het aantal respondenten. Ik vind het namelijk ook altijd een beetje lastig als een bedrijf dat in Ingame advertising doet, zelf onderzoek gaat uitvoeren. Echt wetenschappelijk onafhankelijk kun je het dan niet noemen.

    geplaatst op
  • @Karlijn: wordt je afstudeeronderzoek ook nog ergens gepubliceerd?

    geplaatst op
  • Nee, daarvoor ben ik al te lang uit het wetenschappelijke wereldje, en het is ook niet publicatiewaardig eigenlijk. Maar misschien moet ik het via deze gelederen maar een keer de wereld ingooien :D

    geplaatst op
  • @Karlijn, je onderzoek is denk ik prima te publiceren middels een aantal weblogs. Ik ben er wel erg benieuwd naar in ieder geval.

    geplaatst op
  • Hoewel ik geloof in het concept van adverteren met of via een game, is dit natuurlijk een onderzoek om te wantrouwen. Lees zelf bij About Us: "Double Fusion is the leading independent provider of in-game advertising and marketing solutions worldwide." Alsof Unilever je vertelt dat de Magnum ijsjes echt goed voor je gezondheid zijn.

    @Karlijn: toch nog een schone taak om jouw onafhankelijke resultaten ergens te openbaren, want van reclame praatjes worden we niet echt wijzer.

    geplaatst op
  • ga ik doen, schone taak voor komende weken om er een behapbaar en begrijpelijk stuk van te maken (zonder al te veel wetenschappelijk geneuzel). Fijne ook van wetenschap is, is dat het altijd actueel blijft, het is immers alweer een onderzoek van eind 2005...

    Ik geloof inderdaad niet zo in hun onafhankelijkheid, zoals ik eerder zei. Het riekt ;)

    geplaatst op
  • @Karlijn, wellicht kun je mij op de hoogte houden van de ontwikkelingen? Mijn mailadres is pdavelaar<at>gmail<dot>com

    @Seth, mee eens, het is idd geen onafhankelijke partij. Wellicht als Cem het volledige rapport voorhanden krijgt kunnen we de bronnen beter belichten.

    geplaatst op
  • @Karlijn: het lijkt me erg interessant om hier ook aandacht te besteden aan jouw onderzoek. Mocht je dat zelf ook interessant vinden, dan kun je me bereiken via cem[punt]email[at]gmail[punt]com.

    @Seth: ik geloof er niets van dat aan deze resultaten zijn gesjoemeld. Double Fusion is een in-game advertising bureau en moet in-game business genereren. Om lange termijn partnerships op te bouwen, met adverteerders en mediabureau's, is het essentieel dat dit soort onderzoeken met resultaten betrouwbaar zijn. In-game advertising campagnes worden door adverteerders ook gemeten en als die resultaten opeens drastisch verschillen van die van Double Fusion, heeft het bedrijf een probleem. Daarnaast heeft Double Fusion voor dit onderzoek ook samengewerkt met Interpret. Dat is natuurlijk niet zomaar tot stand gekomen.

    Wel denk ik dat je ook feiten/cijfers op verschillende manieren kunt interpreteren. Er bestaat niet zoiets als 1 waarheid en het is geen uitzondering dat bedrijven cijfers en feiten dusdanig presenteren dat het in hun voordeel is. Daarom ben ik ook benieuwd naar het volledige onderzoeksrapport, die ik nog niet heb mogen ontvangen.

    geplaatst op
  • @ Cem: de uitslag van onderzoeken wordt met name bepaald door de vragen en de manier waarop je ze stelt. Ik kan je echt 100-en voorbeelden laten zien van tegengestelde uitkomsten bij schijnbaar dezelfde vraag (denk aan de schadelijkheid van UMTS straling). Er is dus niet gesjoemeld denk ik, er kan makkelijk worden gestuurd door een bepaalde vraag te stellen. De betaler van het onderzoek bepaalt, en bepaalt ook of die resultaten worden gepubliceerd... Ik blijf dus sceptisch over DEZE resultaten, maar geloof, net als jij, wel dat de gepresenteerde resultaten in de buurt zouden kunnen liggen van de waarheid. ;-)

    geplaatst op
  • Mee eens, de manier waarop vragen worden gesteld, is essentieel. De waarheid zelf zie ik niet als een vast punt, maar als een dynamisch vlak :) Waar gamers twee jaar geleden op forums spraken over hoe realistisch games worden van echte merken en producten, denk ik dat dat nu weer iets veranderd is. Billboards werden niet altijd als even positief ervaren, maar met de mogelijkheden van dynamische in-game advertising zie je nu billboard-campagnes van grote speelfilms die op dat moment in de bioscopen draaien (bv. "300"). Dat wekt dan weer wel veel sympathie op, omdat het actueel is. Double Fusion zegt te werken een een meetsysteem die universeel van toepassing is en direct is te vergelijken met die van andere media. Ik ben benieuwd hoe en wanneer dat tot stand komt, maar het lijkt me wel essentieel voor in-game advertising om groter te kunnen worden.

    geplaatst op
  • @Cem, Onlangs heb ik wat geschreven over een nieuwe engine die ontwikkelaars de mogelijkheid biedt om in een laat stadium omgevingsfactoren aan te passen. Met dergelijke engines kunnen in-gameads nog in een laat stadium toegevoegd worden. Weet jij hier toevallig meer over?

    Dit zou namelijk dat probleem kunnen ondervangen, game ontwikkelaars zullen denkik ook steeds meer deze richting op moeten gaan om de trajecten te verkorten en de flexibileit te vergroten ten opzichte van potentiële adverteerders.

    geplaatst op
  • @Peter: dat is inderdaad een interessante technologie. Ik denk echter niet dat het bedoeld is voor in-game advertising en product placement. Technisch zou het wel kunnen, maar het probleem met het veranderen/aanpassen van de content, is dat de gameplay daar door wordt beïnvloed. Stel een hoofdpersonage heeft eerst een Nokia mobiele telefoon en na 3 maanden is dat opeens een SonyEricsson toestel, dan gaan die fabrikanten/adverteerders dat niet snel accepteren. Wel zouden de minder belangrijke objecten, zowel 2D (posters, billboards) als 3D (auto's, gebouwen etc.) kunnen worden aangepast. Heel toevallig heeft Double Fusion hier ook de technologie voor :)

    geplaatst op
  • De uitspraken die worden gedaan door de heren bij DoubleFusion zijn een beetje overdreven. Niet alleen Karlijn maar ook ikzelf ben afgestudeerd op het onderwerp. In mijn scriptie blijken respondenten ook een verhoogde aankoopintentie te hebben ten opzichte van merken in een videogame die ze daarvoor hebben gespeeld ten aanzien van een controlegroep. Dit onderzoek is vorig jaar al gepubliceerd (zie ook: http://www.marketingfacts.nl/berichten/game_advertising_groeit_naar_2_miljard_in_2012/)
    en ik kan me herinneren dat ik toen ook al niet de eerste was die zowel merkherkenning, aankoopintentie en merkattitude positief kon verbinden met in-game advertising.

    Het is natuurlijk goed dat de effectiviteit en gevolgen van in-game advertising beter onderbouwd worden. Maar zoals Cem idd al heeft vermeld is DoubleFusion persoonlijk wel erg gebaat bij positieve bevestiging van de effecten van in-game advertising.

    Ook vraag ik me af wat voor genres en spellen ze hebben gebruikt dat ze 75% van de spelers eens per minuut in aanraking laten komen met een reclame uiting. Bij sportspellen lijkt me dit goed mogelijk maar ik kan met niet voorstellen dat dit over alle genres zo hoog kan zijn zonder afbreuk te doen aan de spelbeleving, wat weer een sterke voorspeller is van de acceptatiegraad van de speler ten aanzien van in-game ads.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.