Onderzoek naar zoekgedrag op internet
Iprospect heeft begin dit jaar een onderzoek uitgevoerd naar het zoekgedrag van 2.369 internetgebruikers. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het recent verschenen Search Engine User Behaviour (pdf).
Belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat steeds meer internetgebruikers niet verder kijken dan de eerste pagina met zoekresultaten. Volgens het onderzoek kijkt 62% van de ondervraagden niet verder dan de eerste pagina. Ruim 80% is afgehaakt na de tweede pagina.
Er blijft één vraag onbeantwoord uit dat onderzoek, al kun je wellicht wel bedenken wat het antwoord is: waarom kijken mensen niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten? Is dat omdat ze niet voldoende vertrouwen hebben daar nog een relevant zoekresultaat aan te treffen, of gunnen ze zichzelf daar geen tijd voor (onder het motto, we moeten snel een resultaat hebben, anders hoeft het al niet meer). Ik vrees dus dat laatste, we nemen er gewoon de tijd (niet meer) voor.
@ Marc: Ik kijk vaak niet verder dan de eerste pagina wanneer ik niet meteen een goed resultaat zie, ipv verder te kijken pas ik de zoekwoorden aan of gebruik ik de uitgebreide zoek functie voor bv pdf of ppt bestanden.
Bij mij is het dus inderdaad een kwestie van vertrouwen: als de eerste pagina niet meteen goed is ga ik niet verder zoeken met die zoekwoorden.
Marc, vandaag een interessant artikel in het NRC van Linda Stone. De kern van het artikel gaat over de vele technische communicatiemogelijkheden die enerzijds ons leven hebben verrijkt, maar anderzijds onze aandacht door de versnipperaar heeft gehaald. Ik denk dus dat je gelijk hebt en dat onze aandacht voor hetgeen we voorgeschoteld krijgen (ook via zoekmachines), steeds minder zal zijn.
Ik denk dat mensen die niet vaak internetten om andere reden niet doorklikken dan de echte internetjunkies. Als ik niet snel een goed resultaat zie, ga ik meteen de zoektermen aanpassen.
Maar ik merk bij mensen in mijn omgeving die zelden op het net zitten dat ze gewoon overdonderd worden door de hoeveelheid resultaten. Als ze dan niet meteen zien wat ze zoeken, geven ze het op. Met de gedachte dat ze anders misschien wel tientallen, honderden pagina’s moeten doorspitten.
Ik vind het opvallend dat er weinig wordt gesproken over de onderzoeksmethode. Iets dat zo makkelijk statistisch meetbaar is, moet je imho niet aan mensen vragen. Nielsen zegt bijvoorbeeld dat uit zijn usability onderzoek blijkt dat 90% van de mensen niet verder dan de eerste pagina kijkt (dat is dus in ieder geval op echt gedrag gebaseerd).
Nog belangrijker is misschien; hoeveel zoekopdrachten beslaan maar 1 pagina?
Mijn overtuiging is trouwens dat mensen erg slecht zijn in het inschatten van hun eigen gedrag. Een cijfer als 80% van de mensen die nooit meer dan 2 pagina’s bekijken wordt nog dramatischer als die 80% dat maar zelden doet, en vaker 1 dan 2 pagina’s bekijkt.
Verder denk ik dat de reden van wel een tweede pagina bekijken ook heel anders kan zijn. Als de eerste pagina veel relevante resultaten bevat, staan er op de tweede misschien nog wel een paar. Dan loont het dus om door te klikken en dieper te graven.
Als er op de eerste pagina geen interessante resultaten staan, is de kans dat die er op de tweede wel zijn, erg klein. Zoekmachines zijn over het algemeen wel goed in ranking, bepalen welke pagina belangrijk is.
Dit zijn allemaal maar gevoelens, maar ik vind dat je deze conclusie net zo goed kan trekken op basis van bovenstaande data.
Nog een kleine toegift voor gestresste online marketeers: het verschil tussen een nr1 en een nummer 2 positie is soms wel 100% in clicks (dit is heel goed te meten door gewoon naar je zoekresutlaten en aantallen referrers op een zoekterm). Je kunt wel focussen op de eerste pagina, maar een positie boven de vouw is misschien nog wel veel belangrijker.
@marco Gisteravond het artikel van Linda Stone gelezen. Pfff, mooi hoor, precies de vinger op de zere plek. Haar betoog sprak me zeer aan en was erg herkenbaar. Maar kunnen we nog wel terug met z’n allen? Ik vrees met ergste.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!