Onetomarket verstuurt dubieus persbericht

5 november 2004, 14:52

Met enige verbazing heb ik vandaag het persbericht van Onetomarket zitten lezen. Niet zo zeer om de koerswijziging van Onetomarket maar wel om het feit dat ze in het persbericht schrijven “Het mediabureau werkt conform de richtlijnen zoals deze zijn opgesteld door het IAB, in samenwerking met de belangrijkste zoekmachines en een aantal marketingbureaus.” Pardon?

Hoe lang is het geleden dat Onetomarket door Google is bestraft voor het feit dat ze spam-technieken gebruik(t)en om websites van haar klanten in de zoekmachines te krijgen?

Prima dat Onetomarket een nieuwe weg in slaat maar het versturen van een dergelijk persbericht is vragen om een reactie. Ben benieuwd naar welke media dit persbericht gaan overnemen zonder te verifieren of Google, Ilse Media en IAB hier ook achter staan.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Peter

    Een vos verliest zijn streken niet is het gezegde gloof ik….


    5 november 2004 om 15:49
    media

    Peter, ik neem aan dat Onetomarket heeft geleerd van haar fouten maar ik vind het behoorlijk stom dat ze opnieuw deze discussie uitlokken door expliciet in het persbericht aan te geven dat ze conform de richtlijnen van het IAB werken.


    5 november 2004 om 15:59
    Erwin Maas

    Ik kan nu ook wel even zulke trucjes gebruiken eigenlijk, na 10 dagen onvrijwillig off-line te zijn geweest vanwege een foutje van UPC, ben ik nu dus helemaal back to basics, laat maar zeggen: 10% van de contacten die ik had, én 4 e-mailaccounts voorgoed kwijt met in totaal ca. 600 e-mailberichten, weg, alles weg….. 🙁 (nadat ik al 50%) was verloren door een gedwongen domeinverhuizing vanwege Ddos-aanvallen op mijn vorige host.

    Ik kan nog wat leren van die Boys in Arnhem geloof ik!

    (Sorry hoor, grapje, maar even nodig om mijzelf weer op te kicken). Maar toch….. Als het werkt ???….


    5 november 2004 om 17:31
    JanJaap

    Ik lees het als zijnde ze gaan nu volgens de richtlijnen werken van het IAB (ze zijn niet voor niets lid, zie de ledenlijst). Het IAB heeft op zijn/haar beurt weer contact met de grote zoekmachines en marketingbureau’s. Ik ga er daarom ook vanuit dat de regels zoals opgesteld door het IAB door de zoekmachines gesteund worden.

    Hun ‘streken’ zijn ze nog niet verleerd maar ik zou ze nog een maandje geven en dan kun je eens kijken of het IAB zich aan hun eigen regels houdt en rode kaarten gaan uitdelem.


    6 november 2004 om 10:14
    jaja

    Ik zeg 4 jaar spam = 4 jaar markt verzieken = 4 jaar banlist


    6 november 2004 om 10:43
    Paul

    Leuk al die azijnpissers die zich zogenaamd aan de regels houden… Kijk even naar het werk van partijen als Checkit en Traffic4U. Wij hebben met beide partijen zaken gedaan en gezien dat deze geheel niet vrijuit gaan. Goed dat een partij als Onetomarket de edge heeft opgezocht kunnen er eindelijk eens afspraken gemaakt worden. Kijk even op de site van het IAB dan weet je dat deze partijen nu eindelijk eens tot een afspraak zijn gekomen over wat wel en niet mag.

    Voor de rest zou ik zeggen; wie zonder zonde is..

    Paul


    6 november 2004 om 11:50
    Peter

    @paul: wat een onzin verhaal zeg!!

    “Goed dat een partij als Onetomarket de edge heeft opgezocht kunnen er eindelijk eens afspraken gemaakt worden”

    Zoekmachines hebben al zins ze bestaan regels waar men zich aan dient te houden. Een voorbeeld is: don’t cloack. Als je vervolgens gaat cloacken ben je geen grenzen aan het opzoeken, maar deze met volle bewustzijn aan het overtreden.

    “Kijk even op de site van het IAB dan weet je dat deze partijen nu eindelijk eens tot een afspraak zijn gekomen over wat wel en niet mag.”

    Te triest voor woorden om je te beroepen op het IAB of gemaakte afspraken. Deze hebben altijd al bestaan, ze zijn alleen nooit geaccepteerd door de cowboys in de markt!!


    6 november 2004 om 14:07
    Simone

    Peter weet waarschijnlijk niet dat in het begin zoekmachines geen goede algoritmen hadden om sites te indexeren. Had je flash of andere design sites dan kon je het wel chaken om voorin de resultaten te komen. Daarom zijn toepassingen als cloaking onstaan. Ik zie nog steeds veel cloaking shit en promodomeinen van verschillende partijen. Het maakt de zoekmachines alleen maar beter doordat ze hun technologie verbeteren.

    Dus ik hou wel van een goeie westerns!!

    Simone


    6 november 2004 om 15:38
    media

    Paul, Simone or whatever, anoniem reageren vind ik prima maar ik zou je willen vragen om dit onder een vaste naam te doen. Maakt de discussie wel zo duidelijk. Zoals je wellicht weet worden van alle reacties op weblogs en fora het IP-nummer vastgehouden.


    6 november 2004 om 15:59
    Peter

    @simone: En het gebruik van linkfarming wordt door cloack partijen zeker gebruikt omdat er nog geen startpagina’s en startkabels bestaan … ik snap niet dat deze partijen niet gewoon toegeven dat ze het voor het geld doen en de rest ze geen sier intereseert….vind ik namelijk wel een aardig argument en je bent in ieder geval strait forward…nu worden regels en technieken van zoekmachines als de zondebok aangewezen, maar heb toch echt het idee dat 99,9% inziet dat dit natuurlijk schijnargumenten zijn…

    NB: ben wel blij dat het wilde westen alleen nog maar in films bestaat 😉


    6 november 2004 om 17:12
    Simone

    @peter: ben blij dat jij namens de mensheid denkt…gaap.. Je snapt niet hoe een markt onstaat (vanuit choas) en dat deze professioneler wordt na mate er grotere belangen gelden (kijk naar de marktwaarde van Google in 5 jaar). Het IAB heeft destijds ook regels gesteld aan banners en andere vormen van online adverteren. Dat ditzelfde nu gebeurd voor searchmarketing is lijkt mij logisch.

    Ooit was het wilde westen realiteit en geen film…


    8 november 2004 om 10:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!