Online fashion en de invloed van affiliate marketing: de beste beleving

2 september 2015, 11:00

Hoe kunnen adverteerders en affiliates in de fashion-industrie elkaar versterken? In mijn eerdere blogpost “Online fashion en de invloed van affiliate marketing” ging ik voornamelijk in op het ideale klantproces. In dit vervolg ga ik in op de beste beleving en die licht ik toe met 3 suggesties voor affiliate marketing, inclusief voorbeelden.

Beleving van de klant

Bij het proces dat een potentiële klant doorloopt, is er ook altijd een bepaalde ‘gevoelsbeleving’ aanwezig. Het wordt steeds belangrijker om daarop in te spelen. Natuurlijk verschilt het belang van een goede beleving per artikel of dienst, maar een juiste beleving zorgt hoe dan ook voor een langere customer lifetime value, betere conversie en mogelijk meer sales doordat ambassadeurschap wordt gecreëerd. Aanwezig zijn waar nodig is, is al lang niet meer genoeg.

1. Targeting

Je kunt als adverteerder heel nauw targeten door je op een segment te richten dat identieke wensen heeft en op een bepaalde manier te bereiken is, zoals bijvoorbeeld adverteerders Onlyformen of Outfittery dit oppakken. Met het inzoomen op features als verlengde openingstijden, het gemak van het niet fysiek hoeven winkelen of alleen dat betalen wat je niet retour stuurt, proberen ze het ‘de man’ zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Interessant voor affiliates is om hierin mee te gaan, extra waarde toe te voegen en zo de customer journey idealiter te verlengen. Een fashion-affiliate die dit voor mannen goed oppakt, is MEN TODAY met hun outfitpagina.

De outfitpagina van MEN TODAY

Voor meiden en jonge vrouwen pakt Stylefruits dit goed op. Zij laten hun bezoekers outfits creëren, wat goed inspeelt op de beleving van de bezoekers. Hiermee creëren ze vraag aan het begin van de conversiefunnel en zij genereren zodoende een hogere toegevoegde waarde.

2. Beeldmateriaal

Beeldmateriaal als video en foto blijft belangrijk om extra beleving te creëren. Een leuk voorbeeld is onderstaande video van Only, met een aantrekkelijk verhaal. Deze video kan op elk moment gestopt worden en als er op specifieke kleding wordt geklikt, kan deze meteen worden getagd, gedeeld en worden gekocht. Zo kunnen liefde en emotie worden gekoppeld aan verkopen, doordat mensen zich verbonden voelen met de personen in de video.

Deze opzet leverde 450 procent meer verkeer op. Video kan daarnaast ook perfect worden ingezet om de conversie te vergroten door bijvoorbeeld te laten zien hoe bepaalde kleding valt of hoe bepaalde producten werken.

Verschillende merken proberen met verschillende beeldcampagnes een bepaald gevoel te creëren. Maar vaak vergeten zij dit goed door te voeren op bijvoorbeeld artikelniveau, waardoor de customer journey geen match meer heeft.

Zie bijvoorbeeld de homepagina van Versace (zie screenshot hieronder) met een mooie afbeelding van waarschijnlijk een dure fotoshoot. Maar het gevoel van liefde en aandacht ebt echter weg als je verder navigeert, zeker op artikelniveau, zoals op de zonnebrillen– of riemenpagina. Affiliates kunnen met betere afbeeldingen daarbij ook beter de desbetreffende artikelen wegzetten.

De homepage van Versace.com

De zonnebrillen- en riemenpagina’s op Versace.com

Affiliate quickwin

Een goede win om samen met affiliates de customer journey te verbeteren, is om een passende banner te vertonen bij verkeer vanuit bepaalde affiliates. Er kan worden gedacht aan een banner met de tekst: “Welkom <naam publisher>-bezoeker”.

Een dergelijke test hebben we binnen Oogst ook met een adverteerder opgezet en dit pakte ook qua conversies positief uit. Naast het feit dat je als adverteerder je website optimaliseert voor verkeer vanuit je affiliates, is het goed om affiliates informatie te geven zodat zij dit eventueel de omgekeerde weg ook kunnen doen. Een idee hiervoor beschrijf ik onder het volgende punt.

3. Toekomst optimalisatie fashion-affiliate

Naast het (beter) gebruiken van affiliate marketing om klantbeleving en proces sluitend te krijgen, is er naar mijn mening nog een mooie optimalisatiemogelijkheid voor affiliate marketing.

Retargeting op productniveau wordt volop gebruikt in kanalen zoals display en Adwords. Alleen in de affiliatewereld wordt dit nog niet grootschalig gebruikt, terwijl dit zeker voor fashion interessant is. Dan heb ik het overigens niet over een paar partijen die dergelijke targeting voor je kunnen opzetten als een soort affiliate, maar meer over een mogelijkheid dat een affiliatenetwerk een koppeling faciliteert waarbij de adverteerder aangeeft ‘bezoeker x heeft net artikel 1 en 2 bekeken en nog niet geconverteerd’. Als deze bezoeker op een site als bijvoorbeeld Fashionchick of Kleding.nl landt, wordt deze informatie doorgegeven, waardoor artikel 1 en 2 extra gepusht kunnen worden op deze sites om zo de customer journey en conversie te verbeteren. Met dergelijke mogelijkheden zal de toegevoegde waarde van een affiliate netwerk ook toenemen. Als dit straks ook goed cross-device toepasbaar is door het weghalen van inlogdrempels, kan dit grote vormen aannemen.

Kortom

Het is belangrijk om het juiste beeldmateriaal aan de juiste doelgroep op het juiste moment te tonen. Met affiliate marketing zijn hiervoor goede mogelijkheden dankzij de verscheidenheid aan affiliates met betrekking tot de doelgroep en de fase in het aankoopproces. Er zijn echter nog extra slagen te maken via informatie-uitwisselingen tussen affiliates en adverteerder, zodat retargeting op grote schaal ook tot de mogelijkheden behoort.

Rico Stuijt
Affiliate consultant bij Oogst

Rico Stuijt vervult de functie van Affiliate Marketing Consultant bij Oogst en werkt aan de campagnes van klanten in travel, retail en fashion. Rico studeerde af aan de Hogeschool InHolland te Alkmaar waar hij Commerciële Economie studeerde en zich specialiseerde in E-commerce & CRM.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Joris Zwaan

    Leuk artikel Rico, interessant om te zien hoe jij het affiliate kanaal ziet.

    Jij zet in mijn beleving het affiliate kanaal neer als een kanaal dat zich meer focust op branding dan op conversies. In mijn beleving werkt een datafeed of een artikel met een link beter voor de conversieratio dan banners. En het creëren van een beleving is volgens mij ook meer een branding doelstelling. Hoe zie jij dit binnen het affiliate kanaal? Wat is dan nog de scheiding tussen affiliate en display?

    Gr. Joris


    19 november 2015 om 09:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!