Online ís noodzakelijk voor succes met activatie
Wil je je doelgroep bereiken, dan moet je online. Onze ervaring is dat het afgelopen jaar online activatie bij de grote adverteerders een vast onderdeel is geworden van een activatiecampagne. Toch wordt de mix van offline en online vaak als nieuw, spannend en uitdagend beschouwd. Onterecht, want er is zoveel te winnen via online activatie. In dit artikel leg ik uit wat de vijf grootste voordelen van online activatie zijn, zodat je met de juiste argumenten aan de slag kan.
1. De winkels zijn dicht, maar online is 24/7 open
Als marketeer wil je jouw klanten entertainment aanbieden. Maar een fysiek ‘rad van fortuin’ of ‘grijpmachine’ op de winkelvloer is momenteel geen optie. Online activatie is hiervoor de uitkomst.
Zo kun je nog steeds de klanten in jouw (web)winkel bij een aankoop een voucher met een unieke code naar een online activatie meegeven. Hiermee kunnen zij dan veilig thuis online meespelen met jouw online rad van fortuin of grijpmachine. Dit soort activaties verhogen niet alleen engagement en klanttevredenheid, maar leveren ook nog eens waardevolle data van je klanten op.
2. Online is actueel en super snel inzetbaar
Gebeurt er vandaag iets waar je als merk op in wilt spelen? Dan wil je daar morgen op inhaken. Terwijl POS-materialen voor offline activatie eerst ontworpen, gedrukt en verspreid moeten worden, is online activatie meestal binnen een dag tot enkele dagen inzetbaar.
Online activatie is meestal binnen een dag of binnen enkele dagen inzetbaar
Dat betekent dat je op basis van nieuwswaarde een campagne kunt opzetten, maar ook dat je snel kunt schakelen op de behoefte van de klant.
3. Online service en hulp aanbieden
Nu veel consumenten zijn overgestapt van offline naar online shoppen, merken we een nieuwe trend op. We zien dat veel consumenten moeite hebben om snel het gewenste product te vinden en dan afhaken. Niet alle productfilters zijn even gebruiksvriendelijk en geschikt voor een groot assortiment.
Een online product-matchmaker of productwijzer kan helpen om de consument op een aantrekkelijke manier te begeleiden in het keuzeproces. Zeker als je een groot assortiment hebt van een bepaald product, zoals wijn, laarzen of elektrische fietsen, is een matchmaker een conversieverhogend middel om de klant aan te bieden. Daarnaast zorg je er zo ook voor dat mensen per ongeluk iets verkeerds bestellen en dit scheelt aanzienlijk in retouren.
4. Online biedt groter en kwalitatiever bereik
Je wilt mensen die normaal naar jouw winkel zouden gaan, nu online aanspreken. Dat kan fysiek door te adverteren op lokale media. Maar dat bereik is relatief beperkt. Via online kun je local advertising in te zetten, zoals geo targeting-banners of lokale social ads.
Hierdoor stijgt je bereik significant en kunt je je doelgroep vaak nog verder specificeren, zodat je alleen die mensen bereikt die voor jou van waarde zijn. Vanuit je online en social advertenties kun je ook direct linken naar specifieke pagina’s binnen jouw webshop-assortiment.
5. Resultaten online beter meetbaar
Een lastig vraagstuk bij offline in-store activatie is de meetbaarheid van resultaten van een campagne. Je bent immer afhankelijk van allerlei factoren zoals de medewerking van elk filiaal of het tellen van ingeleverde vouchers.
De meetbaarheid van online activatie is duidelijk; de bezoeken, deelnemers en conversiedoelen zijn 24/7 inzichtelijk. Hierdoor kun je een online activatie tijdens de campagne nog bijsturen en beschik je aan het eind van de campagne over een duidelijk set van data.
Een mooie uitdaging!