Online Tuesday #45 – Privacy & security: iets te verbergen?

29 april 2014, 08:29

Online vrijheid, privacy & security – thema’s die veelvuldig aan bod komen, zowel op politiek als commercieel en bedrijfsmatig vlak. De nieuwsberichten over ‘privacy leaks’ vliegen je om de oren. En zo maakte de ING onlangs bekend haar klantgegevens te gaan analyseren en gebruiken voor commerciële doeleinden en kampt ‘WhatsApp’ met een slechte reputatie op het gebied van privacy. Maar ook op persoonlijk niveau zijn we ons steeds meer bewust van (het gebrek aan) online privacy. Bij het klachtenloket van het Privacy Waarborg, een onafhankelijke instantie van de marketingbranche, zijn in 2013 200 klachten, meldingen en vragen van consumenten binnen gekomen over het (verkeerd) gebruik van persoonsgegevens. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. Kortom, privacy leeft!

Als user word je dus continu ‘gechased‘, gemeten en gevolgd. Als marketeer wil je zoveel mogelijk gegevens opslaan en analyseren. Eigenlijk twee tegenstrijdige belangen dus. Hoe denk jij persoonlijk over het vraagstuk digital privacy? En als marketeer? Hoe zorg je er eigenlijk voor dat je de beveiliging van jouw persoonlijke gegevens en die van jouw klanten kunt garanderen? En hoe zit het nou met het juridische verhaal (de alweer bijna vergeten cookiewet bijvoorbeeld)?

Op dinsdag 13 mei a.s. wordt de 45e editie van Online Tuesday volledig gewijd aan deze thema’s.

Sprekers

De volgende sprekers gaan ons wegwijs maken in de wirwar van de privacydiscussie:

  • Dirk Jan van der Poel & Wouter Bas van der Vegt, respectievelijk partner en senior principal security & risk management bij Ordina). Dirk Jan en Wouter Bas confronteren ons op interactieve wijze met onze ‘persoonlijke’ versus ‘marketeers’-houding ten aanzien van online privacy door bestaande businessvraagstukken en -stellingen met jullie te bespreken.
  • Thomas van Essen, ICT & IT lawyer bij SOLV Advocaten. Thomas neemt ons, op praktische toepasbare wijze, mee in de online privacyregelgeving.
  • [Al vastgelegd, wordt binnenkort bekendgemaakt]

Inschrijving

De inschrijving opent vandaag om 12.00 uur (’s middags). Dan worden de eerste 200 plaatsen vrijgegeven. Inschrijven doe je hierrr!

Ben je te laat en zijn die plaatsen vergeven? Geen probleem! Volgende week op dinsdag 6 mei om 12 uur volgt een (kleinere) tweede ronde van extra inschrijvingen. Dan is het ook pas mogelijk om je aan te melden voor de wachtlijst (zodra de ‘normale’ inschrijving vol is).

Partners en sponsoren

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, Traffic4U, NEWPEOPLE en DQ&A Media Group.

De events worden mede mogelijk wordt gemaakt door onze sponsoren Microsoft (nieuw!), MeasureWorks en Massarius. De videoregistratie en livestream worden verzorgd door Event Producent.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ja

    Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

    Is dit niet in strijd et de right to be forgotten? Dit is dus onwe(e)ttig!! Vervelend als je onderwerp hierover gaat.


    24 juni 2014 om 21:18
    bramkoster

    @Ja: goed punt, daarom houden we die discussie goed in de gaten. Vooralsnog lijkt het ‘right to be forgotten’ vooral te worden toegespitst op zoekmachines en niet op de databronnen zelf. Het zou ook wel apart zijn als je je strafblad, je BKR-verleden of je troll-verleden op die manier ongedaan kon maken…


    24 juni 2014 om 21:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!