Online Tuesday #53: Yuri van Geest over exponentiële organisaties

26 mei 2015, 08:00

Waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn – en hoe jij dat ook wordt

Wat onderscheidt partijen als Uber, Amazon, Shapeways, Netflix, Tesla, Waze en Github van andere bedrijven? Waarom zijn zij groot en zijn wij klein? Dat onderzocht Yuri van Geest samen met co-auteurs Salim Ismail (voormalig vicepresident bij Yahoo! en oprichter van Singularity University) en Michael S. Malone (schrijver en journalist voor The Wall Street Journal) in het boek “Exponentiële organisaties”. Daarbij werd een raamwerk ontwikkeld aan de hand waarvan elke organisatie, groot of klein, startup of multinational, een exponentiële organisatie kan worden. Dus ook die van jou. En tijdens Online Tuesday #53 op 9 juni a.s. komt Yuri je zelf vertellen hoe!

Het boek

  • Business boek van het jaar 2014 – Frost & Sullivan
  • Een van de hoogst beoordeelde businessboeken op Amazon (4.9 / 5.0)
  • #2 Bestseller in de categorie ‘Startups’ op Amazon
  • #1 (NL) en #3 (EN) in de Managementboek Bestseller lijst
  • Nederlandse vertaling in 2 maanden al toe aan de 3e druk
  • Wordt vertaald in 15 talen, waaronder Chinees, Duits, Japans, Koreaans en Spaans

In een tijd waarin zich ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden en kansen voordoen, is een nieuw soort business opgestaan: de exponentiële organisatie. Deze bedrijven zijn in staat een groeicurve te laten zien die exponentieel is, dankzij de integrale toepassing van onder andere community’s, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën.

Zo kost het Uber feitelijk niets om een extra auto of bestuurder toe te voegen, heeft Airbnb de beschikking over 90 keer meer kamers dan een traditionele hotelketen en kan Quirky 10x sneller een nieuw product ontwikkelen (in 29 dagen in plaats van 300 dagen). Zij laten de traditionele lineaire bedrijven ver achter zich.

De auteurs onderzochten honderden start-ups en bedrijven (zoals Amazon, Shapeways, Netflix, Tesla, Waze en Github) en interviewden tientallen experts en CEO’s van de snelst groeiende organisaties (zoals Arianna Huffington en Chris Anderson). In dit boek brengen ze de ontwikkelingen op organisatorisch en technologisch gebied in kaart. Het Chinese Xiaomi maakt bijvoorbeeld gebruik van hun 100 miljoen fans om nieuwe producten zoals smartphones te creëren en te lanceren.

Op basis van het onderstaande raamwerk van interne en externe factoren kan elke organisatie, of het nu om een start-up of een multinational gaat, een exponentiële organisatie worden.

Yuri van Geest

Yuri is in Nederland al jaren een bekende in de wereld van marketing en business, o.a. als medeoprichter van Mobile Monday Amsterdam, Quantified Self Europe en Lean Startup Machine NL. De laatste jaren is hij actief als ambassadeur van Singularity University Nederland, dat onderzoek doet en mensen schoolt in de exponentiële groei van technologie en de invloed ervan op de wereld en op de mens als individu.

Anders dan tijdens ‘normale’ edities van Online Tuesday zal Yuri op 9 juni het gehele programma voor zijn rekening nemen in de vorm van een presentatie en een uitgebreide Q&A.

Let op: oude vertrouwde locatie!!!

Om zo veel mogelijk mensen de kans te geven Yuri te beluisteren én met hem in discussie te gaan, vindt deze editie van Online Tuesday niet plaats in De Nieuwe Liefde, maar in Felix Meritis. That’s right, voor deze ene keer zijn we weer terug op ons oude vertrouwde ‘honk’.

Signeersessie

Na afloop van zijn verhaal neemt Yuri de gelegenheid om zijn boek Exponentiële organisaties te ondertekenen voor je. Heb je het boek nog niet? Geen probleem, het is verkrijgbaar op de avond zelf (kosten: 25 euro; let op: alleen verkrijgbaar tegen cashbetaling!).

Inschrijving

De inschrijving opent vandaag om 12.00 uur (’s middags). Dan worden de eerste 200 plaatsen vrijgegeven. Inschrijven kun je doen via Meetup (vanaf 12 uur dus)!

Ben je te laat en zijn die plaatsen vergeven? Geen probleem! Volgende week dinsdag 2 juni om 12 uur volgt een (kleinere) tweede ronde van extra inschrijvingen. Dan is het ook pas mogelijk om je aan te melden voor de wachtlijst (zodra de ‘normale’ inschrijving vol is).

Partners en sponsoren

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, Traffic4U, NEWPEOPLE, DQ&A Media Group en PostNL.

De events worden mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren Nextail, MeasureWorks en Massarius. De videoregistratie en livestream worden verzorgd door Voormedia.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!