Online Tuesday #86: Rabobank en Google over kansen van voice

20 februari 2019, 12:00

Voice is dé nieuwe interface, zo klonk het bij de Online Tuesday van 12 februari over deze trending topic. Google en Rabobank gaven een kijkje in hun spraakgestuurde keuken. Voice wordt meer dan een spraakhulp, maar straks ook een zakelijke proces-optimalisator.

Voice is in opkomst en valt niet meer te negeren, want spreken is nu eenmaal eenvoudiger en sneller. Wist je bijvoorbeeld dat je in 1 minuut tijd 270 woorden kunt spreken, terwijl je er 41 typt? Dus waarom moeilijk doen met dat kleine toetsenbordje van je telefoon als je ook gewoon kunt zeggen wat je wilt? Tijdens Online Tuesday #86 liet ik me inspireren door de mogelijkheden van voice.

Dominante interface

”Voice is dé nieuwe interface.” Maarten Lens-Fitzgerald, oprichter van Conva Voice Services, zet de zaal direct met beide benen op de grond. Hij durft te beweren dat je over vijf jaar meer met apparaten praat dan met je partner. In Amerika heeft 25 procent van de bevolking al een Google Home of Alexa van Amazon in huis. Dit kastje kun je middels spraak eenvoudig opdrachten voor je laten uitvoeren. Zo kun je de laatste file-informatie voor de route naar je werk laten oplezen, of een product toevoegen aan je boodschappenlijstje. Ook Nederland wandelt vrolijk mee met deze trend. Voor 60 euro heb je al zo’n slimme Google-speaker bij je thuis staan.

“Voice verovert huiskamer: over vijf jaar praat je meer met apparaten dan met je partner”

What’s next? Praten tegen je koffiezetapparaat, oven of wasmachine? Het klinkt misschien als een ver-van-je-bed-show, maar fabrikanten als Samsung en Philips zijn volop bezig om deze technieken in hun apparaten te verwerken.

Google zet vol in op voice

Koen Vanderhoydonck, Marketing Automation Specialist bij Google, nam ons mee in de wereld van de techgigant. Het doel van Google is eenvoudig: zo snel en goed mogelijk antwoord geven op jouw vraag. Google zet daarom volledig in op ‘voice search’. Ofwel, zoeken met je stem. De Google Assistent is daarvoor dé oplossing. Deze vind je onder andere in je telefoon of je Google Home-speaker. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het de assistent vragen of bevelen, bijvoorbeeld: wat is het weer morgen? Stuur Erik een WhatsApp-bericht. Zet een timer voor 10 minuten. Hoe zeg je “dankjewel” in het Portugees? Wat is het telefoonnummer van Verdel ICT & Media?

De Google Assistent haalt veel van de informatie die hij je geeft uit zogenoemde ‘rich snippets’. Dit is het zoekresultaat waarvan Google overtuigd is dat deze het beste antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. In plaats van een lijst met suggesties geeft Google Assistent direct antwoord. Een voorbeeldje: ‘recept voor lasagne’ geeft mij direct de kookinstructies van Albert Heijn. Je begrijpt, bedrijven zetten alles op alles om deze ereplekken te bemachtigen. Hoe je dit voor elkaar kunt krijgen is een verhaal apart, wij helpen je daar natuurlijk graag bij.

Rabobank eerste ‘pratende’ bank

Namens Rabobank vertelde Daan Gönning tot slot zijn verhaal over de integratie van Rabobank Mobiel Bankieren met Google Assistent. Hij is aanvoerder van het innovatieteam bij de Rabobank. Samen met zijn collega’s en Google onderzochten zij hoe Rabo Mobiel Bankieren voor de gebruiker nog toegankelijker gemaakt kon worden. De uitkomst? Via spraak kun je eenvoudig jouw saldo opvragen en in de toekomst zelfs betaalopdrachten uitvoeren. Rabobank is naar eigen zeggen de eerste bank ter wereld die gebruik maakt van voice en wil hiermee inspelen op innovatie.

“Voice biedt ook volop kansen om je bedrijf verder te automatiseren”

Het moge duidelijk zijn. Spraak is de manier om (in de toekomst) al jouw apparaten aan te sturen. Met Siri en Google Assistant zitten de mogelijkheden nu al in je broekzak. Voice biedt echter ook volop kansen om je bedrijf verder te automatiseren. Dat varieert van procesoptimalisatie, administratie, data-analyse of koppelingen tot bestaande software. The future is voice!

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, DQ&A, Newpeople en Reprise, en gesponsord door hoofdsponsor Pünktlich en subsponsors Awin, Affiliate Summit en EDM Digital Solutions. De locatie-sponsor is IBM.

Samen jouw digitale uitdaging aan, bij Verdel ICT & Media helpen we je verder! De wereld verandert snel. Zowel als ondernemer, maar ook thuis merk je dit waarschijnlijk dagelijks. Want wat kun je tegenwoordig niet online? Of je nu op zoek bent naar het juiste digitale gereedschap, praktische ondersteuning of strategisch bedrijfsadvies... Wij helpen jou om ICT en media maximaal in te zetten, wie je ook bent en wat je doel ook is.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!