Online banking, It’s all a matter of trust
Een diepgeworteld wantrouwen bij de Europese consument tegenover veiligheid is de grootste bottleneck voor internetbankieren met name in Italie, Frankrijk en Engeland. Het rapport “Why Banks Must Tackle Net Users’ Security Fears” van Forrester Research komt met de volgende bevindingen:
- Internetgebruikers die twijfelen aan de veiligheid van internet, bankieren niet online. Is er wel vertrouwen dan is de kans 4,5x zo groot dat men ook online bankiert.
- Slechts 30% van de internetters in Europa hebben vertrouwen in de veiligheid van internet.
- 40% van Europese internetters die niet online bankieren doet dit vanwege twijfels over de veiligheid
- In Duitsland, Spanje, Italie, Frankrijk en Nederland vindt men het geven van een creditcard aan de ober veiliger dan online bankieren
- Internet gebruikers doen erg weinig om zichzelf te beschermen
Forrester is van mening dat banken klanten moeten opvoeden op vlak van veiligheidsmaatregelen.
De situatie bij de klant is altijd een zwakke schakel in het geheel. Als mensen ??n wachtwoord gebruiken voor verschillende sites dan houdt alles op. Hier kun je als bank je systemen niet tegen beveiliging. Dat duidelijk maken bij de consument en het gedrag op dit vlak veranderen, is inderdaad een mooie uitdaging voor de financi?le dienstverleners.
Sluik-reclame!
Het systeem dat de ABN-AMRO gebruikt (via IBM dacht ik) werkt vrij goed. Lijkt mij ook erg veilig (random codes, niks elke keer zelfde password). Zwakte is natuurlijk iemands pinpas/pincode, maar zo blijf je bezig.
Gebruikers een eigen password laten kiezen lijkt mij ook niet zo slim. Natuurlijk wel veel gebruiksvriendelijker, maar elk voordeel heeft een nadeel.