Online campagne tegen internetcensuur

13 juni 2006, 16:36

MarketingFacts schreef al over de politieke internetcensuur in China en Wit-Rusland. Vorige week is Amnesty International een campagne begonnen tegen de internetcensuur samen met OpenNetInitiative en The Observer. Inmiddels hebben meer dan 21.000 mensen een petitie ondertekend voor de vrijheid van meningsuiting op de website Irrepressible.info. Op deze website kan ook een script worden gedownload die verboden teksten toont. Deze teksten staan op de websites die door verschillende overheden worden geblokkeerd.

In veel landen is internet het enige medium waar men onafhankelijke informatie kan vinden. Overheden van deze landen begrijpen inmiddels de kracht van internet en nemen maatregelen om informatie op het net te filteren. De internetcensuur wordt helaas ook mogelijk gemaakt door grote IT bedrijven die internet filters of persoonlijke gegevens leveren aan de overheid. “Yahoo! have supplied email users’ private data to the Chinese authorities, helping to facilitate cases of wrongful imprisonment. Microsoft and Google have both complied with government demands to actively censor Chinese users of their services”, aldus Amnesty International. Sergey Brin, één van de oprichters van Google, heeft in een recent interview toegegeven dat Google tegen zijn principes heeft gehandeld in China. En dat Google nu overweegt om de Chinese markt te verlaten.

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Geen slecht idee Marc, zal eens kijken of ik een vaste plek voor goede doelen kan creeeren.


    14 juni 2006 om 04:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!