Online Elevator Pitch ABN AMRO groot succes

12 mei 2005, 03:30

ABN AMRO organiseerde een virale marketingactie om ‘young professionals’ kennis te laten maken met het Young Professional pakket van ABN AMRO.

Middels het spel de Elevator Pitch konden mensen elkaar per e-mail kunnen uitdagen. Young professionals, afgestudeerde HBO-ers en WO-ers tussen de 20 en 30 jaar oud, konden aan de hand van tien vragen ontdekken hoe ambitieus ze zijn. De doelstelling om 6.000 NAW’s van young professionals binnen te halen, werd binnen ??n week gehaald.

De aktie.

De actie werd in gang gezet via een e-mail aan 28.000 young professionals en bannering op MSN en Intermediair. Omdat de actie zo goed liep, werd dit na ??n week al stopgezet.

Bij een score van meer dan 100 punten trad de deelnemer toe tot de Young Professional Member Board. Ellen van Gulik, marketeer young professionals bij ABN AMRO: ?Het actiemechanisme was dat iedereen die na het doen van de test een score van 100 punten of meer heeft, recht had op een prijs. Die prijs kon worden geclaimd door het achterlaten van je NAW gegevens. Hierna ontving de deelnemer een brief thuis, waarmee hij in ??n van de ABN Amro kantoren zijn prijs op kan halen. Daarnaast maakte de deelnemer kans op extra prijzen, waaronder een reis naar New York of ??n van de 50 iPods, als hij de elevator pitch doorstuurde aan vrienden. Hierdoor ontstond het virale effect.?

De resultaten.

De site werd door 427.000 unieke bezoekers bekeken en de Elevator Pitch door meer dan een half miljoen deelnemers gespeeld. 1 miljoen e-mails met daarin een uitnodiging om te spelen, zijn verzonden. Gemiddeld tipte spelers zes andere mensen op het spel. Deelnemers aan de pitch hadden daarnaast de mogelijkheid om door middel van een ‘opt in’ aan te geven dat ze in de toekomst graag informatie van ABN AMRO willen ontvangen. Circa 10 procent van de deelnemers heeft hiervoor gekozen. Deze groep zal in de toekomst nog benaderd worden door middel van nieuwsbrieven met relevante informatie over onze Young Professional propositie of speciale seminars of diensten voor deze doelgroep. Tot slot werd de doelstelling van 6.000 leads reeds binnen ??n week gehaald.

Actiemarketingbureau Energize, ontwikkelde het hele virale concept, omdat via traditionele marketingtechnieken de doelgroep minder goed bereikbaar was. Van Gulik: ?Aanvankelijk hadden wij nog wel wat bedenkingen. De meeste voorbeelden van viral marketing hebben betrekking op fmcg. Wij vroegen ons af of het voor een niet tastbaar product ook zou werken. Maar omdat Young Professionals erg internet minded zijn en vaak zijn opgegroeid met computergames, zagen wij ook zeker mogelijkheden om door viral marketing met de doelgroep in contact te komen. En de resultaten mogen er zijn. Het gemiddelde bezoek aan de actiesite is ruim vijf minuten. Viral marketing is een leuke en interactieve manier gebleken om onze propositie onder de aandacht van de doelgroep te brengen.?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mitch

    Goed dat ABN Amro succes heeft met deze online actie. En dat de virale effecten zo groot waren. Maar meer dan een half miljoen deelnemers? Ik vind dat erg moeilijk te geloven. We hebben het hier toch over Nederland?

    En hoe kan ’t dat er meer dan een half miljoen deelnemers zijn en minder dan een half miljoen bezoekers op de website?


    12 mei 2005 om 05:41
    Eric

    Ik wees je al een tijd geleden op deze actie, maar nu zijn de resultaten dus bekend.

    Ik denk dat het spel een half miljoen keer gespeeld is, je kon het namelijk ook meerdere keren spelen of via verschillende mailadrerssen spelen (om meer kans op prijzen te maken).


    12 mei 2005 om 07:04
    Mitch

    Vooral het aantal unieke spelers is dan interessant om te weten.


    12 mei 2005 om 08:11
    Danny Friedmann

    In de nieuwe AdfoDirect staat een artikel over de elevator pitch van mijn hand. Ik schreef het artikel al op 25 april. Jammer dat AdfoDirect niet ook een blog heeft.


    12 mei 2005 om 19:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!