‘Online kranten zijn er voor de nieuwsjunkies’

10 juli 2006, 05:20

Een aardig onderzoek van Hans Beyers van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Voor zijn proefschrift, dat hij vandaag verdedigt, onderzocht hij hoe de uitgever en de lezer van een krant gebruik maken van de mogelijkheden die het internet biedt. Dat deed hij door een beschrijvende inhoudsanalyse te maken van de online versies van alle Vlaamse kranten. Daarnaast hield hij twee online enquêtes om erachter te komen op welke manier mensen gebruik maken van online kranten.

Beyers’ conclusie is dat mensen die op het internet online kranten raadplegen, echte nieuwsjunkies zijn. Ze zijn vooral geïnteresseerd in snel, breaking news. Andere belangrijke redenen waarom mensen online kranten lezen, zijn het archief en de selectiemogelijkheden.

De online krant vervangt de papieren volgens krant niet: drie op de vier respondenten leest nog evenveel papieren kranten, als toen ze nog geen online kranten raadpleegden. Die conclusie lijkt niet al te negatief voor papieren kranten, maar als we het eens omdraaien, moeten zij zich zeker zorgen maken: een kwart van de nieuwsconsumenten is minder papieren kranten gaan lezen. Door de almaar dalende oplagecijfers wordt dit bevestigd. Ook de autonome groei van online nieuwsmedia is niet meegenomen.

Dat Beyers de categorie online nieuwsmedia beperkt heeft tot kranten, heeft zijn onderzoek ongetwijfeld overzichtelijker gemaakt, maar ook beperkt. En wat zit hij vast aan het oude paradigma! Nieuwsmedia die volledig online zijn, zoals de opkomst van de weblogs, online magazines zoals Slate in Amerika en nieuwssites zoals Nu.nl kunnen wel eens een grotere bedreiging voor de papieren krant dan de online kranten.

Via: Het Laatste Nieuws

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

4 Reacties

    hugolouter

    Mea culpa… het bericht klopt, maar de pdf niet. Heb de link verwijderd.

    Hugo


    10 juli 2006 om 06:58
    martijn

    online versies van de krant die 1 op 1 op het internet staan, telegraaf-i, spits, worden veelal gelezen door expats. Geen vervanging maar noodzaak.


    11 juli 2006 om 08:13
    Gerben Dijkgraaf

    Zijn er ook harde cijfers bekend van hoe vaak de online edities gelezen worden? Ik heb net nog even bij HOI gekeken, maar kon die info niet zo 123 vinden. Veel magazines e.d. zetten nu in op de online edities a.g.v. dalende oplagecijfer, maar wat is nu het effect van die online edities, wat verdienen ze er aan?


    11 juli 2006 om 08:50
    hugolouter

    @ Gerben: zie het online krantenonderzoek van Webwereld (mei 2006)

    Ik denk dat we het vooral over functies moeten hebben. Online bronnen vervullen zeker functies die kranten heel lang vervuld hebben. Dat wordt ook makkelijk gemaakt door de structuur van het web, zie Beyers’ opmerking over ‘nieuwsjunkies’. Het gegeven dat kranten hun functies echter uitbreiden en steeds meer uitgroeien tot allround multimediale websites, heb ik bij Beyers niet kunnen vinden.


    11 juli 2006 om 11:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!