Online nieuws consumptie stijgt hard

24 februari 2005, 20:45

Een onderzoek van Nielsen/Netratings in opdracht van The Washington Post laat zien dat Internet in de VS een steeds dominantere positie inneemt waar het gaat om nieuws-voorziening. Voor bijna de helft van de onliners is het gebruik van Internet voor nieuwsvoorziening in 2004 fors toegenomen; andere media laten slechts een lichtere stijging zien. Geen baanbrekend nieuws, ware het niet dat er in de studie een segmentatie van de nieuws-consumenten is gemaakt op basis van mediaconsumptie.

Nielsen komt op basis van de studie uit op 4 groepen nieuws-consumenten:

1) Wired (39% van de Internetters): voor deze groep is Internet essentieel voor de dagelijkse nieuwsvoorziening en informatie, en Internet is ook het primaire medium hiervoor. Deze groep besteedst gemiddeld 28 uur per week op Internet (8 uur meer dan aan dan aan welk ander medium dan ook)

2) Just the news Traditional (11%): print is superieur aan andere media, Internet is een aanvulling op de nieuwsvoorziening.

3) All the news Anywhere (16%): info-junks, die dagelijks meerdere media naast elkaar gebruiken om op de hoogte te blijven.

4) Disengaged (34% van de Internetters): tonen weinig interesse in “hard” nieuws, en gebruiken Internet enkel voor entertainment.

In totaal zijn ruim 2000 Internetters ondervraagd; deze Internetters moesten de afgelopen 3 maanden wel een nieuws- en/of informatiesite hebben bezocht.

Op de site van Washington Post is een presentatie te zien van het onderzoek.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!