Online shoppen

30 januari 2006, 10:31

Een tiende van de wereldpopulatie shopt online: 627 miljoen mensen hebben het ooit gedaan, 325 miljoen zelfs in de laatste maand. Duitsers en Britten zijn de grootste online shoppers van de wereld. Boeken zijn het meest populair, gevolgd door dvd?s/video?s/spellen en vliegtuigtickets. De creditcard is tijdens het online shoppen de meest populaire betaalmethode, met VISA wereldwijd op nummer ??n.

Dit blijkt uit het ACNielsen onderzoek Global Consumer Attitudes Towards Online Shopping. Het onderzoek wordt tweejaarlijks wereldwijd uitgevoerd onder 21,100 respondenten in 38 markten uit Europa, Asia Pacific, Noord Amerika, Latijns Amerika en Zuid-Afrika. In het onderzoek is aan internetgebruikers vragen gesteld over hun online shopping ervaringen. Zo is onderzocht wanneer men het laatst online een aankoop heeft gedaan, wat voor artikelen er werden aangeschaft, hoe er betaald werd en wat de meest geprefereerde betalingsmethoden zijn bij online shoppen.

Europa en Azi?

Niet verrassend laten Europa en Noord Amerika de hoogste frequentie van online shoppers zien met Duitsland, Oostenrijk en Engeland die de lijst aanvoeren. Van deze groep heeft tenminste 95 procent ooit online gewinkeld. In Engeland en Duitsland heeft grofweg tweederde van deze internetgebruikers de afgelopen maand een aankoop verricht.

In Azi? scoren Zuid Korea en Taiwan het hoogst met tenminste 90 procent van de respondenten die aangeven ooit online iets gekocht te hebben. Minimaal zes van de tien respondenten geeft aan in de afgelopen maand online producten gekocht te hebben.

Grootste online shoppers

De grootste online shoppers zijn te vinden in Duitsland en Engeland met gemiddeld respectievelijk zes en zeven aankopen in de afgelopen maand. Europeanen doen gemiddeld vijf aankopen online. In feite laten de meeste Europese markten hogere cijfers zien dan Noord Amerika waar afgelopen maand gemiddeld vier aankopen plaatsvonden op internet.

Recent e-commerce onderzoeken door ACNielsen laten duidelijk een opgaande trend zien in online shoppen. Terwijl er in bijna alle markten een groei aan te wijzen valt, valt op dat de minder ontwikkelde markten sneller volwassen worden dan veel van hun meer volwassen tegenhangers. Het zal niet lang meer duren voordat er een volwassen wereldwijde markt is.

http://www2.acnielsen.com/reports/documents/2005_cc_onlineshopping.pdf

via: researchbase

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bedrijfsleven/innovatie-ict-investeringen/publicaties/artikelen/2006-1874-wm.htm

zie ook telegraaf

zie ook thuiswinkelmonitor

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!