Online shoppen over de grens niet populair
Alhoewel de prijzen van goederen in de verschillende EU-landen aanzienlijk kunnen verschillen, durven de meeste consumenten niet over de grens te kijken.
Dit is een van de conclusies uit de maandag gepubliceerde Eurobarometer-peiling. Het afgelopen jaar blijkt slechts 12 procent van de respondenten goederen of diensten in andere EU-landen te hebben gekocht. Een van de manieren om dit te doen, is via internet. 23 Procent van de genoemde 12 procent heeft via dit medium over de grens boodschappen gedaan.
Volgens eurocommissaris David Byrne is de reden voor de geringe populariteit van het winkelen buiten het eigen land het gebrek aan vertrouwen in de wetgeving in andere landen. De helft van de respondenten zegt tevreden te zijn met de wetgeving in eigen land, terwijl slechts een vijfde vertouwen heeft in de wetgeving over de grens.
Byrne roept dan ook op om de consumentenpolitiek van de EU verder te versterken. Alleen op deze manier zouden consumenten kunnen profiteren van de interne Europese markt, aldus Byrne. Volgens de eurocommissaris kunnen producten in sommige landen wel tot 40 procent duurder zijn dan het Europees gemiddelde.
Wat betreft het geringe vertrouwen speelt internet overigens een hoofdrol. Hier blijken de meeste Europeanen problemen mee te hebben, ook bij de aankopen in eigen land. Nederlanders zijn daarbij sceptischer dan gemiddeld. Waar maar liefst 43 procent van de Finnen vertrouwen heeft in internetaankopen, is dat bij Nederlanders 22 procent.
Het complete onderzoek is in pdf te lezen op de site van de EU.
Bron: