Online thuiswinkel omzet naar € 2,21 miljard

16 maart 2006, 21:15

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters overstijgt in 2005 voor het eerst de grens van € 2 miljard. De totale online thuiswinkel omzet in 2005 bedraagt € 2,21 miljard, een stijging van 32% ten opzichte van 2004. In de laatste 6 maanden van 2005 is de marktgroei iets afgenomen en bedroeg de omzet € 1,145 miljard ten opzichte van € 1,065 miljard in de eerste 6 maanden van 2005.

Dit blijkt uit de ‘Thuiswinkel Markt Monitor 2005-2’, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de bijna 300 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumenten-onderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

Nog steeds stijgt de markt voor online verkopen substantieel harder in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen. De groei van de totale Nederlandse detailhandelomzet bedroeg volgens het CBS in heel 2005 -0,3% Het aandeel van de totale online verkopen in 2005 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet stijgt van 2,1% naar 2,8%.

Inmiddels heeft 44% van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder heeft wel eens een online bestelling gedaan. Het aantal online kopers is in 2005 verder gegroeid naar 5,1 miljoen, een stijging van 29% ten opzichte van 2004. Met name in de eerste helft van 2005 hebben veel consumenten voor het eerst een online aankoop gedaan (800.000), mede door de positieve invloed van ervaringen met veilingsites zoals Marktplaats.nl en Ebay.nl. In de tweede helft van 2005 is de groei in nieuwe online kopers iets afgenomen naar 500.000 nieuwe online toetreders.

Het gemiddelde bestede jaarbedrag per online koper is licht gestegen van € 424 in 2004 naar € 433 in 2005. Enerzijds hebben de nieuwe online kopers een dempend effect op het gemiddelde bestede bedrag per online koper; zij zijn nog iets voorzichtiger met het doen van online aankopen. Anderzijds zijn hoge aankoopbedragen binnen online marktsegmenten zoals reizen en verzekeringen geen uitzondering meer; de gemiddelde bedragen liggen bijvoorbeeld voor een reis rond € 500,- per bestelling. Het marktsegment online verzekering is in 2005 sterk gegroeid, mede door de introductie van het nieuwe zorgstelsel hebben veel consumenten Internet gevonden als orientatie- en transactiekanaal met betrekking tot hun nieuwe verzekering.

De tevredenheid met online aankopen onder Internetters is groot, gemiddeld geeft 92% van de online koper aan (zeer) tevreden te zijn met zijn of haar laatste online bestelling, een teken van verdere professionalisering van de Thuiswinkel markt. Ook de verwachtingen voor 2006 zijn positief, uit het onderzoek blijkt dat 91% van de online shoppers in 2006 verwacht wederom een online aankoop te doen. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De enorme aanwas van Nederlanders die voor het eerst via Internet een aankoop doen bij een webwinkel, zijn het bewijs van het sterk toegenomen consumentenvertrouwen. Kijken, kiezen én kopen op Internet wordt langzaam maar zeker de gewoonste zaak van de wereld.”

“Kopen op internet past steeds meer bij het koopgedrag van de gemiddelde Nederlander. En mensen die enthousiast zijn over een winkel of een aankoop, vertellen dat graag aan anderen. Mond-op-mond reclame werkt nog steeds het allerbeste”.

“Ook de professionalisering van de branche houdt hiermee gelijke tred. Thuiswinkel.org is de snelst groeiende branchevereniging van Nederland met gemiddeld meer dan één nieuw lid per week. Inmiddels zijn bijna 300 webwinkels lid van Thuiswinkel.org. Alle leden van Thuiswinkel.org voeren het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Voor consumenten betekent dat zij extra rechten hebben bij het doen van aankopen op Internet. Op deze wijze levert Thuiswinkel.org en het Thuiswinkel Waarborg haar bijdrage levert aan het verder versterken van het consumentenvertrouwen en de voortdurende stijging van de online thuiswinkel omzet”, aldus Jongen.

TABEL: Thuiswinkel Markt Monitor 2005

Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro’s per jaar

1998: € 41,-

1999: € 147,-

2000: € 312,-

2001: € 527,-

2002: € 937,-

2003: € 1.237,-

2004: € 1.678,-

2005: € 2.215,-

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2005-2

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!