Onthullend: welke kosten heeft covid op marketingcarrières?
De wereldwijde coronaperikelen hebben op allerlei vlakken vooral negatieve uitwerkingen. Helaas ook op marketeers. Veel bedrijven hebben door de pandemie een ongelofelijk roerig jaar achter de rug en niets ging zoals vooraf verwacht. Maar welk effect heeft corona nu daadwerkelijk gehad op de carrières van onze collega’s? Wat is er allemaal veranderd?
Uit de 2021-survey van Marketing Week Career and Salary is een bijzondere onthulling te halen. Marketing Week deed onderzoek naar de tol die de pandemie heeft geëist op het gebied van de carrières van de marketeers. Zij leggen de impact die de crisis heeft op teamstructuren en de cultuur binnen deze bedrijven bloot. Voor het complete artikel verwijs ik je graag naar het complete artikel op Marketing Week.
Effect van de pandemie op marketeers
Toen de coronaviruspandemie begon voelde het als een aardbeving in de marketinggemeenschap. Niet alleen moesten marketeers ineens op afstand gaan werken, ze zagen hun industrie in een winterslaap kukelen. Het normale leven werd steeds meer onderbroken en lamgelegd. Bedrijfsverkopen stortten met grote aantallen in.
De nagalm van covid-19 is heftig. Iedere marketeer heeft ermee te maken
De nagalm van covid-19 is heftig. Iedere marketeer heeft ermee te maken. Sommige bedrijven moesten vechten om te overleven, andere bedrijven zagen hun verkopen juist enorm stijgen. Denk aan de direct-to-consumer-modellen als supermarkten en drogisterijen.
Uitkomsten van de survey
Aan de eerder aangehaalde survey deden 2.453 respondenten mee. Een tiende daarvan is de afgelopen maanden ontslagen. 12,7 procent moest met verlof. Ruim 20 procent van de marketeers kreeg een verlaging van hun loon- of bonuspakket. Van de respondenten die konden blijven werken, heeft 7,7 procent hun uren laten inkorten, wat weer verdere invloed heeft gehad op hun inkomsten.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de herstructureringen, afdelingen die zijn samengevoegd en specialismen die juist zijn toegevoegd om de hevige verstoring van de afgelopen 12 maanden het hoofd te kunnen bieden. Relaties tussen bureaus onderling hebben zich ontwikkeld en functies zoals interne communicatie zijn in bekendheid toegenomen. In deze periode is het merkdoel tot het uiterste op de proef gesteld.
Multiculturaliteit
Een ander opvallend gegeven uit de onderzoeksresultaten is dat de vooruitgang om de diversiteitscrisis binnen de marketing aan te pakken traag gaat. Maar liefst 84,6 procent van de respondenten gaf aan zich te identificeren als wit. Dat is maar een heel klein beetje minder dan de 88 procent in 2020. Ondanks de toezeggingen die werden gedaan naar aanleiding van alle Black Lives Matter-protesten, moet er overduidelijk nog meer werk worden verzet om de toegang tot marketing verder te verbreden voor mensen met verschillende achtergronden.
Een andere scheefheid die naar voren komt is de verdeling van jongeren. Maar liefst 41,5 procent van de respondenten aan de 2021-survey was tussen de 25 en 34 jaar oud. Dit is zeer opvallend aangezien het aandeel 55-plussers maar 5,9 procent is.