Ook bij duurzaamheid draait het om goede interne communicatie

10 september 2021, 06:00

Klimaatverandering, milieuvervuiling en de duurzame omgang met resources worden steeds belangrijker. Maar om een duurzaam beleid succesvol te implementeren heb je vooral goede interne communicatie nodig. Uiteindelijk is namelijk ook verduurzaming niets anders dan een verandertraject. En is het alleen succesvol als je jouw medewerkers erin meekrijgt!

‘Verduurzaming’ is een groot begrip. En het kan van alles inhouden: vergroening van het bedrijfsterrein, een vega-menu in de kantine, OV-abonnementen in plaats van leaseauto’s, papierloos werken. Of zelfs het aanpassen van de gehele strategie of infrastructuur van het bedrijf. De meeste bedrijven focussen hierbij vooral op de externe communicatie. In een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt is het immers goede marketing als een bedrijf ‘groen’ bezig is.

Vergeten doelgroep

Maar net zoals bij alle grote verandertrajecten wordt een doelgroep daarbij vaak over het hoofd gezien: de eigen medewerkers. Elk duurzaamheidsproject binnen een bedrijf heeft namelijk vooral gevolgen voor de mensen die voor het bedrijf werken. En die misschien helemaal niet blij zijn dat ze nu niet meer dagelijks hun broodje gehakt in de kantine kunnen eten of dat er nu geen parkeerplaats voor de deur voor hun leaseauto meer is gereserveerd. Zo belangrijk als medewerkers verduurzaming misschien vinden, het blijven mensen. En mensen houden nu eenmaal van hun gewoonten. Veranderingen kunnen lastig zijn.

Curryworst

De vergroening van het bedrijfsterrein zorgt misschien nog niet voor onvrede. Maar aanpassingen die meer ingrijpen in het dagelijkse leven van de collega’s zorgt snel voor discussies. Dat merkte ook Volkswagen: toen het Duitse bedrijf onlangs communiceerde een volledig vega-menu te introduceren in twee van hun bedrijfskantines, ontstond er ophef. Zelf oud-bondskanselier Gerhard Schröder mengde zich in de discussie en pleitte voor de culturele waarde van de Duitse curryworst. Veel negatieve persaandacht voor iets dat eigenlijk positief had moeten uitpakken voor het duurzame imago van Volkswagen. Dit terwijl het om maximaal één of twee kantines op het hele bedrijfsterrein gaat. In totaal zijn er dus nog minimaal achttien andere restaurants, waar de medewerkers gewoon nog wel hun curryworst kunnen eten!

Het voorbeeld van Volkswagen is misschien extreem, maar het laat duidelijk de kern van het probleem zien: duurzaamheid is leuk en aardig, maar zorgt vooral ook voor veel discussie en tegenstand.

Duurzaamheid is leuk, maar zorgt ook voor veel discussie

Dit gebeurt op het moment dat mensen hun eigen gewoontes moeten aanpassen. Betekent dit dat je als bedrijf beter afstand kunt doen van elke vorm van verduurzaming? Nee, zeker niet. Maar het vraagt wel om een andere communicatieaanpak mét een focus op interne communicatie.

Plannen voor verduurzaming zorgen dus vooral voor weerstand bij de mensen die er direct mee te maken krijgen en hun gedrag moeten aanpassen. En dat is niet de externe doelgroep, dat zijn je eigen medewerkers. De doelgroep die bij het communiceren van verduurzamingsplannen vaak vergeten wordt. Maar hoe voorkom je die weerstand zonder jouw duurzaamheidsplannen aan de kant te zetten?

Het antwoord is simpel: focus op je interne doelgroep. Neem de medewerkers mee in het proces van verduurzaming en communiceer intern voordat je met je plannen naar buiten treedt. Ook al staat iedere marketeer te springen om iets te kunnen communiceren over hoe goed jouw bedrijf bezig is: focus eerst op je eigen medewerkers.

Veel ideeën

Bijna iedereen heeft wel ideeën hoe verduurzaming eruit kan komen te zien. Gebruik de ideeën die er binnen jouw bedrijf bestaan. Maak duurzame plannen voor de toekomst die in lijn zijn met de behoeften van je medewerkers. En maak het onderwerp voor hen persoonlijk relevant door te laten zien wat de voordelen voor hen persoonlijk zijn: betere luchtkwaliteit op kantoor, korting op een nieuwe fiets door een fietsenplan, gezondere keuzes in de kantine of simpelweg een groenere toekomst voor hun kinderen en kleinkinderen.

Uiteindelijk is het net zoals bij elk groot verandertraject: als je eigen medewerkers begrijpen waarom het relevant is, zullen ze eraan meewerken. Ook duurzaamheid is dus zeker een kwestie van interne communicatie!

Onno Rompa Rompa
General Manager bij Funk-e

Onno Rompa is Sales- en Marketingmanager bij Funk-e. Hij heeft +15 jaar ervaring op het gebied van marketing en sales. In de afgelopen 7,5 jaar was hij verantwoordelijk voor een netwerk aan blogs waaronder DutchCowboys en Travelvalley. Onno zet nu al zijn ervaring en kennis vanuit de externe communicatie in om juist interne communicatie bij bedrijven te professionaliseren. Bij Funk-e helpen we jouw grote interne verandering effectief te communiceren. We zijn gespecialiseerd om een complexe boodschap zo eenvoudig mogelijk aan de verschillende interne doelgroepen uit te leggen.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Sanne Vincenten

    Dank voor dit artikel, dit is zo waar! Wij weten het uit ervaring.

    Bij The Green Course hebben we een cursus ontwikkeld voor álle medewerkers om te informeren en inspireren over duurzaamheid. Want waarom zijn veranderingen nu eigenlijk zo nodig?

    De cursus is online te volgen, ieder heeft een eigen dashboard en kan dus in eigen tempo de cursus doorlopen. Daarnaast is de cursus opgebouwd volgens het ADKAR verandermanagement systeem want zoals het artikel al zegt: het is eigenlijk ‘gewoon’ een verandering binnen het bedrijf. En daar zijn alle medewerkers voor nodig. Daarnaast zijn er, om mensen enthousiast te krijgen over het onderwerp dat ze niet altijd even veel interesseert: testvragen, een online Escape Room en de 50 Shades of Green Quiz.

    Nogmaals dank voor dit top artikel!

    Sanne

    sanne@thegreencourse.nl


    10 september 2021 om 06:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!