Ook online wordt het coronavirus verspreid

18 maart 2020, 07:00

Explosieve groei zoekverkeer op Google

Gebeurt er iets in de wereld, dan fungeert Google als eerste hulp in de zoektocht naar meer informatie. Hoe zoeken Nederlanders in deze coronavirustijden?

Op 27 februari 2020 werd de eerste besmetting van het coronavirus (COVID-19) gemeld in Nederland. Opvallend is dat pas rond die tijd een enorme piek in het gebruik van het zoekwoord ‘coronavirus’ op Google in Nederland is te zien. Eerder werd ook al gezocht op dit zoekwoord vanwege de ontwikkelingen in andere landen, maar met de komst van het virus naar Nederland, steeg het zoekverkeer op Google explosief.

Zoekwoord: coronavirus

Zoekwoord: corona (bron: Google Trends Nederland)

Na de eerste besmetting van het virus in Noord-Brabant volgden rond 1 maart andere delen van het land. De opkomende paniek in het land was duidelijk zichtbaar als we kijken naar het stijgende aantal hits op Google. Opvallend is dat op het zoekwoord ‘corona’ de piek aan het eind langer doorloopt. Dit kan te maken hebben met de groei van het aantal besmettingen waardoor de naamsbekendheid van het virus groter is. Hierdoor gaan zoekenden op Google kortere zoektermen hanteren. Zoekopdrachten voor het virus gingen vaak gepaard met termen als: mondkapje, symptomen, preppen en desinfecterende handgel.

Zoekopdrachten gingen gepaard met termen als mondkapje, symptomen, preppen en desinfecterende handgel

Steeds meer mensen bereiden zich voor op de gevolgen van het coronavirus. Denk hierbij aan het inslaan van noodpakketten en hamsteren. Dit fenomeen noemt men ‘preppen’. Dat preppen mensen bezighoudt, is ook terug te zien op Google. Op onderstaande afbeelding is dit zichtbaar. Een opvallende piek is bijvoorbeeld zichtbaar op 27 februari toen de eerste besmetting van het virus in Nederland bekend werd.

Zoekwoord: preppen (bron: Google Trends Nederland)

Zoekwoord: coronavirus (wereldwijd)

Interessegebieden wereldwijd (bron: Google Trends wereldwijd)

Zo is te zien op bovenstaande afbeelding dat de interesse in Italië ruim een keer zo groot is als in Spanje, de nummer twee. Verder is het interessant om te zien dat de piek in China veel eerder heeft plaatsgevonden en deze daar op dit moment weer is afgenomen.

Zoekwoord: coronavirus (bron: Google Trends China)

Ook de resultaten op de aandelenbeurzen zijn terug te zien in Google Trends. De afgelopen dagen zijn vanwege het coronavirus de aandelenbeurzen hard getroffen. Het inreisverbod van Trump heeft hier ook effect op gehad, zo is de AEX met circa 7 procent extra gedaald. Het volume op deze zoekterm sinds de daling van de aandelenbeurzen gestegen.

Zoekwoord: AEX (bron: Google Trends Nederland)

Grote platformen als Facebook en Instagram nemen ook de nodige maatregelen met de komst van het virus. Zo hebben ze besloten om advertenties gerelateerd aan het virus uit te sluiten. Dit is gedaan om uitbuiting van het virus te voorkomen. Ook worden groepen en pagina’s over het coronavirus geblokkeerd door de algoritmes van deze platformen. Het platform eBay heeft besloten om de verkoop van mondkapjes, handontsmettingsmiddelen en desinfectiedoekjes te verbieden om verdere prijsopdrijving van deze artikelen tegen te gaan.

Piek moet nog komen

Ruim een week nadat de eerste besmetting van het virus had plaatsgevonden in Nederland, was te zien dat de interesse in het virus aanhield. De piek van het virus lijkt zich ook nog niet te hebben voorgedaan, aangezien interesse in het zoekwoord blijft stijgen. Zolang het virus zich blijft verspreiden, lijkt het volume op Google aan te houden.

Arnold Gritter
Lead Search Marketing bij Pink Marketing

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!