(Ook) sollicitant zoekt interactie op Twitter
Maar 50 populairste werkgevers zenden vooral vacatures
Wie zich op Twitter wil profileren als een aantrekkelijke werkgever, moet de interactie aangaan met de doelgroep. Het liefst vanuit een persoonlijke account. Hoewel dat misschien klinkt als vanzelfsprekend, is de praktijk anders: de Twitter-accounts van de 50 populairste werkgevers van Nederland die zijn gericht op 'employer branding' delen met name vacatures en bedrijfsnieuws. Die conclusie trekt Carlijn Frunt in haar afstudeerscriptie voor de studie Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Twitter: nummer 1 zoekplek voor vacatures
Hoewel LinkedIn het meest zakelijke (populaire) sociale netwerk is, staat Twitter op nummer 1 voor mensen die zoeken naar vacatures, zo blijkt uit eerder onderzoek van Bullhorn (in de VS ligt dat anders, leerde dit recente artikel op Twittermania). Om erachter te komen hoe de 50 meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland hiermee omgaan, onderwierp Carlijn Frunt ze aan een analyse.
Veertig van de vijftig werkgevers maken überhaupt gebruik van Twitter. Iets minder dan de helft van deze groep (achttien) zet Twitter ook in om de organisatie te profileren als aantrekkelijke werkgever – oftewel employer branding.
Branding = zenden?
Opvallend is dat deze employer branding Twitter-accounts zich met name bezighouden met 'het verstrekken van informatie door middel van retweets en wervende informatie, zoals vacatures'. De studente maakte een verschil tussen Twitter-accounts die specifiek gericht zijn op employer branding en algemene bedrijfsaccounts: de laatste groep wordt al iets persoonlijker ingezet, door bijvoorbeeld ook regelmatig te reageren op tweets.
Interactie gezocht
Om erachter te komen of deze strategie ook werkt, richtte het tweede deel van het onderzoek zicht op de doelgroep van deze employer branding-accounts: 101 potentiële werknemers. Dit bevestigde dat Twitter een belangrijke tool is om je als werkgever te promoten: 86 procent van de respondenten zou social media gebruiken om een baan te zoeken.
De tweede conclusie uit deze vragenlijst is dat een persoonlijke Twitter-account met een persoonlijke, interactieve insteek beter werkt dan een bedrijfsaccount die alleen (vacatures en nieuws) zendt. De respondenten vinden een persoonlijke account passender en zouden eerder reageren op een vacature dan wanneer gebruik wordt gemaakt van een bedrijfsaccount.
Gat tussen wens en praktijk
Kortom: er is een groot verschil tussen hoe bedrijven zichzelf op Twitter positioneren als werkgever en de wens van potentiële werknemers. Van de 50 werkgevers uit onderzoek 1 gebruikt er welgeteld één een persoonlijke account voor corporate branding.
Natuurlijk is dit verschil te verklaren: het is riskant voor een werkgever om te veel te leunen op de Twitter-account van een individuele werknemer voor employer branding – mensen kunnen nu eenmaal de organisatie verlaten, en nemen dan hun netwerk (en followers) met zich mee. Toch kun je je afvragen of dit nadeel wel opweegt tegen de mogelijke voordelen van een persoonlijke benadering van employer branding, met veel interactie (en dus waarschijnlijk een hogere response op vacatures).
Volgens mij zou het en-en moeten zijn. En plaatsing vanuit een corporate account én vanuit persoonlijke accounts, maar dan wel vanuit de mensen die op de bewuste afdeling werken. Direct contact met de mensen die je collega’s worden is toch de beste aanbeveling? Ik heb bovendien zelf al meerdere keren in de praktijk ondervonden dat persoonlijke ‘we hebben een vacature’ tweets ook veel sneller geRT’t worden.
Aan de mensen van employer branding dan de schone taak om bij de intake al te informeren of er actieve social media gebruikers op de afdeling zijn die de vacature zelf uit kunnen zetten. Het corporate account kan die berichten dan ook doorplaatsen, wat de levendigheid ten goede komt.
Daar kan ik me denk ik wel in vinden, zolang het vanuit de corporate account maar duidelijk is wie er achter zitten (bijvoorbeeld d.m.v. fotootjes en namen op de Twitter-skin, eventueel het gebruik van initialen). Dat maakt de drempel om te reageren een stuk lager.