Je bekijkt een artikel van

Op expeditie naar de toekomst van seks

7 september 2018, 09:00

Boekrecensie ‘Holy Fuck’ door NIMA Register Marketeers

Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Holy Fuck’ van Mabel Nummerdor en Jeanneke Scholtens.

Deze recensie werd geschreven door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer en marketing-generalist met ruim 25 ervaring en een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Nieuwe generaties, een verhardende maatschappij, meer lange-afstandsrelaties en vooral nieuwe technologieën gaan seks veranderen. Dat deed auteurs Mabel Nummerdor en Jeanneke Scholtens besluiten om op onderzoek te gaan en een boek te schrijven over de voorspelde trends die seks straks beïnvloeden. Wordt seks onpersoonlijk en functioneel? Is het mogelijk om met selfieseksbewegingen je mobile device op te laden? Wordt seks dus emotieloos en steeds minder sexy? Is zelfs een sexit denkbaar?

De stijl van de auteurs is snel en komt direct ter zake. Geen trage opbouw, maar kernachtig en heerlijk verwoord. De prachtige visuals zijn een streling voor het oog. In zeven hoofdstukken worden we meegenomen in een verzameling voorspelde mogelijkheden, veelal onderbouwd met feiten en al ontwikkelde prototypes.

“Is zelfs een sexit denkbaar?”

De bedoeling van de auteurs is om met deze toekomstoriëntatie het debat over sekstrends te openen. Is fairtrade-porno bijvoorbeeld een bestendige trend? Deze trends bieden marketeers interessante inzichten, aangezien seks al decennialang een rol speelt in marketing. De handel speelt graag in op het ideaalbeeld van vruchtbaarheid, voortplanting en baby’s. Meer nog wordt seks ingezet om psychologische en esthetische onzekerheden om te vormen naar verleidelijke schoonheid. Seks verkoopt. De commercie biedt ons een positieve drijfveer om onszelf mooier, jonger, aantrekkelijker en sexier te doen lijken. Merken, designers en verkopers kunnen niet om seks heen. Ook in de toekomst niet.

En dat terwijl we onder ogen moeten zien dat één van onze oudst bekende behoeften voorgoed verandert. Door de externe omgeving. Toch? Of verandert de mens? We gaan van min of meer loyale relaties die vol zijn van menselijk entertainment, naar toekomstige tijdperken waar seks geconsumeerd wordt via digitale hartstocht, virtuele lovers en zelfs robotminnaars.

Safe sex vs. privacy protection

Het boek is veel meer dan een fantasierijke aaneenschakeling van nieuwe toepassingen. Het brengt voor- en nadelen in beeld. Zo verschuiven de safe-sexrisico’s naar verwachting van seksueel overdraagbare ziektes naar privacy protection. We krijgen te maken met digitale opslag van data uit connected toys, of misschien wel ongewenste afgifte van ons DNA ‘na gebruik’ door anderen. Ethische kwesties, die vragen om een reconstructie van fatsoensnormen. Aangepaste wetgeving zelfs. Wat zou er gebeuren als we straks hormonaal kunnen herprogrammeren? Als machines de plaats van de vrouw innemen en kunnen bevallen van baby’s? Stel dat de overheid zich door vergrijzing genoodzaakt ziet om geboortes op te schroeven?

“Merken, designers en verkopers kunnen niet om seks heen”

Wat als we technologie toevoegen aan ons lichaam en breinstimulatie het overneemt van lichamelijke aantrekkingskracht? Komt er dan langzamerhand een einde aan seks met het lijf? Ontstaat er een welvaartskloof tussen arm en rijk om het gebruik van die technologie te kunnen betalen?

Seks is straks in vele vormen overal en openlijk beschikbaar. Er is geen schaarste meer. Wie weet wordt daardoor de intimiteit van body-to-body seks juist wel weer hip.

Het is tijd om de nieuwe fenomenen zowel privé als professioneel aan de spreekwoordelijke koffietafels te bespreken, vinden Nummerdor en Scholtens. Dit boek biedt inspiratie om anno 2018, onze oudste basisbehoefte tot aan 2075 onder de loep te nemen. De toekomst is dichterbij dan we denken.

Holy Fuck: op expeditie naar de toekomst van seks

Auteurs: Mabel Nummerdor en Jeanneke Scholtens

Uitgever: S2 uitgevers

ISBN: 978 94 9252 8308

Eerste druk: 2018

Trefwoorden: sociaal, toekomst, human, trendwatcher, robotisering, generaties, vergrijzing, VR, technologie

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!